Opel Movano nyt edullisella ECT-automaattivaihteistolla

Tapani Palo

Opel Movano on ottanut maassamme vakaan aseman hyötyajoneuvomarkkinoilla monipuolisuutensa ja kestävyytensä kautta. Kaikesta näkee, että Movano on suunniteltu nimenomaan kovaan yritystoimintaan jokapäiväisissä kuljetustehtävissä. Nyt Movano-malliston kattavuus laajenee entisestään, kun saataville tulee uusi ECT-automaattiversio, joka täyttää monen ammattiautoilijan toiveen.

Movano on mallistoltaan ollut aikaisemmin hyvin monipuolinen ja tarjolla on ollut niin etu- kuin takavetomalleja, kolme kattokorkeutta, neljä pituusversiota sekä runsaasti eri kantavuustasoja. Jo nämä mallit ovat täyttäneet monen autoilijan tarpeen, mutta erityisesti kaupunkiliikenteeseen monelle ainoa oikea vaihtoehto on automaattivaihteisto. Movanolla ratkaisuksi tähän vaatimukseen on tuotu monista muista malleista tuttu ECT-automaatti, joka on niin sanottu robottivaihteisto. Termi herättää monissa hieman kysymyksiä ja koska suomalainen ei usko ennen kuin kokeilee, niin kävimme koeajamassa ECT-automaatilla varustetun Movanon monipuolisissa ajo-olosuhteissa.

Varustepaketeilla yksilöllisyyttä

Koeajoautomme oli OpelMovano Van 2.3 CDTI Bi Turbo Euro 6 Van pisimpänä ja toiseksi korkeimpana mallina. Auto oli varusteltu hyvin monipuolisesti ja mukaan kuuluivat Navi80 Intelllilink -multimediajärjestelmä, konttoripaketti, ajoavustinpaketti, Pro-paketti sekä peruutuskamera.

Uusi Navi80 Intelllilink on todella helppokäyttöinen multimediajärjestelmä, johon sisältyvät esimerkiksi seitsemän tuuman näyttö, USB-liitännät, Bluetooth-puhelut, CD- ja MP3-soittimet, tekstiviestien lukumahdollisuus sekä monipuoliset TomTom LIVE-palvelut vuosiksi eteenpäin. Työtehtävissä huomionarvoinen ominaisuus on esimerkiksi tarkka raportointimahdollisuus, jonka kautta vaikka matkalaskutus sekä työajan seuranta sujuvat helposti ja luotettavasti.

Konttoripaketti tekee ohjaamosta liikkuvan toimiston, sillä siihen kuuluvat esimerkiksi kojelaudan ja keski-istuimen kirjoitusalustat sekä kuljettajan mukavuusistuin. Ajoavustinpaketti lisää puolestaan ajoturvallisuutta ja -mukavuutta, sillä se sisältää automaattiset kaukovalot, kaistavahdin, sumuvalot, ajotietokoneen sekä automaattiset tuulilasinpyyhkimet. Pro-paketti tuo taas nimensä mukaisesti ammattimaisuutta ja siihen kuuluvat vetokoukku, takapysäköintiavustin sekä 270 astetta aukeavat takaovet.

Koeajo poistaa ennakkoluulot

Varustelun ja tilavuuden kautta Movano täyttää ammattiautoilijan vaatimukset. Moottorina toimiva 2.3-litrainen BiTurbo on riittävän tehokas isokokoisen auton raskaitakin lasteja huomioiden. Hevosvoimia autossa on 170 kappaletta ja vääntöä mukavat 380 Newtonmetriä. Ajomukavuus ei siis lastattunakaan jää voimasta kiinni ja jalkoihin ei jäädä kaupunkiliikenteessä tai moottoritiellä.

Robottivaihteistolla on vanhaa perua hieman kyseenalainen maine erityisesti nykivän vaihtamisen johdosta, mutta Opelin teknologia on vienyt kehityksen tasolle, jossa ennakkoluulot voi unohtaa. Ensimmäisen puolituntisen jälkeen jokainen hiemankin kuljettajan verta omaava oppii järkevän ajotavan ja meno muuttuu pehmeän sulavaksi. Auton kierrosluku sekä äänimaailma kertovat koska vaihde on vaihtumassa ja sillä hetkellä pienellä kaasun helläämisellä vaihto menee sujuvasti. Tuntuman saamisen jälkeen vaihtotapahtuma sujuukin huomaamatta täysin luonnollisesti. Ajotehtävän niin vaatiessa tai haluttaessa vaihtelua Movanoa on myös mahdollista ajaa manuaalin tapaan pelkällä vaihdekepin ylös- tai alaspäin siirtämisellä.

Robottivaihteistossa on luonnollisesti edelleen hieman eroa ”täysautomaattiin”, mutta kun ottaa huomioon ECT-vaihteiston edullisuuden, voi asiaa miettiä uudelta kantilta. ECT-automaatin saa Movanoon 660 euron hinnalla, kun taas tavallisen automaatin lisähinta on tässä kokoluokassa huomattavasti suurempi.

Toimiva kokonaisuus

Koeajoimme Movanoa niin kaupunkiolosuhteissa, pikkuteillä sekä moottoritiellä ja Opel suoriutui ajotehtävistä moitteitta. Moottorin teho ja vääntö riittävät mainiosti lastattunakin ja kohtuullisen kookas terassilautakuormakin kulki mukana miltei huomaamatta. Ohjaamon yläpuolisen tilan kautta mukaan mahtuivat mukavasti myös yli nelimetriset lankut ja riittävät kiinnityspisteet takasivat turvallisen kuljetuksen. Kaiken kaikkiaan Movano vakuutti jämeryydellään ja se sopii varmasti koviinkin jokapäiväisiin kuljetustehtäviin Suomen vaativissa oloissa. Nykyaikainen robottivaihteisto on myös täysin toimiva vaihtoehto ja parhaiten tämän toteaminen onnistuu varaamalla koeajoajan Opelin hyötyajoneuvokauppiaalta.