Mercedes-Benz X-sarja -haastaja pick-up-luokkaan

+Mercedes-Benzin uusi X-sarja yhdistää  pickup-mallin perinteiset vahvuudet – lujuuden, käytännöllisyyden, voiman ja maastoajon ominaisuudet – Mercedes-Benzeille tyypillisiin klassisiin piirteisiin: premium-tason muotoiluun, mukavuuteen, erinomaiseen ajodynamiikkaan ja turvallisuuteen.

”Täytämme omalla pickupilla yhden viimeisistä aukoista omassa automallistossamme. Tavoitteemme on tarjota asiakkaille autoja, jotka sopivat juuri heidän omiin erityisvaatimuksiinsa. X-sarja määrittelee uuden laatutason kasvavassa pickup-segmentissä”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr Dieter Zetsche sanoo.
”Tuleva X-sarjamme ei tunne kompromisseja. Auton erillisrunko, voimakas kuusisylinterinen moottori ja jatkuva neliveto ovat oletusarvoja meille. X-sarja tulee vetoamaan niihinkin asiakkaisiin, jotka eivät ole tätä ennen

X-sarja esitellään Euroopassa marraskuussa 2017. Suomessa lanseeraus tapahtuu 22.11.2017. Myynti laajenee Etelä-Afrikkaan, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin alkuvuonna 2018 ja vuotta myöhemmin Brasiliaan ja Argentiinaan. X-sarjan myötä Mercedes-Benz Vansin tarjonta laajenee neljänteen mallisarjaan.

Saatavana on kolme eri malliversiota käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure kovaan työkäyttöön, auton muotoilua ja mukavuutta korostava X-ClassProgressive sekä oman elämäntapaan saumattomasti istuva X-Class Power, joka istuu yhtä helposti kaupunkiympäristöön kuin harrastuskäytössä kivisille metsäpoluillekin.

Voimakkaat moottorit ja huippuluokan maastoajo-ominaisuudet

X-sarjan voimanlähteiksi on lanseerausvaiheessa tarjolla kaksi voimakasta ja tehokasta nelisylinteristä vaihtoehtoa. Mercedes-Benzin 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv. Molemmat ovat saatavana sekä takavetoisina malleina että varustettuna kytkettävällä nelivedolla. Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen.

Vuoden 2018 puolivälissä valikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Vaihteistoa voidaan käyttää myös ohjauspyörän painikkeilla, ja mukana on moottorin ECO start/stop-pysäytystoiminto. Dynamic Select -valitsimen ansiosta käytössä on myös viisi ajotilaa: Comfort, ECO, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan.

Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Ainoana keskikokoluokan pickupina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.

Uuden X-sarjan hinnat alkavat 47.000 eurosta ja viisipaikkaisen kaksikäyttöauton saa omakseen 61 000 eurolla.

Lue tarkempi artikkeli uudesta X-sarjasta Ammattiautojen numerosta 9/17, joka postitetaan 17.11!