Uutiset

Autot

Mercedes-Benz X -sarja haastaa talven – Vipuvoimaa suomalaisvalmisteilla

Viime vuonna Mercedes-Benz muutti uudella X-sarjan pickupillaan käsityksemme Eurooppalaisesta lava-autosta. Kiinnostus autoa kohtaan on ollut ennennäkemätöntä. Veho Hyötyajoneuvot ja Hilltip Oy ovat hiljattain käynnistäneet yhteistyön, joka tuo korkealaatuiset HillTip-tienhoitovarusteet tarjolle X-sarjaan. Jälleen kerran Mercedes-Benz voi muuttaa käsityksemme pickupien tarjoamista mahdollisuuksista. Nyt lumenpoiston moniosaajana.

Veho Hyötyajoneuvot aloittaa suomalaisten HillTip-tienkunnossapitotuotteiden jälleenmyynnin. Vuonna 2004 perustettu Hilltip on johtava eurooppalainen kevyille avolava- ja kuorma-autoille soveltuvien teiden talvikunnossapitolaitteiden valmistaja. Hilltip Oy:n tuoteperheeseen kuuluvat aurauslaitteiden ja hiekoitusjärjestelmien lisäksi erilaiset ajoneuvoon asennettavat nesteiden ja kiinteiden aineiden levittimet, harjakoneet sekä painepesurijärjestelmät. Edellä mainittujen lisäksi Hilltip tunnetaan myös edistyksellisestä auraus- ja hiekoituskäyttöön kehitetystä HTrack-hiekoituspäiväkirjastaan.

”HillTip-tuoteperhe sisältää useita nivel- ja alueauravaihtoehtoja. Valinnan varaa on myös hiekoittimissa ja niiden varusteissa. Kehittämämme HTrack hiekoituspäiväkirja tehostaa merkittävästi lumenpoiston ja kiinteistöhuollon toimintaa. Sen avuin voit helposti analysoida kannattavimmat reitit sekä laskea tarkasti levitettävän materiaalin määrän. Hiekoituspäiväkirja myös tallentaa ajoneuvosi liikkeet, joten voit tarvittaessa näyttää missä ajoneuvo on ollut ja milloin. Lisäksi näet kuinka paljon materiaalia levitettiin ja myös sen mistä ja milloin on aurattu”, kertoo Oy Hilltip Ab:n myyntipäällikkö Frank Mäenpää.

Yhteistyösopimus vahvistaa Veho Hyötyajoneuvojen asemaa lava-autojen ja teiden ja piha-alueiden ylläpitotehtävissä tarvittavien laitteiden toimittajana sekä tekee Mercedes-Benzistä kokonaisvaltaisen toimijan merkille vielä uudessa ajoneuvoluokassa. ”Avatun yhteistyön myötä meille tarjoutuu mahdollisuus alansa parhaiden ja tuottavimpien lisälaitteiden sekä niihin liittyvien varusteiden toimittamiseen kilpailukykyiseen hintaan, asiakasystävällisesti avaimet käteen periaatteella ja ilman ylimääräisiä välikäsiä”, Veho Hyötyajoneuvojen myyntijohtaja Jani Tolonen kertoo.

Veho tarjoaa HillTip-varusteet asiakkailleen valmiiksi asennettuina ja asianmukaisesti muutoskatsastettuina paketteina, jotka on räätälöity yhdessä valmistajan kanssa. Hilltip vastaa varusteiden asennuksesta, takuusta ja huoltopalveluiden tarjonnasta. ”Olemme erittäin innoissamme tästä merkittävästä yhteistyöstä. Sen myötä pystymme tarjoamaan parhaat markkinoilta saatavilla olevat ratkaisut ja palvelut entistäkin laajemmalle ja korkeaan laatuun tottuneelle asiakaskunnalle. Kehitämme tuotteita jokaiselle vuodenajalle sekä kaikenlaisille autoille ja koneille. Tuotteemme vaativat vain vähäistä huoltoa ja ne valmistetaan Suomessa, lumenpoiston ammattilaisten asiantuntemuksella”, Mäenpää toteaa.

Menestyksekäs lanseeraus

Uuden yhteistyön motiivina on molemminpuolinen halu tarjota monipuolisempaa palvelua korkeaa ja kestävää laatua arvostaville asiakkaille. Ensimmäinen HillTip-talvipaketilla varustettu Mercedes-Benz X-sarjan auto esiteltiin helmikuussa Lahdessa tienhoidon ammattilaiset yhteenkokoavilla Talvitiepäivillä. Lanseerauksen päätähtenä toimi Mercedes-Benz X 250 d 4Matic. Sen HillTip-talvipaketti sisälsi mm. 2250-VP Snowstriker™-nivelauran ja 550 Icestriker™-hiekoittimen sekä HTrack -hiekoituspäiväkirjan.

