Persontrafik 2012 kokosi henkilöliikenteen osaajat

Kahden vuoden välein joko Tukholmassa tai Göteborgissa järjestettävä Persontrafik –tapahtuma kokoaa yhteen joukkoliikenteen osaajat ja asiantuntijat. Loppuvuoteen ajoittuneen tapahtuman seminaareissa pohdittiin joukkoliikenteen tulevaisuutta niin linja-auton kuin raideliikenteenkin näkökulmasta. Kilpailu, ympäristöarvot ja kuljettaja sekä koulutus askarruttavat myös länsinaapurissa. Alati kasvava informaatiotulva ja tiedonvälityksessä käytettävät tekniset ratkaisut luovat mahdollisuuksia, tuoden mukanaan myös haasteita. Messujen olennaisena osana oli myös laaja, kumipyöräkalustoon painottunut kalustonäyttely. Taksien, pikkubussien sekä täysikokoisten linja-autojen lomassa nähtiin toki laaja kattaus toimialaan liittyvää palvelutarjontaa.

Ari Perttilä

Suomen ohella 25 maahaan tuotteidensa kanssa rantautunut Solaris Bus & Coach toi Göteborgiin muun muassa 18,75-metrisen Urbino –nivelauton, joka tarjoaa aikaisempaa enemmän matkustajapaikkoja. Vuodesta 2003 Ruotsissa aktiivisesti toiminut Solaris on vastikään perustanut maahan oman, tehtaan alaisuudessa toimivan tytäryhtiön. ”Tällä hetkellä Ruotsissa on noin 350 Solaris-bussin kanta”, kertoo myyntijohtaja Jonas Helsner. Puolalainen Solaris on ladannut huomattavan määrän panoksia vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kuten sähköön ja hybriditekniikkaan. ”Sähkökäyttöisten ajokkiemme 150 kilometrin toimintasäde on käytettävissä kaikissa olosuhteissa myös kuormattuna”, muistuttaa Figaszewski, jonka mukaan yhtiön kokonaistuotanto asettunee tänä vuonna 1100 yksikön tietämille.

Neoplan Starliner ja Skyliner ovat saksalaisvalmistajan lippulaivat turistiautoiluun. Pituudeltaan 14-metrinen Skyliner pitää sisällään 67 istuinta, joista 17 alakerrassa ja 50 yläkerrassa. 12,4-litraisen moottorin 505 hevosvoiman teho välittyy maantiehen 12-portaisen automatisoidun TipMatic-vaihteiston kautta. Turvallisuusvarusteista mainittakoon muun muassa ESP, aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja elektronisesti ohjatut iskunvaimentimet. MAN taasen esitteli laajaa tarjontaansa tuomalla messuille muun muassa hybriditekniikkaan nojautuvan Lion’s City Hybrid A37-kaupunkiauton.

Volvon osastolla huomion keskipisteenä oli tuttuun tapaan hybriditekniikkaan nojautuva lähiliikenneajokki, jolla on asiakkaiden palautteen mukaan jopa 39 prosenttia vastaavaa dieselajokkia alhaisempi polttoaineenkulutus. Voimakas panostus tuotekehitykseen on auttanut alentamaan hybriditekniikan massaa, mikä on tuonut mukanaan seitsemän matkustajapaikkaa lisää. Messuilla oli nähtävillä myös uusia ja uudistuneita 5, 8, ja 11 litran Euro 6-päästötason täyttäviä moottoreita sekä uudistuneet 8900 ja 9500-bussit lähi- ja kaukoliikenteeseen.

VDL Bus & Coachin toteuttama MidCity MLF-80/160 on monikäyttöinen matalalattia-ajokki, jonka 70 sentin korijatko mahdollistaa 16+3+1-istuinjärjestyksen. VDL Bus Finlandin Timo Vainion mukaan pikakiinnitteiset istuimet mahdollistavat myös kahden pyörätuolimatkustajan kuljettamisen. ”Asiakkaat toivovat kalustolta monikäyttöisyyttä ja mukautuvuutta moneen ajotehtävään”, summaa Vainio.

