Mercedes-Benz X-Class -voimaa ja tyylikkyyttä

Tapani Palo

Daimlerilla on ajoneuvomaailmassa erittäin kattava valikoima ja tarjontaa on löytynyt lähes kaikkiin ajoneuvoluokkiin pienimmistä henkilöautoista aina suuriin hyötyajoneuvoihin sekä erikoisajoneuvoihin. Poissaolollaan on tähän saakka loistanut pick up -luokka, mutta nyt myös tähän on tulossa muutos.  Mercedes-Benzin ensimmäinen pickup lanseerataan vuoden 2017 lopulla ja nyt toimittajilla oli mahdollisuus tutustua kahteen ensimmäiseen konseptiautoversioon Tukholman saaristossa järjestetyssä tilaisuudessa.

Daimler AG:n pääjohtaja Dieter Zetsche on ajoneuvomaailman mahtimies ja hän kertoi Tukholmassa olleensa aina suuri avolava-ajoneuvojen ystävä ja varsinkin työtehtävät Etelä- ja Pohjois-Amerikassa olivat osoittaneet hänelle alan potentiaalisuuden. Tulevien vuosien kaupalliset ennustukset näyttävät varsinkin keskikokoisten pick up -ajoneuvojen myynnin kasvavan valtavalla prosentilla, joten on luonnollista, että myös Mercedes-Benz haluaa osuutensa kasvavilta markkinoilta. Uusi X-Class tullaan valmistamaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa, mutta Zetsche lupaa malliston olevan aito Mercedes-Benz pienimpiä yksityiskohtia myöten.

Ratkaisu uuteen kohderyhmään

Mercedes-Benzin näkemyksen mukaan keskikokoisten pickupien markkinoilla on käynnissä radikaali muutos ja on muodostunut täysin uusi kohderyhmä. Tämän asiakasryhmän autoilijat eivät hanki pick upia vain työkäyttöön, vaan myös monipuoliseen yksityis- ja yrityskäyttöön, jopa perheautoiksi niin maaseuduilla kuin kaupungeissakin. Mercedes-Benz on jakanut potentiaaliset asiakkaansa viiteen eri kategoriaan, joissa ovat edustettuina niin perinteiset avolavaa ammattikäyttöön tarvitsevat kuin uudet ryhmät, joissa pääkäyttö liittyy vapaa-aikaan sekä perheiden harrastuksiin. Erityisesti uusien asiakasryhmien odotetaan kasvavan ja potentiaalia löytyy varsinkin Euroopasta jossa keskikokoisten pick upien markkinaosuus on esimerkiksi Saksassa vain 0,5 prosenttia.  Tietenkään Euroopassa ei tulla lähentelemään Australian tai Etelä-Amerikan yli kymmenen prosentin markkinaosuuksia, mutta selvän kasvun todennäköisyys on hyvin suuri.

Tehokkaat moottorit ja esimerkillinen turvallisuus

Mercedes-Benzin X-sarja tulee markkinoille kahdella moottorivaihtoehdolla ja valittavissa on Nissanin valmistama nelisylinterinen tai Mercedes-Benzin oma V6-dieselvaihto, jonka yhteydessä on aina 4Matic-neliveto. Ajo- ja veto-ominaisuudet kaikissa olosuhteissa on varmistettu hyvin vääntävän moottorin, sähköisen luistonhallinnan, alennusvaihteen sekä kahden tasauspyörästön lukon muodostaman järjestelmän avulla. Luistonhallinta ja sähköisesti tarpeen mukaan toimivat tasauspyörästön lukot ohjaavat voimaa pyörille aina tarpeen mukaan. Vaativimmassa maastoajossa taka-akselin lukko sekä akselien välinen tasauspyörästölukko voidaan lukita manuaalisesti.

Jämeryyttä sekä kestävyyttä tuovat luotettava X-sarjan voimalinja sekä auton vahva erillisrunko, jotka takaavat pick upille loistavat käyttöominaisuudet. Hyötykuorman paino voi olla jopa yli 1,1 tonnia, ja auton perään voidaan kytkeä 3,5 tonnia painava perävaunu. Leveä raideväli, viiteen tukivarteen perustuva taka-akselin rakenne sekä tarkasti säädetyt alustan vaimennusominaisuudet takaavat laadukkaat ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin maastossa. X-sarja tarjoaa myös huippuluokan tutka- ja kameraperusteiset ajoavustin- ja turvajärjestelmät, joista iso osa on autossa jo vakiovarusteina.

