O2-luokan puoliperävaunut pakettiautoihin

Fifth Wheel Europe -perävaunu

Mika Onnela sekä IS Automotive Oy:n Ilmo Saarela ovat pitkän linjan autoalan ammattilaisia, jotka ovat toimineet yhteistyössä jo aikaisemmin monissa alan projekteissa. Onnelan Nosturitarvike.fi on tuonut maahan esimerkiksi nostureita sekä niiden varaosia, auroja sekä vaihtolavalaitteita ja Ilmon IS Automotive Oy on jo käsite maamme klassikko- ja harrasteautopiireissä. Kun lakimuutos mahdollisti O2-luokan perävaunujen vetämisen myös alustamallin pakettiautoilla, ei ripeäotteisilla miehillä kauaa tilanteen ihmettelyyn kulunut.

O2-luokan perävaunu

Ajoneuvoja runsaasti maahantuoneet miehet olivat miettineet autojen kuljetuskustannuksia maassamme. Alustamallin pakettiauto yhdistettynä O2-luokan perävaunuun, johon mahtuu mainiosti vaikka kaksi tavallisen kokoista henkilöautoa, tarjoaisikin kustannustehokkaan ratkaisun ongelmaan, kunhan kantavuuksien sallimissa rajoissa pysyttäisiin. Onnela ja Saarela ryhtyivät etsimään sopivia perävaunuvaihtoehtoja Euroopan markkinoilta ja miesten hyvien yhteyksien kautta vastaan tuli hollantilainen Wagenbouw Bolle BW, jonka valikoiman monipuolisuus näytti hyvin kiinnostavalta. Miehet kävivät tutustumassa yritykseen paikan päällä ja kun komponenttien laadusta ja yrityksen toimintatavoista vakuututtiin, oli maahantuontipäätös helppo tehdä. Perusperiaatteen mukaan Saarela hoitaa vaunujen maahantuonnin ja myynti hoidetaan Onnelan Nosturitarvike.fi:n kautta.

Saarela ja Onnela

Merkittävä tekijä Fifth Wheel Europen valinnassa tuontiohjelmaan oli yrityksen asiantuntemus sähköisissä jarrujärjestelmissä. ”Sähköiset jarrut tekevät ison vaunun vetämisestä pakettiautolla tai avolavalla miellyttävää ja ennen kaikkea turvallista. Jarrujärjestelmät ovat läpikäyneet tiukimmatkin tarkastukset ja ne ovat tyyppihyväksyttyjä EU:n alueella”, kertoo Saarela (vas). ”Fifth Wheel Europen vaunuja käytettäessä myös kantavuusrajat riittävät pitkälle ja vaikka ihan perinteisellä avolava-autolla tai alustamallin pakettiautolla pystyy vetämään suuriakin kuormia”, lisää Onnela. Suomen pick-up- ja pakettiautomallisto soveltuvat vetotöihin hyvin, mutta tietenkin neliveto ja paripyörät pakettiautossa helpottavat menoa entisestään. ”Aikansa se vei, mutta viime kesänä saimme rekisteröityä ensimmäisen vaunun, mikä tietenkin on helpottanut tilannetta muiden vaunujen kanssa toimittaessa", lisää Saarela.

IS automotive o2-perävaunu

Fifth Wheel Europen vahvuuksia on valikoiman monipuolisuus, sillä tarjolla on niin umpi- kuin avovaunuja esimerkiksi ajoneuvojen ja koneiden, hevosten, veneiden tai vaikkapa myyntitilojen kuljettamiseen. ”Vetoautoksi käy niin avolava, Sprinter-luokan alustamallin pakettiauto tai maasturi, kunhan kantavuutta on vähintään tonnin verran. Autoon vetolaite asennetaan apurunkoon vaakapalkkiin. Pakettiautoa käytettäessä ei luonnollisestikaan tarvita piirturia, rajoitinta tai ammattipätevyyttä ja riittää kunhan ajokortista löytyy BE-kirjaimet”, korostaa Onnela. Parhaimmilla yhdistelmillä hyötykuormaa voidaan saavuttaa jopa 4500 kiloa, mikä on tälle ajokorttiluokalle komea lukema. ”Hankintaa ja vaihtoehtoja ei kannata yksin pohtia, sillä voimme vakuuttaa, että tunnemme säännöt ja näin puoliperävaunut auton kera rekisteröidään aina kaikkien Suomen lakien ja säädösten mukaisesti”, tiivistävät Onnela ja Saarela.

