Pakettiauto muuttuu matkailuautoksi

Heikki Hiltunen

Verhoilu ja Sisustus Lehto Oy rakensi pienestä pakettiautosta määräykset täyttävän matkailuauton. Matkailuautoksi varusteltu pakettiauto sopii esimerkiksi lyhyeen tai pidempäänkin työmaa-asumiseen tai vapaa-ajan matkailuun. Pienemmän kokoluokan matkailuauto on myös hyvä vaihtoehto isolle henkilöautolle, edullisten käyttökustannuksien ja kahdeksan henkilön kuljetuskapasiteetin johdosta.

Verhoilu ja Sisustus Lehdolla on kolmen vuosikymmenen kokemus erilaisien ajoneuvojen ja pikku bussien varustelusta, ammatti- ja vapaa-ajan käyttöön. Asiakkuudet ja painopisteet ovat vuosien varrella jonkin verran vaihdelleet. Yrityksen osakas Hannu Karivesi on ollut mukana autoja varustelemassa kolmekymmentä vuotta.

”Teemme varusteluja lähinnä ammattikäyttöön tarkoitetuille autoille. Varustelu riippuu hyvin paljon käyttötarkoituksesta. Perusvaneroinnit ja -suojaukset saadaan valmiiksi muutamissa tunneissa. Haastavammat työt saattavat viedä työaikaa viikkoja teippauksineen ja maalauksineen. Suurin osa nykyisistä varusteluistamme menee autoliikkeiden toimeksiannon kautta asiakkaalle”, kertoo Hannu Karivesi. Automerkillä ei ole väliä.

”Automerkki saattaa joskus vaihtua automyyjän siirtyessä toisen merkin myyjäksi. Töitä on, kun tekee hyvää jälkeä. Onneksi on tulevaa osaamista tiedossa myös”, sanoo Hannu ja viittaa poikaansa Petri Kariveteen.

 

Matkailuauto esittelykäyttöön

”Tämä lähti vähän kuin kokeiluna liikkeelle”, sanoo Petri Karivesi Nissan NV400:n alustalle rakentamastaan matkailuautosta. Aikaa kului, kun Petri rakensi autoa työnsä

Matkustamon puolelta löytyy yli 190 cm:n seisomakorkeutta vaaditut 40 % pituussuunnassa. Viihde-elektroniikkaa pyörittää invertterin kautta ulkoinen sähkö tai kaksi ajoneuvon akkua.

ohessa. Samalla sai yli kymmenen vuoden aikana kertynyttä osaamista käyttää ja kehittää edelleen. Lopputulos on näyttävä ja jo kesäistä Euroopan matkaa odottava matkailuauto valmistui ajoissa.

”Jätin parivuoteen tähän esille kuvaamista varten. Helpompi se on purkaa pois tieltä kuin pystyttää”, esittelee Petri autoa. Sänky ei ole isotöinen pystyttää, purkamiseenkin menee vain muutama minuutti. Siinä ajassa kaikki osat pakataan siististi ja turvallisesti säilytystiloihin ajon ajaksi. Matkailuauton säilytyslokeroiden ja matkailutilan seisomakorkeuden minimivaatimukset täyttyvät kirkkaasti. Tarpeellisten ruuanlämmityslaitteiden lisäksi matkailutilasta löytyy viihdelaitteita. Sähkökäyttöisiä laitteita varten autossa on kaksi akkua. Ennen kaikkea lainsäädännön, mutta samalla kasvanutta tilaa varten Nissanin kattoa on korotettu auton keskiosasta vajaalla kymmenellä sentillä. Ulkoakin korotuksen huomaa, vaikka se jää melko huomaamattomaksi auton takaosan taakkatelineen edessä.

”Tämän Nissan NV400:n etuina on normaalia pienempi koko matkailuautona, huokeampi hankintahinta ja käyttövero. Auto kuuluu ajoneuvoluokkaan L1H1. Korkeus on tosin juuri laivamatkojen alimman ryhmän yli eli 2,3 metriä. Laivamatkoissa säästäminen vaatisi alustan laskemista eli tulisi siten kalliimmaksi. Suunnittelulla ja osaamisella tämä onnistui kaiken kaikkiaan hienosti”, toteaa Petri Karivesi. Auto on rekisteröity 1 + 6 -hengelle, tavaratilaa jää auton takaosaan. Hannu Karivesi kuuntelee tyytyväisenä poikansa esittelyä.

”Tästä projektista hyötyvät kaikki, asiakkaalle esiteltävä auto auttaa päätöksen tekemisessä”, päättelee Hannu Karivesi.

 

Työvaihekuvista näkee, että sisustus on rakennettu perusteellisesti uudelleen. Kuvan oikeus Verhoilu ja Sisustus Lehto Oy

 

 

 

 

 

 

 

Verkossa

 

Kalustoa paketti- ja matkailuautoluokkaan löytyy täältä, klikkaa heti!