Kestävät ja kustannustehokkaat HillTip-varusteet ovat saatavilla kaikkiin X-sarjan malleihin. ”Talvitiepäivien yhteydessä järjestetty työnäytös, monisatapäisen, tienhoidon ammattilaisista koostuvan yleisön edessä oli mitä parhain ympäristö Mercedes-Benz X-sarjalle ja siihen tarjottavien auraus ja hiekoituslaitteiden lanseeraukselle”, Tolonen toteaa.

Veho Hyötyajoneuvojen ja Hilltipin nyt käynnistämä yhteistyö tukee molempien yhtiöiden pitkän ajan suunnitelmia asiakkaille tarjottavien kestävien palveluiden kehitystyössä. ”Yhteistyössä Hilltip Oy:n kanssa voimme aidosti varmistaa monipuolisten palvelujen saavutettavuuden ajoneuvon koko elinkaaren ajan, suunnittelusta toteutukseen ja jatkuvaan kehitykseen”, Tolonen kiteyttää.

”Olemme erittäin innostuneita yhteistyöstä Veho Hyötyajoneuvojen ja Mercedes-Benzin kanssa. Kumppanuutemme luo lisäarvoa tuotteillemme sekä vahvistaa Hilltip Oy:n asemaa johtavana teiden ylläpitolaitteiden valmistajana ja tarjoajana Suomessa, ja odotamme innolla yhteistyömme syventymistä myös muille markkinoille”, Mäenpää lisää.

Mercedes-Benz X-sarja

Mercedes-Benzin X-sarja yhdistää ainutlaatuisella tavalla pickup-mallin perinteiset vahvuudet – lujuuden, käytännöllisyyden, voiman ja maastoajon ominaisuudet – Mercedes-Benzeille tyypillisiin klassisiin piirteisiin: premium-tason muotoiluun, mukavuuteen, erinomaiseen ajodynamiikkaan ja turvallisuuteen.

Kolme malliversiota, oikea vaihtoehto löytyy niin maastoon kuin kaupunkiin 

X-sarjan voimalinja ja auton vahva erillisrunko takaavat pickupille loistavat käyttöominaisuudet. Leveä raideväli (edessä 1632, takana 1625 mm), viiteen tukivarteen perustuva taka-akselin rakenne, erillisjousitetut etupyörät ja kierrejouset molemmilla akseleilla takaavat vakuuttavat ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin maastossa. X-sarja sopiikin vaivattomasti hyvin monenlaiseen käyttöön vaativasta maastoajosta aina maantietaipaleille saakka.

Saatavana on kolme eri malliversiota käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure kovaan työkäyttöön, auton muotoilua ja mukavuutta korostava X-Class Progressive sekä oman elämäntapaan saumattomasti istuva X-Class Power, joka istuu yhtä helposti kaupunkiympäristöön kuin harrastuskäytössä kivisille metsäpoluillekin.

Uuden X-sarjan mitat
Pituus 5340 mm
Leveys 1920 mm
Korkeus 1819 mm
Akseliväli 3150 mm
Lavan pituus 1587 mm
Lavan korkeus 474 mm
Maksimikuorma 1042 kg
Jarrullisen perävaunun paino 1650-3500 kg

Malliversion valinta vaikuttaa takapuskurin ulkonäköön: Pure-tasolla se on musta, Progressive-tasolla auton korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu. X-sarjan voi tilata myös ilman takapuskuria, jolloin lavan takareuna aukeaa 180 asteen kulmassa. Akseleiden väliin lavalle mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava tai hiekoituslaite säiliöineen.

X-sarja on ainoa keskikokoinen pickup, jossa kuormatilan valaistus on vakiovaruste. Valaistuksesta vastaavat kolmanteen jarruvaloon sijoitetut led-valot, jotka voi sytyttää keskikonsolissa olevalla kytkimellä. Kuormatilassa on vakiona myös 12V:n pistoke.

Matkustamo takaa aidon premium-luokan Mercedes-Benz-elämyksen

X-sarjan matkustamo tarjoaa laatua ja mukavuutta, jota aikaisemmin ei ole koettu keskikokoisten pickup-autojen segmentissä. Power-tason autoissa sisustusvaihtoehtoja on kolme, ja matkustamon yläosaan saa mustan tai pähkinänruskean Artico-tekonahkaverhoilun. Progressive- ja Power-varustelluissa autoissa keskikonsolin reunat ja ovenkahvat ovat hopeanharmaat. Kojelaudan vapaasti seisova monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Comand Online -multimediajärjestelmän yhteydessä ruudun halkaisija on 8,4 tuumaa. Terävä näyttökuva toistaa tarkasti myös auton 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmän kuvan.

