Uutiset

Autot

Pajakulmalta Renault Master Platform Cab

Keski-Euroopassa elintarvikkeiden verkkokauppa sekä kotikuljetukset ovat jo arkipäivää ja sama palvelun muoto on nyt ottamassa vääjäämättä jalansijaa myös Suomessa. Alepa Kauppakassi on ruoan verkkokauppa, jolla on jo käytössään yli 10 kylmäpakettiautoa elintarvikkeiden toimitukseen pääkaupunkiseudulle ja lähiympäristöön. Kilon Osuus-Auto (KOA) ja Alepa Kauppakassi päättivät tehostaa toimintaa ja etsiä jakeluun entistä paremmin soveltuvan ajoneuvon. Ratkaisuksi kehitettiin Pajakulman räätälöimä uusi Renault Master matalalattiaversio.

Alepa Kauppakassi on viiden toimintavuotensa aikana kasvanut Suomen suurimmaksi ruoan verkkokaupaksi, joka työllistää kaikkiaan jo yli 50 henkilöä. S-ryhmään kuuluva yritys hankkii elintarvikkeensa Vantaan Kartanonkoskella sijaitsevasta omasta keräilymyymälästä, josta Kilon Osuus-Auton kylmäautot hoitavat jakelun. Ostosten hinta on pientä toimitusmaksua lukuun ottamatta sama kuin myymälässä ja valikoima on erittäin kattava, vaikkakin ymmärrettävistä syistä tupakka- tai alkoholituotteita ei ole saatavilla.  Jakelualueena Alepa Kauppakassilla on pääkaupunkiseutu ja toukokuun alusta lähtien myös Klaukkala, Nurmijärvi sekä Tuusula ovat kuuluneet palvelualueeseen.

Alepa Kauppakassin kotikuljetukset hoitava Kilon Osuus-Auto on vuonna 1987 perustettu osuuskuntapohjainen kuljetusliike, jonka yli 130 kuljettajaa työskentelevät lähinnä pääkaupunkiseudulla ja Lahden alueella. Ajoneuvokalustoa osuuskunnalla on täysperävaunuista aina kotikuljetuksissa käytettäviin pakettiautoihin saakka. Elintarvikekuljetukset muodostavatkin merkittävän osan Osuus-Auton työtehtävistä, joten suurin osa ajoneuvoista on varustettu kylmäkoneilla.

Kilon Osuus-Auton toimitusjohtaja Ari Savisalo (kesk.) kertoo, että vaikka heidän kuljetuskalustonsa oli jo valmiiksi hyvin kotikuljetuksiin soveltuvaa, heräsi silti ajatus toiminnan edelleen kehittämisestä. ”Idea syntyi kun törmäsin netissä matalalattiamallisiin pakettiautoihin ja nopean kyselykierroksen jälkeen minulle suositeltiin yhteydenottoa Pajakulmaan. Kerroin Pajakulman Marko Oksaselle (vas.) ja Renault Trucksin Mika Saarelle (oik.) vaadittavat kriteerit, johon kuuluivat esimerkiksi B-kortilla ajettavuus, hyvä kantavuus, etuvetoisuus, sekä matala kuormatila kylmäkoneineen”, kertoo Savisalo. ”Pajakulma otti haasteen vastaan ja toimiva ratkaisu selvitettiin minulle pikavauhdilla”, kiittelee Savisalo.

Pajakulman laitemyynnin päällikkö Marko Oksanen kertoo ottaneensa KOA:n asettaman tehtävän mielenkiinnolla vastaan, vaikka tiesikin edessä olevan aikamoisen pioneerityön uudenlaisen ratkaisun etsimisessä. ”Perehtyäkseni tehtävään lähdin mukaan KOA:n kotijakelun normaalille kierrokselle, jotta saisin tarkan käsityksen mitä ominaisuuksia ajoneuvolta vaaditaan. Kierros oli todella hyödyllinen ja nopeasti selvisi, että voisimme käyttää perustana omaa Cityliner-konseptiamme, joka muokattaisiin tarkkojen kriteerien mukaisesti. Ratkaisu tulisi myös perustua matalalattiamalliin, jotta useasti toistuvat materiaalinkäsittelytehtävät pystytään suorittamaan optimaalisella korkeudella”, kertoo Oksanen.