Huippuluokan telematiikkaa

Mercedes-Benxin X-sarja tulee viemään pick up -luokan ajoneuvojen teknisen kehityksen uudelle tasolle. X-sarjan verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat kattavat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet. Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata etänä autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla. Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.

Esittelyssä kaksi konseptiversiota

Mercedes-Benz esitteli Tukholmassa X-mallisarjasta kaksi mielenkiintoista versiota, jotka tarjosivat jo hyvän käsityksen malliston monikäyttöisyydestä. Lähinnä kaupunkiympäristö mielessä kehitetty Concept X-Class stylish explorer on urheilullinen ja dynaaminen tulkinta lähitulevaisuuden urbaanista ajoneuvosta. Auton etuosaa on korostettu konepellin voimakkaalla muotoilulla ja isokokoisilla etuvaloilla. SUV-tyylinen etuhelma ja muhkeat lokasuojat korostavat auton leveyttä ja antavat tilaa isoille renkaille kovaan off-road-käyttöön. Takaosassa huomiota herättävät ovaalinmuotoisesti sijoitetut takavalot.

Autossa on 22-tuumaiset renkaat sekä kromin sävyiset kevytmetallivanteet. Sisustus täyttää vaativimmankin käyttäjän laatu- sekä esteettisyysvaatimukset ja toiminnallisuuden takaavat tarkka monitoiminäyttö sekä keskikonsolin touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi hallita näppärästi ja turvallisesti auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.

Voimaa uhkuva Concept X-Class powerful adventurer heijastelee puolestaan perinteisiä pick up-autoihin liitettyjä perusarvoja: lujuutta, kestävyyttä ja vahvaa maastokelpoisuutta. Näyttävä lemonax-metalliväri, 1,9 metrin korkeus, atleettinen ulkonäkö ja mahtavat 35 x 11,50 -kokoiset renkaat herättävät kunnioitusta jo ensi näkemältä. SUV-tyylinen, kaksipuolainen etusäleikkö, alleajosuojat edessä ja takana ja hiilikuitusävyiset pyöräkotelon reunalistat korostavat vahvaa off-road-estetiikkaa. Kovaan käyttöön viittaavat myös edestä löytyvä sähkövinssi ja takaosan metallinen vetokoukku. Sisätiloissa tyylikkyyden takaavat hopean ja mustan värimaailman yhdistelmä sekä nahkaverhoilu.

Van goes global

Mercedes-Benzin uusi X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa. Eurooppaan, Australiaan ja Etelä-Afrikkaan tarkoitettujen autojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa vuoden 2017 aikana. Latinalaiseen Amerikkaan menevien autojen valmistus käynnistyy Argentiinan Cordobassa vuonna 2018. X-sarja kuuluu merkittävänä osana Mercedes-Benzin hyötyajoneuvoluokan strategiaan, jossa tuotteen lisäksi huomio kiinnitetään kokonaispalveluiden korkeaan tasoon. Samalla ymmärretään pick up -luokan ominaispiirteet ja jokainen tuleva X-sarjalainen onkin räätälöitävissä erittäin tarkoin asiakkaan työtehtävien tai visuaalisten mieltymysten mukaisesti.

Tarkempaa X-sarjan esittelyä joudutaan siis odottelemaan vielä vuoden verran, mutta jo nyt onnistuttiin herättämään mielenkiinto uutuutta kohtaan. V6-moottori, jatkuva neliveto ja jämerä rakenne takaavat ajoneuvon soveltuvuuden myös Suomen olosuhteisiin ja toivoa vain sopii, että tehtaan ja verottajan laskelmien jälkeen saamme tarjolle myös hinnallisesti järkevän vaihtoehdon.

Daimler AG:n pääjohtaja Dieter Zetschen ilmestyminen lehdistötilaisuuteen sähköistää ilman ja kertoo aina jostain erityisen suuresta uudistuksesta. Autoalan suurmies on jo vuosia ollut kiinnostunut avolavoista, joten Mercedes-Benzin mukaantulo markkinoille oli lähinnä ajan kysymys.