Vakiovarusteisiin kuuluu 3-puolainen ja 12-näppäiminen monitoimiohjauspyörä, jonka korkeus on säädettävissä.  Progressive- ja Power-tason autoissa ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kahva ovat nahkapäällysteisiä. Comand Online- ja Audio 20 CD -järjestelmien yhteydessä keskikonsolissa on Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.

Pure-varustelluissa autoissa istuimet on verhoiltu mustalla Tunja-kankaalla, musta tekonahkaverhoilu on tarjolla valinnaisvarusteena. Progressive-tason autoissa verhous on mustaa posadas-kangasta, ja valinnaisena tarjolla on Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoilu. Jälkimmäinen on vakiona Power-varustelluissa autoissa, joissa verhousta korostetaan vielä alpakanharmaalla tikkauksella. Power-varusteluun kuuluvat myös sähkösäätöiset istuimet ja sähköinen ristiselän tuki. Sisäkaton verhoiluun X-sarjassa on kaksi värivaihtoehtoa: macchiato beige tai musta kangasverhoilu.

X-sarjan tärkeimmät sisämitat
Hartiatila edessä/takana 1500 mm/1471 mm
Polvitila takana 581 mm
Tehokas jalkatila edessä/takana 1066 mm/830 mm

Voimakkaat moottorit ja huippuluokan maastoajo-ominaisuudet

X-sarjan voimanlähteiksi on tarjolla kaksi voimakasta ja tehokasta nelisylinteristä vaihtoehtoa. Mercedes-Benzin 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv. Molemmat ovat saatavana sekä takavetoisina malleina että varustettuna kytkettävällä nelivedolla. Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen.

Kesän aikana moottorivalikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Vaihteistoa voidaan käyttää myös ohjauspyörän painikkeilla, ja mukana on moottorin ECO start/stop-pysäytystoiminto. Dynamic Select -valitsimen ansiosta käytössä on myös viisi ajotilaa: Comfort, ECO, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan.

Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Ainoana keskikokoluokan pickupina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.

X-sarjan maasto-ominaisuudet
Kahluusyvyys 600 mm
Maavara Etuakseli 202 mmTaka-akseli 221 mm (korotettu maavara)
Lähestymiskulma/jättökulma, edessä/takana 28.8 astetta/23,8 | 30,1/25,9 (korotettu maavara)
Max. kallistuskulma 49,8 astetta | 49 (korotettu maavara)
Ylityskulma 20.4 astetta | 22 (korotettu maavara)
Mäennousukyky 100 %

Turvallisuus ja liitettävyys erottavat X-sarjan pickup-kilpailijoista

X-sarjan turvallisuus on koeteltua ja kiitettyä Mercedes-Benz-tasoa. Vahva alusta ja matkustamo muodostavat lujan, törmäyksiä kestävän ja kolarivoimia absorboivan rakenteen. Passiivista suojaa täydennetään seitsemällä turvatyynyllä ja i-Size-yhteensopivalla lastenistuinten kiinnityksellä. Vakiovarusteena on kolme aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin sekä liikennemerkkiavustin. Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakionopeudensäädin sekä led-ajovalot. Saatavana on peruutuskameran lisäksi myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä.

Toinen X-sarjan poikkeus nykyisiin pickup-malleihin verrattuna on auton liitettävyys. X-sarjan verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat kattavat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet. Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta tai rengaspaineita, etänä oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla. Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.

Comand Online -multimediajärjestelmä tarjoaa käyttöön kovalevypohjaiset navigointi- ja paikannustiedot. Mercedes me -palvelun avulla kuljettaja saa tietoonsa esimerkiksi edessä olevat ruuhkat ja niiden pituudet sekä vaihtoehtoisen reitin ruuhkan ohittamiseksi. Suunnistusta helpottavat näytön kolmiulotteinen 3D-kuva ja rakennetun ympäristön havainnolliset näyttökuvat. Järjestelmään voidaan tallentaa tai siirtää SD-kortilla myös omia reittisuunnitelmia. Navigaattorin näyttöön saadaan kerralla jopa neljän eri vaihtoehtoista reittiä, joista yksi on aina laskettu mahdollisimman taloudelliseksi.

Lue seuraavaksi