Uutiset

Autot

Millä maailma ajaa?

Joka viides uusi auto Japanissa on hybridi. Bensiinimoottorit ovat suosituimpia Kiinassa, kun taas dieselmoottorit ovat vallalla Euroopassa ja Intiassa.

Bensiinimoottori on suosituin autojen voimanlähde kautta maailman. Kiina pitää kuitenkin kärkipaikkaa kirkkaasti: siellä lähes 100 prosenttia uuden auton ostajista valitsee bensiinimoottorin, kun taas Yhdysvalloissa ja Japanissa vastaava luku on noin 75 prosenttia. Useammassa kuin joka toisessa bensiinikäyttöisessä autossa on vielä moottori, jossa polttoaine suihkutetaan imusarjaan. Downsizingista, eli moottorikoon pienentämisestä on kuitenkin tulossa entistäkin suositumpaa ja siksi myös tehokkaat ja taloudelliset suorasuihkutusjärjestelmät kasvattavat nekin suosiotaan. Suoraruiskutusjärjestelmä ja moottorin pienentäminen voivat yhdessä vähentää polttoaineen kulutusta jopa 15 prosenttia. Samalla turboahdin tuottaa moottoriin enemmän vääntöä erityisesti alhaisilla käyntinopeuksilla, mikä parantaa kiihtyvyyttä ja lisää ajonautintoa.

Suosiotaan kasvattava diesel

EU:ssa ja Intiassa joka toinen uusi auto on diesel, jonka suosio kasvaa myös näiden ydinmarkkinoiden ulkopuolella. Muun muassa Yhdysvaltojen markkina on kasvussa: Bosch arvioi, että dieselmoottoreiden markkinaosuus nousee siellä nykyisestä 3 prosentista jopa 10 prosenttiin vuoteen 2018 mennessä. Myös Etelä-Koreassa diesel on yhä suositumpi. Moni eurooppalainen tunteekin jo dieselauton hyödyt: nykyaikainen dieselmoottori on erittäin taloudellinen tarjoten samalla hyvät vääntöominaisuudet.

Vuoroin sähköllä, vuoroin polttomoottorilla

Japanissa lähes joka viides uusi auto on varustettu hybriditekniikalla, mikä tekee maasta sähköautoilun ehdottoman edelläkävijän. Lähivuosina hybridiautojen rekisteröintien odotetaan kasvavan merkittävästi myös Japanin ulkopuolella. Bosch ennustaa, että vuonna 2020 myytävistä noin 113 miljoonasta ajoneuvosta noin 6,5 miljoonaa on täyshybridejä, kolme miljoonaa on ladattavia hybridejä ja 2,5 miljoonaa autoa toimii kokonaan sähköllä. Bosch kehittää tälläkin hetkellä laajaa tuotevalikoimaa hybridi- ja sähköautojen tuleville massamarkkinoille. Lisäksi yhtiö kehittää 48 V:n sähköjärjestelmään perustuvia hybridiautoja.

Bensiinillä tai sen sekoituksella

Sekä bensiinillä että etanolilla käyvät flexfuel-autot ovat erityisen suosittuja Brasiliassa ja teknologian toiseksi suurin markkina löytyy Yhdysvalloista. Boschin flexfuel-järjestelmissä voi käyttää sekä puhdasta etanolia että etanolin ja bensiinin sekoitusta. Siten kuljettaja voi valita itselleen sopivimman polttoaineen muun muassa hinnan ja saatavuuden perusteella.

Edullisella kaasulla puhtaasti

Maakaasulla toimivat CNG-moottorit ovat yhä suositumpia ja maailmanlaajuisesti niiden myynti on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana 25 prosentilla. Etelä-Koreassa CNG-ajoneuvot ovat vallanneet jo 11 prosentin markkinaosuuden. Boschin CNG-järjestelmän avulla ajoneuvot voivat käyttää edullista maakaasua polttoaineenaan kaiken aikaa. Tämä on merkittävä etu, onhan maakaasu monesti jopa 50 prosenttia bensiiniä halvempaa, ja sen käyttö vähentää samalla hiilidioksidipäästöjä jopa 25 prosenttia.

Lue seuraavaksi