Uutiset

Autot

Paketit perille pahaankin paikkaan Dacia Dusterilla

Dacia Duster on positiivinen yllättäjä. Edullisen hinnan takia on ennakkokäsitys, että mukavuudesta ja ajettavuudesta joutuu tinkimään, mutta näin ei Dusterissa ole. Toki varustelu ”alkaen”-hintaisessa autossa on vaatimaton ja hinta nousee lisävarusteiden myötä eikä aivan kaikenlaisia varusteita ole edes saatavana. Duster ei ole paras vaihtoehto, jos on tarkoitus saada naapuri kateelliseksi uudesta autosta, mutta hinta/laatu-suhteeltaan järkevää maastokelpoista kulkuneuvoa etsittäessä se saattaa olla jo listan kärkipäässä.

Renaultin tekniikkaan perustuva Dacia Duster on saatavana sekä etu- että nelivetoisena. Moottoreina ovat Renaultin valmistamat moottorit sekä bensiini- että dieselkäyttöisinä. Nelivetotekniikka tekee tässä poikkeuksen, sillä se on lainattu Nissanilta. Koeajamamme auto on nelivetoinen dieselmoottorilla varustettu Laureate-versio, eli parhaalla perusvarustelutasolla varustettu versio ja pakettiautoksi jälkikäteen muutettu yksilö.

Voimaa sopivasti

Moottori on Renaultin 1,5-litrainen diesel, jossa on muuttuvageometrinen ahdin ja yhteispaineruiskutus. Teholukemiksi siitä on nelivetoversioon asetettu 81 kW (109 hv) ja vääntömaksimiksi 240 Nm. Voimaa ja vääntöä siinä tuntuu olevan aivan riittävästi niin moottoritieliikkumiseen kuin perävaununkin kanssa, joskaan voimaa ei täysille kuormille mitenkään liikaa ole.

Vaihteisto nelivetoisissa Dustereissa on 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto. Ykkönen on tehty varsin tiheäksi eikä kakkonenkaan ole kovin pitkä vaihde. Tällä järjestelyllä on saatu maastoajoa ajatellen tarpeellinen hidas välitys ilman jakovaihteistoa, mikä luonnollisesti nostaisi auton hintaa. Ohjekirjakin neuvoo lähtemään liikkeelle tasaisella paikalla ilman kuormaa kakkosvaihteella, joten ykköstä voi pitää jonkinasteisena ryömintävaihteena. Tosin hidas vaihde saisi mielellään olla vieläkin hitaampi selkeä ryömintävaihde ja kakkonen normaali liikkeellelähtövaihde, jolloin välitykset olisivat vielä paremmat maastoajoa ja monesti perävaunukäyttöäkin ajatellen.

Vetotavassa vaihtoehtoja

Nelivedossa on sähköinen kytkin, jonka avulla voidaan valita haluttu vetotapa: etuveto, automaattisesti kytkeytyvä neliveto tai kiinteä neliveto. Etuvetoasennossa takaveto ei kytkeydy lainkaan päälle ja tällä voi saavuttaa pienimmät kulutuslukemat. Automaattiasennossa auto on normaalisti etuvetoinen ja neliveto kytkeytyy päälle vasta järjestelmän havaittua pyörien luistoa. Neliveto kytkeytyy varsin nopeasti, mutta liikkeelle lähdettäessä etupyörät ehtivät ruopaista, mikä saattaa olla kohtalokasta tiukassa paikassa. Tätä varten on kiinteän nelivedon asetus, jolloin molemmat päät vetävät heti alusta alkaen.

Kiinteä neliveto ei tässä tarkoita kuitenkaan jatkuvaa nelivetoa, sillä se on tarkoitettu vain maastoajoon. Myös ABS-jarrut menevät tällöin maastotilaan, joka on optimoitu maastoajoa varten. Erittäin liukkailla alustoilla ajoon suositellaan automaattiasentoa, sillä silloin ABS-jarrut ovat normaalitilassa ja ohjautuvuus sen ansiosta parempi kuin kiinteän nelivedon asennossa. Myös ESP on kytkettävissä pois, mikä on tarpeellista vaikeassa maastossa etenemisessä. ESP kytkeytyy automaattisesti takaisin nopeuden noustessa yli 50 km/h. Kiinteän nelivedon tilasta järjestelmä vaihtaa automaattisesti automaattitilaan nopeuden noustessa yli 60 km/h.

