MovaLuben laboratorioon saa myös kylmät testiolosuhteet

Heikki Hiltunen

MovaLuben automaattirasvaus perustuu rasvauskohteen omaan liikkeeseen ja käyttövoimaan. Rasvari toimii rasvauskohteen liikkuessa. Käyttövoimana rasvarissa käytetään laitteen hydrauliikkajärjestelmää. MovaLuben rasvarin voiteluaine, käyttöpaine ja annostelu määritellään laitteen ja käyttökohteen tarpeen mukaan. Samasta rasvarilohkosta voi haarautua rasvaa kymmenille rasvauskohteille. MovaLuben Espoon laboratoriossa Risto Sinisalo ja Jukka Moksi kertoivat menestyksekkään suomalaistuotteen lähtökohdista, tuotannosta ja kehittämisestä.

”Potentiaalia MovaLuben käyttöön on lähes rajattomasti. Olemme tietysti alkutaipaleella, mutta hyvin olemme päässeet liikkeelle. Emme ole saaneet esimerkiksi ensimmäistä asentamaamme perälautanostimen rasvaria takaisin. Se on seitsemän vuotta pyörinyt käytössä, eikä ole ongelmia ilmennyt”, sanoo Jukka Moksi Espoossa. Samalla katselemme, kun uutta MovaLube -rasvaria koeponnistetaan. Jokainen uusi laite käy testit läpi, että tiivisteet pitävät tai että annoskoko vastaa säädettyä määrää.

Sorapuolikaskippikärryyn asennetaan jälkiasennuksena MovaLube rasvari. Onnistuu se näinkin.

”Tähän kippaavaan sorapuoliperävaunuun menee letkua sadan metrin verran. Rumpujarrullisen kärryn s-akselitkin rasvataan automaattisesti. Annoskoko määritellään tarpeen mukaan. Käyttövoima tulee kippihydrauliikasta. Tähän melko vähän ajettuun perävaunuun rasvari laitetaan jälkiasennuksena, uutena peräkärryyn rasvari kannattaisi laittaa”, kertoo Risto Sinisalo asennushallissa. MovaLuben käyttöpaine on maksimissaan 300 baria. Testipenkissä voidaan ajaa huomattavasti korkeammalla paineella. Kylmäolosuhteet tehdään tarvittaessa eristetyssä kopissa, joka sijaitsee MovaLuben laboratoriossa. Pakkasasteita saa koppiin neljänkymmenen pintaan. Siinäkin lämpötilassa rasvari toimii. Risto Sinisalo pystyy kertomaan kylmätestien perusteella myös eri rasvatyyppien ominaisuuksista. MovaLube on suomalaisiin ja hieman kovempiinkin olosuhteisiin tehty tuote.