Monipuolinen Peugeot Expert vaativaan käyttöön

Tapani Palo

Muutokset ajoneuvojen maahantuontiverkostossa ovat aina haasteellisia, mutta määrätietoisella toiminnalla tilanne saadaan palautettua nopeastikin. Näin on tapahtunut Peugeotin kohdalla ja Bassadone Automotiven tytäryhtiönä toimiva Auto-Bon Oy on reippaalla aikataululla virittänyt toimintansa kuntoon niin maahantuonnin kuin myyntiverkoston osalta. Autoilijat pääsevät nyt nauttimaan työn hedelmistä ja vakuuttavana esimerkkinä toimii Peugeot Expertin 180 XL automaattiversio.

PSA-ryhmä on autoteollisuuden jättiläinen, jonka siipien alle kuuluvat Peugeotin lisäksi myös Citroën, DS sekä Opel. Vuositasolla konserni myykin yli kolme miljoonaa ajoneuvoa kautta maailman. Merkittävänä tekijänä menestyksessä ovat hyötyajoneuvot ja tarjontaa löytyy käytännöllisesti katsoen kaikkiin kokoluokkiin sekä ajotehtäviin. Suomessa Peugeotin pakettiautomallisto lähtee kompaktista 208 Van-pikkupakusta Partnerin sekä Expertin kautta aina Boxerin 17 kuution kuljetusyksikköön. Otimme maistiaiset mallistosta tutustumalla valikoiman keskikokoluokkaan kuuluvaan hyvin monikäyttöiseen Expert BlueHDi 180 XL -malliin automaattivaihteisena versiona.

Kattava jo vakiovarustelulla

Peugeot Expert BlueHDi 180 XL-malli on selkeästi rakennettu valmiiksi paketiksi kovaan ammattilaiskäyttöön jokapäiväiset työtehtävät huomioiden. Perusvarusteluun kuuluvatkin esimerkiksi ajotietokone, ilmastointi, Moduwork-lisätavaratila, vakionopeudensäädin sekä mäkilähtöavustin. Halutessaan voi vielä lisävarusteiden kautta järkevään hintaan parantaa niin auton mukavuus- kuin turvallisuusominaisuuksia ja tarjolla on esimerkiksi peruutuskamera 180 asteen näytöllä, navigaattori sekä kojelaudan yläosan heijastusnäyttö. Neuvottelun maahantuojan sekä tehtaan välillä ovat selvästi onnistuneet, sillä kaikilla varusteillakin isoimman Expertin hinta on noin 40 000 euroa ja pienimmän perusmallin saa omakseen noin 26 000 euron hintaan.

Ranskalaista eleganssia

Peugeot Expertissä näkyy selkeästi tyylikkyyden ja toiminnallisuuden onnistunut yhdistäminen. Lopputulos miellyttää silmää ulkopuolelta ja sisätiloihin noustessa tietää olevansa hyvissä käsissä. XL-versio on pituudeltaan 5,3 metriä ja korkeus on 1,94 metriä. Suhde tuo linjakkuutta, yli kolmen metrin akseliväli jämäkkyyttä ja mataluus mahdollistaa toiminnan vaikka ahtaissa pysäköintihalleissa. Ulkoisesti korostuvat 17 tuuman kevytmetallivanteet, krominväriset listat sekä jämerä astinlauta.

Sisätilat kertovat kyseessä olevan ennen kaikkea työvälineen. Kaikki tarvittava on paikallaan ja selkeys korostuu niin muotoilussa kuin hallintalaitteiden sijoittelussa. Mittaristo on hyvin monipuolinen ja metallinväriset epäsymmetrisesti muotoillut mittarien kehykset ovat piristävä yksityiskohta. Automaattivaihteistoa hallitaan pyöreän säätökehän kautta ja keskipisteenä toimii riittävän kokoinen ajotietokoneen näyttöruutu, josta hallitaan niin peruutuskameraa, navigointia sekä audiomaailmaa. Näppärä yksityiskohta on keski-istuimen selkänojan takaa löytyvä kirjoitusalusta dokumenteille tai läppärille.

Tila hyötykäyttöön

Expertin tavaratila on varustettu kestävällä vanerilattialla ja kahdeksan jämerää kiinnityslenkkiä varmistavat lastin turvallisen kuljetuksen. Tavaratilan koko XL-mallissa on 6,1 kuutiota ja vakiovarusteisiin kuuluvan Moduwork-järjestelmän kautta tila kasvaa 6,6 kuutioon. Samalla pitkän tavaran kuljetus helpottuu ja mukaan mahtuvat jopa lähes neljän metrin putket tai lautatavara.  Moduwork-järjestelmässä tavaratilassa sijaitseva luukku avataan ja ohjaamossa matkustajan istuin nostetaan ylös helppokäyttöisten mekanismien avulla.