Suoraan pakettiauton rungon päälle rakennettava Platform-rakenne on Keski-Euroopassa jo hyvin yleinen ja tuttu erityisesti matkailuajoneuvoista. ”Matala Platform-rakenne sekä sisätilan metallikehikot mahdollistavat myös sen, ettei tavaratilan sisälle tarvitse nousta lainkaan koko elintarvikeketjun aikana. Tämä tuo työtehtäviin nopeutta sekä turvallisuutta, samalla työergonomia kehittyy ja ensiarvoisen tärkeä hygienian taso pysyy Alepan huippukorkeiden kriteerien mukaisena”, jatkaa Oksanen.

Savisalo ja Oksanen kertovat kotikuljetusajoneuvon vaativan useita erikoisratkaisuja, jotka olivat kummallekin yrityksille uusia. ”Esimerkiksi sisätilojen kehikkorakenne muokkaantui ajan myötä ja nyt se on todella toimiva muunneltavan laatikkokokonsa ansiota. Samalla pystytään varmistamaan, että materiaali pysyy turvallisesti paikallaan vaikkapa äkillisissä jarrutustilanteissa”, kertoo Savisalo. Sisätilojen pintamateriaalit ovat helposti puhdistettavia ja kunnon ilmankierto on varmistettu. Lisäksi Masterista on poistettu apukuljettajan istuin ja näin on saatu tilaa sadan litran pakastimelle, jossa pakasteet pysyvät varmasti käyttökuntoisena. ”Kaiken kaikkiaan projektissa kului aikaa alustan saapumisesta noin viitisen kuukautta, mikä on tämän kaltaiselle pioneeriprojektille varsin mainio saavutus”, jatkaa Oksanen.

Kilon Osuus-Auton Ari Savisalo kertoo, että Renault Master valikoitui alustavalinnaksi suhteellisen helposti, kun pelkän ajoneuvon lisäksi otettiinkin huomioon kokonaispaketti huolto- sekä varaosapalveluineen. ”Renault Master on kokoluokaltaan juuri sopiva kotikuljetustehtäviin ja kun käytettävissä on vielä Kaivokselan Volvo Truck Centerin luotettavuus ja ammattitaito, oli lopullinen päätös helppo tehdä. Tietenkään ei haitannut, että Mika Saaren kanssa on autokauppoja tehty jo yli kymmenen vuoden ajan ja näin oli helppo tietää, että kaikki toimii sovitusti”, lisää Savisalo.

Myös Saari oli ylpeä kokonaisuuden onnistumisesta. ”Renault Masterin rakenne tarjoaa huikean määrän mahdollisuuksia erilaista päällirakentamista varten. Ratkaisuja löytyy moneen kokoluokkaan sekä kantavuuksiin ja kun vielä moottorivalikoimassa on tarjolla eri teholuokkia, on jokaiseen työtehtävään mahdollista hankkia juuri oikean kokoinen ajopeli”, kertoo Saari. ”KOA:n Masterissa on Euro 5B+-luokan 2,3 litran DCI-moottori, jossa tehoa on 135 hevosvoimaa ja vääntöä 340 Newtonmetriä. Ajoneuvon kokonaispituus on 5,5 metriä, tavaratilan kokonaiskooksi saatiin mukavat 13,5 kuutiota ja kantavuutta on 1150 kiloa”, tiivistää Saari kaupunkiajoon soveltuvan ketterän ajoneuvon tärkeimmät tekniset yksityiskohdat.

Sekä Savisalo, Saari että Oksanen ovat olleet erittäin tyytyväisiä uutuushankkeen onnistumiseen ja nopeuteen. Samalla alan konkarit tietävät, että kyseessä on pioneerihanke, jonka tehtävänä on myös kerätä kokemuksia tulevia ajoneuvohankintoja huomioiden. Master aloitti työtehtävissä toukokuun alkupuolella ja kuljettajien sekä asiakkaiden palautetta kuunnellaan hyvin tarkoin.

Lue seuraavaksi