Mercedes-Benz X-sarja- Premium-luokan haastaja pick-up-markkinoille

Tapani Palo

Mercedes-Benzin saapumista pick up -luokkaan on odoteltu vesi kielellä ensimmäisten huhujen uutuusmallista kulkeuduttua autoilijoiden korviin. Nyt marraskuun loppupuolella esiteltävä X-sarja tuo lisää valinnanvaraa tavara-ajoneuvojen työ- sekä vapaa-ajan tehtäviin ja Mercedes-Benzin tyyliin pakettiin kuuluu kestävyyttä, käytännöllisyyttä, voimaa sekä maastokykyä yhdistettynä mukavuuteen, erinomaiseen ajodynamiikkaan ja turvallisuuteen. Kävimme ottamassa ensituntuman tulokkaasta Mäntyharjun upeissa talvisissa olosuhteissa.

X-sarjan voimanlähteiksi on lanseerausvaiheessa tarjolla kaksi voimakasta ja tehokasta nelisylinteristä vaihtoehtoa. Luotettavassa 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv. Molemmat ovat varustettuja kytkettävällä nelivedolla. Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Seitsemänvaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen. Vuoden 2018 puolivälissä valikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto.

Kolme eri varusteluversiota

X-sarja saapuu markkinoille kolmella eri malliversiolla käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure kovaan työkäyttöön, auton muotoilua ja mukavuutta korostava X-Class Progressive sekä oman elämäntapaan saumattomasti istuva X-Class Power, joka istuu yhtä helposti kaupunkiympäristöön kuin harrastuskäytössä kivisille metsäpoluillekin.

Pitkä akseliväli, lyhyt etu- ja pitkä takaylitys, korkea ja voimakkaasti muotoiltu konepelti, lokasuojia kohti jatkuvat etuvaloumpiot ja matkustamon sijoittelutakapainotteisesta korostavat auton voimakasta, eteenpäin suuntautuvaa liikettä. Dynaamista vaikutelmaa vahvistavat lihaksikkaat, veistokselliset korin muodot, yhdeksän näyttävän ulkovärin valikoima sekä 17–19-tuumaiset pyörät.

Malliversion valinta vaikuttaa takapuskurin ulkonäköön: Pure-tasolla se on musta, Progressive-tasolla auton korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu. X-sarjan voi tilata myös ilman takapuskuria, jolloin lavan takareuna aukeaa 180 asteen kulmassa. Akseleiden väliin lavalle mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava. X-sarja on ainoa keskikokoinen pickup, jossa kuormatilan valaistus on vakiovaruste. Valaistuksesta vastaavat kolmanteen jarruvaloon sijoitetut led-valot, jotka voi sytyttää keskikonsolissa olevalla kytkimellä. Kuormatilassa on vakiona myös 12V:n pistoke.

Ohjaamo sekä matkustamo Mercedes-Benz-laatua

X-sarjan matkustamo tarjoaa laatua ja mukavuutta, jota aikaisemmin ei ole koettu keskikokoisten pickup-autojen segmentissä. Power-tason autoissa sisustusvaihtoehtoja on kolme, ja matkustamon yläosaan saa mustan tai pähkinänruskean Artico-tekonahkaverhoilun. Progressive- ja Power-varustelluissa autoissa keskikonsolin reunat ja ovenkahvat ovat hopeanharmaat. Kojelaudan vapaasti seisova monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Comand Online -multimediajärjestelmän yhteydessä ruudun halkaisija on 8,4 tuumaa. Terävä näyttökuva toistaa tarkasti myös auton 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmän kuvan.

Vakiovarusteisiin kuuluu 3-puolainen ja 12-näppäiminen monitoimiohjauspyörä, jonka korkeus on säädettävissä. Progressive- ja Power-tason autoissa ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kahva ovat nahkapäällysteisiä. Comand Online- ja Audio 20 CD -järjestelmien yhteydessä keskikonsolissa on Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.

Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Ainoana keskikokoluokan pick upina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.

Turvallisuusominaisuudet alan huippuluokkaa

X-sarjan turvallisuus on tehty vastaamaan vaativien olosuhteiden standardeja. Vahva alusta ja matkustamo muodostavat lujan, törmäyksiä kestävän ja kolarivoimia absorboivan rakenteen. Passiivista suojaa täydennetään seitsemällä turvatyynyllä ja i-Size-yhteensopivalla lastenistuinten kiinnityksellä. Vakiovarusteena on kolme aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin sekä liikennemerkkiavustin. Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakionopeudensäädin sekä led-ajovalot. Saatavana on peruutuskameran lisäksi myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä.

Huomionarvoista on myös X-sarjan liitettävyys. Mallin verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat kattavat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet. Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta tai rengaspaineita, etänä oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla. Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.

Yhteistyö Renault-Nissanin kanssa

Nykyajan tyyliin uuden X-sarjan kehitystyössä on käytetty hyväksi yhteistyökumppanien osaamista eli tässä tapauksessa lähinnä Nissan Navaraan perustuvaa teknologiaa. Samaa on nelisylinteristen voimansiirtolinja sekä elektroniikkajärjestelmien perustoiminnot. Muuten X-sarjalaisen erottaa Navarasta helposti, sillä esimerkiksi kori on leveämpi, runkoa on vahvistettu, alusta mukaan lukien jousitus sekä iskunvaimennus ovat omaa tuotantoa samoin kuin jarrujärjestelmät. Ulkoisesti ero näkyy ajovaloissa, vanteissa sekä yleismuotoilussa. Sisätilat ovat myös jokaiselle johtotähtien ystävälle tuttuja ja ero sisarmalleihin on selkeä.

Mikäli moottorin haluaa olevan täysin Mercedes-Benzin omaa tuotantoa, niin kannattaa odotella puolisen vuotta, jolloin V6-sarjan voimanpesät saapuvat markkinoille.

Maastossa etenemiskykyä, mukavuutta maantielle

Koeajoimme uuden X-sarjalaisen Mäntyharjun vaativissa olosuhteissa talviolosuhteiden tullessa tuomaan oman mukavan mausteensa tilaisuuteen. WHD Gårdin maille oli rakennettu sopivan haastava maastorata, jossa X-sarjan maasto-ominaisuuksia pystyi testata monipuolisesti. Radalla jousitus, etenemiskyky, lukkojen teho sekä alamäkihidastin näyttivät toimintakykynsä ja huoletta voi luvata X-sarjan täyttävän luokan edellytykset. X-sarja vie kyllä perille sinne mikä on terveen maalaisjärjen kannalta suotavaa ja useammin kuljettajan kantti loppuu ennen Mercedeksen voima.

Etutalvi antoi mukavan monipuolisen kuvan X-sarjan maantieominaisuuksista. Kuivalla asfaltilla meno vastaa Mercedes-Benzin henkilöautoluokkaa ja lumisissa olosuhteissa nelivedon toimivuus toi turvallisuutta ajoon.

Uuden X-sarjan lanseeraus tapahtuu marraskuun lopussa ja seuraavassa numerossamme on kattavampi koeajoraportti X-sarjalaisen ominaisuuksista.