Uutiset

Autot

Nyt uudistuu Citroën Jumper

Uusi Jumper

Pakettiautomarkkinoille tuodaan uusia tuotteita nyt verrattain kiivaaseen tahtiin. Citroën on julkaissut ensimmäiset kuvat uudesta Jumperista, jonka kerrotaan laskeutuvan markkinoille kuluvan vuoden aikana. Valmistajan mukaan uusi Jumper täydentää ranskalaisvalmistajan Nemo-, Berlingo-, Jumpy- ja Jumper-mallistoista koostuvaa laajaa hyötyautovalikoimaa.

Valmistajan mukaan uusi Jumper on ulkomuodoltaan moderni, mikä tarkoittaa myös käyttäjälähtöistä ja brändi-ilmeen mukaista suunnittelua. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy keulan uuteen, aiempaa terävämpään ilmeeseen, jossa hyödynnetään muun muassa LED-päiväajovaloja.  Uuden konepeiton alle on tarjolla neljä energiatehokasta dieselvoimalaa, jotka mallista riippuen luovuttavat kuljettajan käyttöön 110, 130, 150 tai 177 hevosvoiman tehon.

Kuljettajan työpistettä on viilattu ergonomialtaan terävämpään muotoon. Aiempaa parempaan lopputulokseen on päästy muun muassa istuimen ja ohjauspyörän muotoja sekä säätövaroja optimoimalla. Ohjaamoon on tuotu kasvaneiden säilytystilojen ohella myös aiempaa kookkaampi, 5-tuumainen kosketusnäyttö, joka toimii navigointijärjestelmän, radion, infojärjestelmän sekä peruutuskameran näyttönä. Myös monitoimiohjauspyörä on muotoiltu uudelleen.

Kannettavien audiolaitteiden ja matkapuhelimien yleistyminen on huomioitu myös tuotekehityksessä, minkä johdosta Jumperin vakiovarusteluun kuuluu USB-liitännällä ja Bluetooth-yhteydellä varustettu Connecting Box.

Turvallisuusnäkökulma on myös otettu aiempaa paremmin huomioon, sillä Citroën kertoo ajokin pitävän sisällään muun muassa älykkään luistonestojärjestelmän, alamäkiajoa helpottavan avustimen, kaistavahdin, rengaspainevahdin sekä yhdistetyn vakionopeudensäätimen ja nopeudenrajoittimen.

Luotettavuuden takaamiseksi uudella Jumperilla kerrotaan ajetun yli neljä miljoonaa testikilometriä. Kestävyyden kasvun ohella elinkaarikustannusten kerrotaan myös alentuneen, muun muassa polttoaineenkulutuksen kerrotaan alentuneen jopa 15 prosentilla. Kustannusjahdissa on nojattu muun muassa Stop&Start-järjestelmällä varustettujen moottoreiden aiempaa laajempaan käyttöön. Huoltovälin pituus on edelleen 48 000 kilometriä tai kaksi vuotta.

Uudistuneen Jumperin takaa löytyy edeltäjistä tuttu ja vahva, alas asennettu ja siten kuormausta helpottava takapuskuri. Uudelleenmuotoillut takavalot sijaitsevat ylhäällä, suojassa kolhuilta. Kuormatilan leveyden kerrotaan olevan umpiautoissa 1,87 metriä, pyöräkoteloiden välin ollessa 1,42 metriä. Takaovet aukeavat ensin 96 asteeseen ja lukitussalvan vapautuksella 180 asteeseen. Lisävarusteena on 270 astetta aukeavat ovet. Sivuoven leveydeksi valmistaja kertoo 1,25 metriä. Ovien, saranoiden ja kahvojen kerrotaan saaneen uuden rakenteen.

Edeltäjänsä tavoin uusi Jumper-mallisto tarjoaa laajan valikoiman eri ajotehtäviin soveltuvia vaihtoehtoja. Neljä koripituutta pohjautuu kolmeen eri akselivälivaihtoehtoon, joita täydentää kolme eri kattokorkeutta. Valikoimaan kuuluu kahdeksan erilaista umpikorivaihtoehtoa, jotka tarjoavat 8-17 kuution kuormatilan. Tuotevalikoimaan kuuluu myös huomattava joukko asiakkaiden yksilöllisiin vaatimuksiin vastaavia vaihtoehtoja, kuten alustamalleja sekä pikkubussivaihtoehtoja. Valmistaja kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä monien eurooppalaisten päällirakennevalmistajien kanssa, mikä tuo mukanaan kustannustehokkaita vaihtoehtoja muun muassa kunnallisteknisiin ajotehtäviin.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi