Uutiset

Autot

Outlander PHEV liikkuu sähkömoottoreilla

Mitsubishi Outlander PHEV -mallissa on kolme moottoria. Kaksi sähköajomoottoria tekevät autosta monipyörävetoisen. Kaksilitraisen bensiinimoottorin tehtävä on ladata akkuja tarvittaessa. Hybridiversio Outlander on toimiva mahdollinen tulevaisuuden auto. Arkikäytössä polttomoottorin tarve on vähäistä ja lähipäästöt minimaalisia. Auton oman liike-energian käyttäminen akkujen lataamiseen laskee lähipäästöt välillä nollaan. Ajaminen Mitsubishi Outlander PHEVillä on vakaata ja turvallista. Lisävalaistusta hybridikäyttöisen Outlanderin ominaisuuksista antoi turkulainen taksiautoilija Pekka Mauro. Mauron taksikäytössä oleva Outlander PHEV on matkannut yli kaksisataatuhatta kilometriä. Taksi-isännän mielestä kaikkia kehuja ei melkein kehtaa ääneen sanoa, saati lehteen laittaa. Mauron pian vaihtoon menevä Mitsubishi Outlander PHEV vuodelta 2014 saa seuraajakseen uudistetun vuoden 2017 mallin Outlanderin PHEVin.

Outlander PHEVin tavaratilassa on johdot lataamiseen. Paras tulos ympäristön kannalta saavutetaan, kun akut on täyteen ladattu liikkeelle lähtiessä.

Mitsubishi Outlander PHEV lähtee parkkihallista liikkeelle hiljaisesti. Auton akut on täyteen ladattu. Sähkömoottorit edessä ja takana saavat energiaa auton akuista. Selkeä monivärinäyttö kojetaulun keskellä kertoo mihin suuntaan energiaa liikkuu. Perusajossa akkukennot syöttävät virtaa taka-akselin sähkömoottorille. Välillä virtaa syötetään vain etuakselin sähkömoottorille. Jyrkemmällä luiskalla, jossa tarvitaan pitoa tai vedätyksessä, auto käyttää nelivetoa eli energiaa virtaa akuista molempiin sähkömoottoreihin. Kuljettajan tehtävä on oikeastaan vain painaa oikeanpuoleista pedaalia ja ohjata. Kaasupoljin on pedaalille tässä automallissa liian yksiselitteinen termi.

”Kun lataat akkuja yön yli, pääset heti aamulla hyödyntämään sähkömoottoria”, opastaa PR-manageri Lauri Puintila Delta Motor Groupista. Neuvo on tarpeen ja helposti noudatettavissa kodin ulkoseinän pistokkeesta. Lataamista voi hoitaa esimerkiksi myös suurten kauppakeskusten parkkihalleissa. Auton varusteista löytyy erilainen kytkentäkaapeli myös puolinopeaan lataukseen. Auton ominaisuudet ovat vähintäänkin riittävät. Suomalaisen kevätsään loskakeli tai kuraiset kinttupolut eivät Outlander PHEViä hetkauttaneet. Auto käyttäytyy arvattavasti. Varoitussignaaleja kuului eri tilanteissa. Ensikertalaiselle ne olivat erinomaista apuja ja neuvoja, mutta mieluusti niitä jättää pois, kun auton tuntee paremmin.

Ammattikäyttöön

Ammattiautoilija Pekka Mauro ei säästellyt sanoja kertoessaan taksikäytössä 220 000 kilometriä ajetusta Outlander PHEVistä.

”Koskaan näin vahvaa ja kestävää autoa ei meillä taksissa ole ollut. Korjauskulut ovat olleet todella pienet. Viisi eri kuljettajaa on ajanut autoa, joten auton käyttökokemukset

Taksiautoilija Pekka Mauro näyttää miten helppoa Outlander PHEV hybridin lataaminen kotioloissa on.

eivät perustu yhteen mielipiteeseen”, aloittaa Mauro. Ilman ylisanoja Pekka osaa kertoa taloudellisesta ladattavasta hybridistä ja samalla myös kuljettajiensa innostuksesta energiapihillä autolla ajamista kohtaan.

