Moottorien kunnostus ja vaihto kasvussa. Tammer Diesel vaativan alan asiantuntija

Tapani Palo

Tammer Diesel on yli 60 vuoden kokemuksen moottoritekniikasta omaava yritys, jonka ammattitaito sekä tehokkuus ovat tunnettuja kautta maan. Yrityksellä on monta eri tukijalkaa, joista eräs merkittävimmistä on moottorien korjaus sekä vaihtomoottorien asennus. Tämä toiminta onkin jälleen suvantovuosien jälkeen kovassa kasvutahdissa ja tänä vuonna Tammer Diesel suorittaa yli sata moottorin vaihtoa tai kunnostusta, joista noin puolet hyötyajoneuvoluokkaan.

Nykyaikainen moottoriteknologia on ottanut huikeita edistysaskelia niin taloudellisuuden, puhtauden kuin tehokkuuden aloilla ja pienemmistäkin moottoreista saadaan tehoa irti tavalla, jota ei kymmenisen vuotta sitten olisi uskottu mahdolliseksi. Tällä yhdistelmällä on kuitenkin varjopuolensa, sillä vakavien moottorivikojen määrä on Tammer Dieselin mukaan kasvanut huomattavasti myös uudehkojen autojen parissa. Tämä tulee monelle ajoneuvon omistajalle ikävänä yllätyksenä ja usein taloudellisesti järkevimmän ratkaisun ongelmaan tarjoaa Tammer Dieselin moottorikunnostus tai vaihtomoottorin asennus.

Ammattiauton täytyy pysyä liikenteessä

Asentaja Lasse Puntila ja osastopäällikkö Kimmo Pohjoismäki ovat ylpeitä Tammer Dieselin ammattitaidosta sekä monipuolisuudesta. Vuodessa suoritetaan yli sata moottorin vaihtoa tai kunnostusta, skaalan mennessä antiikkiautoista uutuusmalleihin.

Hyötyajoneuvot ovat hyvin usein tiiviissä ammattiajossa ja autojen liikkeellä pysyminen on hyvin oleellista työtehtävien suorittamisessa. Usein toistuvat moottoriviat aiheuttavat harmaita hiuksia ja rikkoja tapahtuukin nykyään myös tuoreemmalle kalustolle. ”Syynä ongelmiin voi olla huollon puute tai laiminlyönnit kunnossapidossa, mutta joskus on vain käsiin sattunut ns. maanantaikappale. Hyvin yleisiä vikoja ovat nykyään esimerkiksi laakerivauriot ja mäntäviat, joiden syynä on jostain syystä epäonnistunut voitelu. Joka merkillä ja mallilla on myös omat tyyppivikansa, jotka tulevat kovassa työajossa usein esille”, kertoo Tammer Dieselin osastopäällikkö Kimmo Pohjoismäki.

Kunnostukset ja vaihdot ripeästi

”Meille tulevien moottorien huoltoaika on noin viikko myös suurimmissa korjausoperaatioissa. Ammattitaitoinen henkilökunta sekä kattava varaosavalikoima takaavat nopeuden ja harvinaisimmatkin osat saadaan Euroopan varastoista noin vuorokaudessa”. Tammer Diesel käyttää kunnostuksissa ainoastaan huippuosia ja toimenpiteet ovatkin täyskunnostuksia, jossa on suuri ero ns. huoltokunnostukseen verrattuna. ”Luotamme työn sekä osiemme laatuun ja myönnämme kunnostetuille moottoreille yhden vuoden tai 100 000 kilometrin kattavan takuun”, Pohjoismäki korostaa.

Monelle autoilijalle tulee nykyään eteen tilanne, jossa järkevin vaihtoehto on moottorin vaihto. ”Meillä löytyvät oikeat vaihtomoottorit käytännössä aina suoraan hyllystä ja itse vaihtotoimenpide ei montaa päivää vie. Sekä kunnostuksissa että vaihdoissa toimenpiteet voidaan tehdä Tammer Dieselin toimipisteessä tai tarvittaessa moottori toimitetaan suoraan asiakkaalle tarkkojen asennusohjeiden kera. Niiden noudattaminen on hyvin tärkeää, sillä esimerkiksi öljynpaineiden riittävyyden unohtaminen voi aiheuttaa ikävän yllätyksen”, huomauttaa Pohjoismäki.

Alan konkari huolestunut kehityksen suunnasta

Kun käsitellään niinkin teknistä alaa kuin moottorien kunnostus, on asiantuntijoiden ja käytännön osaajien tietotaito ensiarvoisen tärkeää. Lasse Puntilalla on alasta komea 44 vuoden kokemus tuhansien moottorienvaihtojen kautta ja mies onkin seurannut mielenkiinnolla viimeaikaisia muutoksia. ”Moottorien kestävyydessä ollaan tultu alaspäin ja epäilen, että autotehtaiden paine saada uutuusmallit nopeasti markkinoille näkyy testitoiminnan vähyytenä. Tämä tuottaa yllätyksiä ja varsinkin Suomen vaikeat olot ovat monille malleille hankalia. Esilämmitys laiminlyödään ja tiukat euronormit tuovat omat haasteensa alalle”, kertoo Puntila. ”Lisääntynyt tietotekniikka tuo ajoneuvoihin hyötyjen lisäksi ongelmia ja usein moottorin rikkoutumisen perimmäinen syy löytyy apulaitteistosta. Monissa malleissa myös moottorin koon ja tehon hyötysuhde on korkea, eivätkä minua yksityisautoilijana miellytä myöskään ylipitkät huoltovälit, vaikkakin töitähän ne tänne meille tuovat”, naurahtaa Puntila.

Toiminta laajentunut

Vaihtomoottoreita valmiina asennukseen tai asiakkaalle lähetettäväksi. Noin puolet moottoreista ovat hyötyajoneuvoluokkaan kuuluvia.

Ammattiautojen huoltojen rinnalla Tammer Dieselin kunnostus- ja vaihtomoottorien suosio on kasvanut viime vuosien aikana, kun tieto niiden laadukkuudesta on levinnyt entisestään. ”Tällä hetkellä osastolla työskentelee 20 henkilöä ja kasvusuuntaus on selkeä. Yksityisasiakkaiden lisäksi yhteistyö autoliikkeiden kanssa on kasvanut ja toimitamme niille sekä kokonaisia moottoreita että yksittäisiä komponentteja. Olemmekin ylpeitä osaamistasostamme ja jatkamme kehityksen kärjessä koulutuksen kautta myös jatkossa”, päättää Pohjoismäki.