Expertin tavaratilassa on myös kunnon valaistus ja väliseinän ikkuna on suojattu ristikolla. Eurolavoja saa mukaan lastattua kolme kappaletta ja kuormaaminen onnistuu myös sivuoven kautta. Kapeimmillaankin tavaratilan leveys pyöräkoteloiden välissä on noin 1,3 metriä. Kantavuutta tälle mallille jää mukavat 1300 kiloa, joka riittää hyvin kokoluokan kuljetustarpeisiin.

Koeajo täytti odotukset

Tien päällä Expert osoittautui ulkonäkönsä mittaiseksi. Ohjaamossa miellyttävän ajoasennon löysi helposti ja ohjauspyörän sai itselle sopivalle korkeudelle näppärästi. Hallintalaitteet ovat odotetun selkeät ja vaihteenvalitsimen sijoitus tuntui loogiselta. Moottorina toimiva 177 hevosvoiman kaksilitrainen moottori 400 newtonin väännöllä on ripeä ja myös lastattuna meno on sujuvaa eikä Expertillä tarvitse pelätä jäävänsä jalkoihin. Alustan jämeryys ja jousituksen laatu pitävät liikkumisen vakaana ja Suomen nykyään varsin heikkokuntoinen tiestö ei pääse liiemmin haittaamaan kulkua.

Automaattivaihteisto toimii huomaamattoman sulavasti, mikä tarkoittaa onnistuneita välitysratkaisuja ja meno on tasapainoisen pehmeää niin kaupungissa kuin moottoritienopeuksissa. Expert XL:n yhdistetyksi kulutuslukemaksi on ilmoitettu 5,9 litraa sataa kilometriä kohden ja vaativa koeajolenkki talvisissa olosuhteissa osoitti sen harvinaisen kohdalleen osuvaksi, sillä alle seitsemän litran lukemat vaihtelevatempoisessa ajossa eivät ole ollenkaan hassummat.

Ajamista helpottavasta kattavasta varustemäärästä esimerkkinä toimiva peruutuskamera 180 asteen näkökentällä on selkeä, kunhan pahimmalla sohjokelillä muistaa tarkistaa linssien puhtauden. Kojelaudan yläpuolelle kääntyvä heijastusnäyttö täyttää tehtävänsä ja sillä saavutetaan tavoiteltu turvallisuuden lisäys, kun katse säilyy maantiellä eikä mittaristossa.

Auto-Bon panostaa palveluun

Peugeotia maahantuovassa Auto-Bon Oy:ssä uusi vuosi on laitettu organisaatiomuutosten kautta vauhdilla käyntiin. Hyötyajoneuvojen tuoteryhmäpäällikkö Panu Lahtinen sekä PR-päällikkö Katja Ruuskanen ovat voimakkaasti mukana virittämässä ranskalaismerkkiä kohti uusia tavoitteita.

Peugeotin maahantuoja Auto-Bon Oy:ssä on kääritty hihat ja organisaatiomuutosten jälkeen vauhti näyttää lupaavalta. ”Hyötyajoneuvopuolella mallistomme on nykyaikainen ja kattava, sillä 208 Van, Expert, Partner ja Boxer täydentävät toisiaan sujuvasti. Tarjolla on luonnollisesti myös tehdas- sekä kotimaisten koritehtaiden pikkubussiversioita ja lisäksi Traveller soveltuu mainiosti vaikka taksikäyttöön. Malleista on tarjolla myös hyvin kattava erikoisajoneuvovalikoima ja vaikkapa kylmäkuljetusautoratkaisuihin Peugeotilla on hyvin kustannustehokkaita kokonaisuuksia”, korostaa Auto-Bonin tuoteryhmäpäällikkö Panu Lahtinen. ”Olemme kehittäneet myös myynti- sekä jälkimarkkinointiverkostoamme ja kasvaneiden lisäpalveluiden kautta esimerkiksi huoltopalvelusopimusten suosio on kovassa kasvussa”, lisää Auto-Bonin PR-päällikkö Katja Ruuskanen.

Aivan Keski-Euroopan suosion tasolle eivät Peugeotin hyötyajoneuvot maassamme aivan heti ole nousemassa, mutta kattava valikoima, kilpailukykyinen hintataso sekä palveluverkoston laajuus yhdistettynä laadukkaisiin tuotteisiin nostaa merkin erittäin kiinnostavaksi vaihtoehdoksi. Myös myyntiverkosto on kehittynyt, joten ennen tavara-auton hankintaa kannattaa käydä koeajamassa myös Ranskan leijona.