Nelivetonsa ansiosta Duster on varsin mainio vetoauto. Kovin suuria vaunuja sillä ei kuitenkaan vedetä, sillä vetopaino on jarruttomalla 680 kg ja jarrullisena 1500 kg, mutta vetokykyä tuollaisetkin vaativat huomattavasti vaativissa olosuhteissa. Tavallinen pieni jarruton kärry hukkuu näkymättömiin auton perässä, sillä takaikkuna on korkealla ja takapyörien muhkeat levikkeet niin leveät, että peileistä ei kärry näy suoraan mentäessä.

Pikkuteiden auto

Ajettavuus on moottoritiellä hyvä, joskin rengasääntä tuntuu tulevan aika tavalla. Tämä saattaisi muuttua valitsemalla maastorenkaan tilalle tavallinen kesäpinnalla oleva rengas. Mutta parhaiten Duster on kotonaan alemman hoitoluokan tiestöllä. Jousitus onnistuu nielemään kuopat tasaisesti, mikä tekee matkustamisesta mukavaa. Äänimaailmakin on soralla mukavampi ja kulutuslukematkin tuntuvat nousevan huomattavasti ajettaessa moottoritienopeuksilla, kun taas pienemmissä nopeuksissa kulutus vaikuttaa hyvinkin kohtuulliselta.

Kuljettajanistuimessa on etäisyys- ja selkänojan kaltevuussäätöjen lisäksi kolmiasentoinen korkeussäätö. Näillä eväillä sekä ohjauspyörän korkeussäädön avulla löytyy sopiva ajoasento. Nahkaverhoillut istuimet ovat hieman hiostavat, mutta muuten niiden muotoilu tuntuu erittäin hyvin onnistuneelta. Henkilökohtaisesti miellytti eniten selkänojan hyvä ja juuri sopivankokoinen sivuttaistuki.

Tässä kyseisessä yksilössä oli varsin runsaasti varusteita, sillä se on paremmalla perusvarustelutasolla ja lisäksi siihen oli asennettu Sport-paketti ja muita ulkonäkövarusteita. Riippuen työtehtävästä auto saattaa olla järkevämpi ottaa erilaisella varustuksella. Lisävarusteina tässä olevat ESP-ajovakaudenhallinta sekä vetokoukku taas lienevät usein tarpeellisia pakettiautoversiossakin, vaikka toki vetokoukku hieman huonontaa maasto-ominaisuuksia.

Tavara-autovarustus

Pakettiautoksi tämä auto oli muutettu tavara-autopaketilla, joka sisältää muutossarjan, tavaratilan kalterin ja suojapeitteen. Hintaa tällä paketilla on vajaa 2 000 euroa. Kalteri on tukeva suoja mahdollisesti liikkeelle lähteviä tavaroita vastaan, mutta toki se estää esimerkiksi koirien pääsyn takatilasta etupenkeille. Paketti sisältää tavaratilankaukalon, joka ulottuu koko tavaratilan matkalle. Saumaton muovinen kaukalo on helppo pitää puhtaana. Tavaratilan peitto peittää kaukalon ikkunakorkeuden alapuolelta, joten tavarat pysyvät siististi poissa silmistä.

Kaukalon etureuna ja varsinkin peitteen tukiraudat huonontavat sivuovien käyttömahdollisuuksia tavarankäsittelyssä. Sivuovesta avautuva reikä tavaratilaan on varsin matala eikä sitä saa nostettua esimerkiksi kauppakassia järkevästi. Siten lähes kaiken tavaran joutuu pakkaamaan takaluukun kautta, mutta toki sivuovet helpottavat esimerkiksi kuorman sitomista.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi