Mercedes-Benz X 250 d 4Matic Power - Lifestyle-luokan pick-up myös kovaan ammattikäyttöön

Tapani Palo

Mercedes-Benz on luokitellut uuden X-sarjan pick-up-autonsa lifestyle-luokan ajoneuvoksi. Kuvaus kertoo auton soveltuvan perinteisen avolavaluokan kovan työkäytön lisäksi yhtä hyvin urbaaneihin olosuhteisiin. Tyylikkyys ja eleganssi yhdistettynä maastoajoneuvon nelivetoisuuteen, vääntöön ja etenemiskykyyn tekevätkin tulokkaasta hyvin mielenkiintoisen ja monipuolisen kuljetusratkaisun. Koeajoimme X-sarjalaisen kaksipaikkaisen version 190 hevosvoiman moottorilla ja parhaalla Power-varustelutasolla.

Pick-up-markkinat ovat maassamme kohtuullisen maltilliset, mutta tasaista kasvua on syntynyt valikoiman monipuolistuessa ja erityisesti korkeatasoisempien lava-autojen suosion kasvaessa. Mercedes-Benz täytti aukon tarjonnassaan ja X-sarja tuo erittäin mielenkiintoisen premium-tason vaihtoehdon avolavaluokkaan. Koeajossamme ollut 2,3 litran diesel on jo saatavissa Vehon myyntiorganisaation kautta ja loppukesästä X-sarjan malliston liittyy V6-moottorilla varustettu 258 hevosvoiman versio.

Kolme malliversiota käyttötarpeen mukaan

Lavan pituus on 1587 milliä ja siihen on Suomessa asennettu erittäin kestävä pinnoite.Huomaa myös sähköinen ikkunan takaluukku.

Nyt markkinoilla oleva 2,3-litran commonrail-diesel on saatavana kahdella eri tehovaihtoehdolla: X 220 d tarjoaa 163 hevosvoimaa ja kaksiahtiminen X 250 d -biturbo 190 hevosvoimaa. Vetotavan voi valita takavedon tai kytkettävän nelivedon välillä ja X 250 -mallit voi hankkia myös seitsenportaisella automaattivaihteistolla normaalin kuusivaihteisen manuaalin sijaan.

Monikäyttöisyys on X-sarjassa viety hyvin pitkälle ja omien ajotehtävien mukaan voi vielä valita itselleen parhaiten soveltuvan vaihtoehdon. Tarjolla on kovaan työkäyttöön suunniteltu perusmalli Pure, mukavuutta korostava Progressive sekä todella monipuolinen Power. Ulkoisesti mallisarjat tunnistaa takapuskurin ulkonäöstä, sillä Pure-sarjassa se on musta, Progressivessa korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu.

Kuljettajan valtakunta

Pick up -luokan työkonemaisen maineen voi X-sarjan yhteydessä unohtaa. Tekonahkaverhoilu, sähkösäätöiset istuimet, tyylikkäät listat takaavat vaativakin matkustajan viihtyvyyden. Sisätilat ovatkin saaneet vaikutteita Mercedes-Benzin muista ajoneuvoluokista ja esimerkiksi keskikonsolin touchpad-ohjain on tuttu monista muista johtotähtimalleista. Huomion keskipisteenä toimii 8,4 tuuman monitoiminäyttö, jonka kautta hoidetaan esimerkiksi navigointi, audiolaitteet sekä peruutuskamera.

Uusi X-sarjalainen on saatavan luonnollisesti sekä kaksipaikkaisena tai viisipaikkaisena versiona hintaeron muodostuessa noin 15 000 euron luokkaan. Koeajoautossamme matkustamon takaosa oli muunnettu käyttökelpoiseksi tavaratilaksi jämerien levyjen avulla. Tämä ratkaisu tuo kestävyyttä ja samalla lisää luonnollisesti myös käyttöturvallisuutta.

Etenemiskykyä maastoon ja maantielle

Mercedes-Benzin odotettuun tyyliin meno on sulavaa kaikissa olosuhteissa. Vahva runko, pitkä akseliväli sekä kunnon jousitus tuovat pehmeyttä liikkumiseen ja maastossa kunnon maavara lyhyellä etuylityksellä tuo etenemiskykyä. Vaihteleviin tien pintoihin tai keliin on helppo reagoida ajotilan valinnan kautta, sillä tarjolla on viisi eri vaihtoehtoa: Comfort, ECO, Sport, Manual sekä Offroad. Tilojen kautta säädetään esimerkiksi moottorinohjausta, vaihteiston toimintaa sekä start/stop-toimintoa.

Hienostuneesta ilmeestään huolimatta X-sarjalainen ei arkaile maastossakaan, sillä nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin sekä alennusvaihde ja valinnaisvarusteena voi hankkia vielä taka-akselin tasauspyörästön lukon tai 20 miiliä korotetun jousituksen.

Turvallisuuden ja tekniikan edelläkävijä

X-sarjan turvallisuusominaisuudet edustavat luokkansa kärkeä, sillä vahvan rakenteen lisäksi mukaan kuuluvat esimerkiksi seitsemän turvatyynyä, aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin, liikennemerkkiavustin, perävaunuavustin, rengaspaineen valvonta, hätäkutsumahdollisuus sekä vakionopeudensäädin. Lisäksi peruutuskameran näyttöä voi laajentaa vielä 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmään.

Tietotekniikan puolella X-sarja on myös ajan tasalla, sillä auton verkkopääte on varustettu sim-kortilla. Tätä kautta käytettävissä ovat monipuoliset Mercedes me -palvelut, älypuhelin ja pc-yhteydet. Näin ajoneuvon tilaa voi seurata etänä ja hallita huolto- tai hätäpalveluita.

Koeajo kertoo laadusta

Koeajossa hyvin vaihtelevissa talvisissa olosuhteissa X-sarjalainen osoittautui monipuoliseksi ja mukautuvaksi ajoneuvoksi. Ohjaamo edustaa taattua johtotähden tyyliä ja Power-mallisarjan sisustus kelpaa vaativampaankin makuun. Monitoiminäyttö on ominaisuuksiinsa verrattuna helppokäyttöinen ja ajotavan valinnoista lähtien hallintalaitteet ovat loogiset ja helppokäyttöiset.

Automaattivaihteisto toimii sulavasti ja talviolosuhteissa nopea nelivetoasetus on omimmillaan. Tiekarhujen poissaolojen aiheuttamat polanteet tai syvät urat eivät X-sarjalaista haittaa ja lähinnä täytyy huomioida muun liikenteen hitaus verrattuna omaan vaivattomaan etenemiseen. Moottoritiellä ajaminen on pehmeää ja olosuhteet vastaavat täysin hyvää henkilöautotasoa.Kaikista ketterin ei X-sarja luonnollisesti mittojensa vuoksi ole, mutta ajoneuvolla pärjää mainion näkyvyyden kautta helposti myös kaupunkiliikenteessä tai parkkihalleissa.

Maastossa jousitus, etenemiskyky, lukkojen teho sekä alamäkihidastin näyttivät toimintakykynsä ja osoittivat X-sarjalaisen olevan aidon pick upin. Hidas neliveto päälle ja kohteeseen saapuminen on lähinnä kuljettajan kantista kiinni. Mikäli tietää ajavansa paljon haasteellisessa maastossa on 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmä erinomainen varuste, sillä sen avulla yksinkin liikkuessa tietää tarkoin mahdolliset ajolinjat.

Hankintahinnaltaan X-sarjalaisen saa parhaimmillaan noin 47 000 eurolla ja esimerkiksi huippuvarusteltu kaksipaikkainen koeajoautomme on hinnaltaan noin 78 000 euroa.Perusvarustelutason viisipaikkaisen version hinta on noin 61 000 euroa. Luotettavuutta ja mukavuutta arvostava saa rahalleen katetta ja moni merkin ystävä odottaakin jo mielenkiinnolla V6-version hinnoittelua.