Fifth Wheel Europe ramppi

Fifth Wheel Europe käyttää tuotteissaan ainoastaan eurooppalaisia komponentteja, mikä kestävyyden lisäksi näkyy varaosien saannin helppoutena. ”Vaunut voidaan myös räätälöidä hyvin tarkoin työtehtävien mukaisesti ja tarjolla on esimerkiksi kippaavia malleja, sidontakiskoja, ramppeja, lisävaloja, työkalulaatikostoja, tukijalkoja, kappaletavara- sekä takalaitanostinmalleja ja vaikkapa asunto-osia, joihin kuuluvat keittiöt ja wc-tilat suihkulla. Myyntivaunun saa tietenkin lämmitettävänä ja siihen saa sivuovet tai -ikkunat tarpeiden mukaisesti”, lisää Onnela.

Nosturitarvike 02-perävaunu

IS Automotiven asiantuntemuksella myös tarvittavat asennukset sujuvat vauhdikkaasti ammattitaidolla. ”Esimerkiksi Sprinter- tai Crafter-mallin apurungon asennus kaikkine sähkötöineen vie alle 15 työtuntia ja siihen kuuluvat myös kaikki sähkötyöt. Huomioitavaa on myös, että ajoneuvojen oma sähköpuoli riittää eikä arvokkaita lisäasennuksia vaadita”, kertoo Saarela.

Land-Rover Fifth Wheel Europe

Kävimme koeajolenkillä Keski-Suomen hyisessä 30 asteen pakkasessa Land-Rover Defenderin ja Fifth Wheel Europe -puoliperävaunun yhdistelmällä. Kyseinen kombinaatio onkin aikamoinen tehopakkaus, sillä tarvittaessa autossa kulkee BE-kortilla viisi henkilöä ja perävaunussa 3870 kilon hyötykuorma. Kylmät olosuhteet yhdistettynä perävaunun kokoon aiheuttivat hieman epäilyksiä ajon sujuvuudesta, mutta koeajolenkki pikkuteillä sekä valtatiellä poisti epäilyt. Perävaunu kulki tyhjänäkin tasaisen nykimättömästi mukana, sillä vetolaitteessa ei ole vipuvarsia. Vetolaite mahdollistaa järkevän kääntösäteen ja peruuttaminen onnistuu aivan tavalliseltakin ratinkääntäjältä.

IS Automotive on Suomen olosuhteissa ainutlaatuinen ja Lievestuoreen maalaismaisemissa jokaisen vähänkin autoista kiinnostuneen pulssi nousee väkisin, sillä harvemmin samassa hallissa näkee järeitä Ford Raptor -avolavoja sulassa sovussa klassikkoamerikanrautojen tai vaikkapa AC Cobran ja Mustangien kanssa. Onkin luonnollista, että Ilmolla on tarjota myös kustannustehokkaita kokonaispaketteja, jossa Fifth Wheel Europe -perävaunu yhdistetään arvoiseensa vetojuhtaan. ”Esimerkiksi uusi alumiinikorinen Ford F-150 soveltuu vetoautoksi loistavasti vetokykynsä ja kantavuutensa ansiosta. Nykyaikaiset etanoli- ja bensiinikäyttöiset Flexifuel-pick-upit ovat myös polttoainekulutukseltaan yllättävän taloudellisia ja moni dieseliä harkinnut on koeajon jälkeen nopeasti vaihtanut mielipidettään”, kertoo Saarela.

Tapani Palo