”Siitähän tulee nopeasti pieni kilpailu paitsi kuljettajien kesken, myös itse itseään vastaan. Olen päässyt vertaamaan, että käyttämällä eri reittejä, voi bensiininkulutus pudota 2,5 litrasta noin 0,6 litraan. Ja kulutuslukemamatka on sataa kilometriä kohti. Ilman ulkopuolista lataamista kaupunkikulutus pyörii viiden bensiinilitran tienoilla”, jakaa Pekka Mauro kokemuksistaan Outlander PHEVistä. Todella alhaisiin lukemiin Outlanderilla pääsee, kun akut on lähtötilanteessa täyteen ladattu ja kuljettaja ennakoiden hyödyntää jarrutukset ja myötäleet akkujen lataamiseen. Autotietokoneen näyttö kertoo välillä energian latautuvan etu- ja välillä taka-akselilta akuille, välillä molemmilta. Energian talteenotto tapahtuu kuljettajan säätämänä portaisesti. Raskaan kaluston kuljettaja käyttää hidastinta lähes vastaavalla tavalla. Käyttöjarrut säästyvät molemmissa tapauksissa. Mutta Mitsubishi Outlander PHEVin kuljettaja saa liike-energian hidastettaessa talteen sähköenergiana akkuihin.

”Tämä Outlander sopii ammattilaiselle, joka arvostaa auton etenemiskykyä haastavissa olosuhteissa tai vaikka puolentoista tonnin perävaunun kytkentämassaa”, jatkaa Pekka Mauro. Hänen mukaan pitkäkään kokemus ja mieltymys tiettyyn automerkkiin ja -tyyppiin ei saisi estää kehittymistä. Mauro itse sanoo olevansa innostunut tekniikan tuomista mahdollisuuksista. Ympäristöarvot näkyvät taksiasiakkaiden valinnoissa ja kommenteissa. Pekka sanoo haluavansa pysyä ajan tasalla. Suomessa vaihtuvat olosuhteet haastavat monia teknisiä innovaatioita, mutta Mauron mukaan positiivisia yllätyksiä tulee eteen, kuten Mitsubishi Outlander PHEV. Enemmän työtä Pekan mielestä on käyttäjien uudistusmielen tartuttamisessa.

Kojetaulun monivärinäyttö kertoo muunmuassa mihin suuntaan energia siirtyy. Tässä akut latautuvat auton liike-energian voimalla.

Seuraavat kehitysvaiheet

Koeajo Outlander PHEVillä oli tällä kertaa lyhyt. Ladattava hybridi toimii. Käytössä on parhaimmillaan kaksi kertaa 60 kilowatin suuruinen teho auton eteenpäin viemiseen. Se riitti jokaiseen tilanteeseen. Akkujen energian loppumisesta huolehtiminen on turhaa, jos vain tankissa on bensiiniä. Kuten haastateltu taksimies Pekka Mauro totesi, ”melkein ylimitoitettu bensiinikäyttöinen aggregaatti eli virrantuotantolähde”. Pienempikin saattaisi riittää. Ennakoinnista ja auton oman liike-energian talteenotosta akkuihin muodostuu onnistunut ajosuoritus. Akkujen kesto vaatii osansa kehityksestä, mutta suurin kehittymispotentiaali taitaa löytyä taas ratin ja penkin välistä. Akkujen takuu on Mitsubishillä kahdeksan vuotta, siinä ajassa kuljettajakin ehtii kehittyä. Koeajettu Mitsubishi Outlander PHEV Intense+ 4WD 5P on erinomainen aihio kohti täyssähköistä autoa. Se on myös askel kohti autonomista ajamista. Ajoapujen luettelo on nyt jo pitkä. Perusauton hinnaksi maahantuojalta kerrotaan 48 797 €. Lisävarusteet ja -tarpeet nostavat hintaa. Taksikäyttöön valmis Outlander PHEV on tosin hinnaltaan yli kymppitonnin perusauton hintaa huokeampi. Turvallisuudesta, suorituskyvystä ja ympäristöä säästävästä liikkumisesta voi maksaa. Myös ammattilainen on siihen valmis.

Verkossa: www.mitsubishi.fi/outlander

Lue seuraavaksi