Opel Movano on valmis ajoon

Heikki Hiltunen

Opel Movano on käytännöllinen pikkubussi. Kuljettajalta vaaditaan paljon vain ajokortin suhteen. Movanoon voi ottaa kyytiin 16 matkustajaa. Kuljettajalla on vähintään D1-ajo-oikeusluokkavaatimus. Itse Opel Movanon ajaminen on tehty mukavan helpoksi. Pikkubussina Movanoa on erittäin miellyttävä käsitellä, moottori vetää hienosti, kytkin irrottaa tyylillä ja matkustamossa viihtyy. Ammattiautot kävi tekemässä ajolenkin tällä valmistajalle ja maahantuojalle merkittävällä uutuustuotteella. Hyvin kulkee Opel Movano.

Uuden kokoluokan Movano

Opelin Suomen maahantuonti suhtautuu odottavin mielin L3H2-pakettiautoluokkaan kuuluvan Opel Movanon myyntiin. Tavoitteet ovat vielä maltilliset, tuleva taksilain muutos tuo lisämahdollisuuksia. Koeajetun Movanon kuudelletoista matkustajalle tehdyn pikkubussin kokonaismassa on 3 960 kilogrammaa. Hyötykuormaa saa 1 300 kiloa.

Kuljettajan viereisten etupenkkien alta löytyi ensiapupakkaus ja sammutin. Kuljettajalla on ajoasennon säätömahdollisuudet ja muutenkin ergonomia kohdillaan.

Kokonsa puolesta pikkubussi Movano luokitellaan M2-ajoneuvoluokkaan. Kyseessä on etuvetoinen auto. Vaihteisto on kuusiportainen manuaali. Kytkin välittää tyylikkäästi hyvin alakierroksilta vääntävän moottorin voiman vaihteistoon ja siitä vetäviin pyöriin. Tehovaihtoehtoja on 2,3 litraisesta dieselmoottorista tarjolla 145 ja 163 hevosvoimaa. Koeajetussa tehokkaammassa versiossa oli käytössä kaksoisturbo. Vääntömomentit ovat vastaavasti lukuarvoltaan 360 ja 380 newtonmetriä. Päästönormi EURO 6C täyttyy molemmissa malleissa.

 

Movano on helppo hallita

Opel Movanon kääntösäde on pieni. Movanon kääntely oveneduspaikoissa, joihin se omassa työssään varmasti useasti tulee joutumaan, onnistuu jouheasti. Tuleva ammattilais- tai harrastajakäyttäjä saa Opel Movanon huoletta ajettua pieneen tilaan. Tosin pikkubussin noin kahden ja puolen metrin korkeus kannattaa muistaa joka tilanteessa. Matkustamossa on tilaa tarjolla kokonaiselle jalkapallojoukkueelle. Lisäksi mukaan mahtuu varusteita, vaihtopelaajia, huoltaja ja valmentaja. Henkilömäärä eli kuusitoista matkustajaa ja kuljettaja vaatii lainsäädännöllisesti Movanon kuljettajalta henkilöliikenteen ammattipätevyyden ja vähintään D1-ajokortin.

Matkustamon penkkijaolla 2 + 1 mahtuu käytävällä kulkemaan. Lämmönsäätimien tehokkuuksia ei päästy testaamaan kunnolla, koska koeajo tapahtui harvinaisen lämpimänä syyspäivänä. Ilmastointiin suutinten suuntaukset riittivät oikein hyvin.

Tehtaalla valmiiksi tehty auto

Opel Movano tuodaan Suomeen valmiina pikkubussina. Koeajossa ilmanvaihto ja ilmastointi toimivat sujuvasti. Lisälämmitin ja lainsäädännölliset turvavarusteet kuuluvat perustekniikkaan. Opel Movano sopii esimerkiksi esikaupunkialueen syöttöliikenteeseen mainiosti. Myös lyhyemmät harrastuskuljetukset sopivat Movanolle kuin nenä päähän. Vaikutelma valmiista pikkubussista suoraan käyttöön on selkeä. Kaikki tarpeellinen löytyy. Kuljettajalle Opel Movano on lähes luksusluokkaa. Automaattivaihteistoa saattaa joku kaivata, kevyempään M1-ajoneuvoluokan Opel Movanoon sellaisen saa. Silloin valittavaksi tulee myös korkeampi 170 hevosvoiman moottoriteho. Toisaalta silloin henkilömäärä rajoittuu kahdeksaan matkustajaan. Koeajettu Opel Movano M2-luokan ajoneuvona tulee näillä näkymin 16-paikkaisena palvelemaan asiakkaita uuden taksilain myötä. Ajoneuvo on tässä tapauksessa valmis, toivottavasti lainsäädäntö on myös valmis heti heinäkuun alussa 2018.

 

Verkossa

www.opel.fi/movano