Osastolla oli nähtävillä myös meillä Suomessa yleistynyt Citea-kaupunkiauto yhdessä Futura –turistiauton kanssa.

Bussikaupan Jari Mäki on varsin tyytyväinen edustamansa Altas-kaluston saamaan suosioon Suomessa. ”Kanta on kasvanut parin vuoden aikana odotettua nopeammin, mikä kertoo tuotteen korkeasta laadusta ja asiakkaiden tyytyväisyydestä”, kertoo Mäki Göteborgissa, missä oli nähtävillä muun muassa päivitetty versio Hannoverissa esitellystä tavaratilasta. Yläreunasta saranoitu luukku on vaihdettu ylösnousevaan rakenteeseen, joka on tunteeton lumelle ja jäälle. Mäen mukaan asiakkaat toivovat monikäyttöistä kalustoa, jonka turvin hoituvat niin koulukuljetukset, linjaliikenne kuin tilausajotkin. Bussikauppa auttaa asiakasta myös äkillisissä ja lyhytkestoisissa tarpeissa vuokrakaluston turvin. Mäen mukaan asiakkaille tarjotaan vuokralle niin uusia esittelyautoja kuin hyväkuntoisia vaihdokkejakin.

Ruotsalainen Coman valmistaa Fiat-tekniikkaan pohjautuvaa matalalattiaista lähiliikennekalustoa, joka tarjoaa paikan jopa 28 matkustajalle. Matalalattiarakenne yhdessä niiausmahdollisuuden kanssa takaa helpon kulun muovipohjaisesta materiaalista valmistettuun koriin. Vuosittain muutamia kymmeniä autoja valmistava yritys on ottanut ensiaskeleita myös sähkökäytön saralla.

Suomalainen Jonasson on toiminut Carsport-tuotemerkin turvin ruotsalaismarkkinoilla jo 15 vuoden ajan. Tänään tältä suurehkolta, mutta samalla haastavalta markkina-alueelta kertyy noin kymmenesosa Carsportin liikevaihdosta. Myyntipäällikkö Harri Heikkosen mukaan Carsport on menestynyt Ruotsissa räätälöinnillä ja vastaamalla laadukkaalla tuotteella asiakkaiden yksilöllisiin vaatimuksiin. ”Tuotevalikoiman laajentaminen Volkswagenista Mercedekseen on tuonut mukanaan lisää vaihtoehtoja, mikä on edelleen kasvattanut volyymiämme niin Suomessa kuin myös täällä Ruotsissa”, kertoo Heikkonen messuilla.

Ashok Leyland-konserniin kuuluva Optare valmistaa lähiliikenteen ehdoilla valmistettua kalustoa uudessa, viime vuonna Iso-Britanniaan valmistuneessa tehtaassa. 1980-luvun puolivälissä perustettu yritys on toimittanut eurooppalaisille markkinoille jo reilut 10 000 bussia. Myyntijohtaja Charles Waggottin mukaan Brittein saaret ovat edelleen päämarkkina-alueena, joskin kalustoa toimitetaan enenevissä määrin myös muualle Eurooppaan, kuten Saksaan ja Hollantiin. ”Ruotsiin olemme toimittaneet jo toistakymmentä Optarea. Kokemusten perusteella tuote soveltuu skandinaavisiin kylmiin ja lumisiin oloihin, joten haluamme tuoda Optare-linja-autot myös suomalaiskäyttäjien ulottuville”, jatkaa Waggott, jonka mukaan sinivalkoiselle markkina-alueelle etsitään parhaillaan linja-autoalan tuntevaa edustajaa. Ruotsissa edustajana toimii Göteborgin liepeillä sijaitseva BK Invest AB.

Linja- ja erikoisajoneuvojen valmistajana tunnetuksi tullut Kiitokori Oy esitteli messuilla päiväkodin tarpeiden mukaan rakennettua erikoisautoa. Norjaan toimitettavassa autossa on turvavöin varustetut istuimet 24 matkustajalle. Auton varustukseen kuuluu muun muassa keittiö, normaalia suurempi wc hoitopöytineen sekä reilusti säilytystilaa. Kiitokorin Olli Aarnion mukaan päiväkotiauton juuret ovat Tanskassa, mistä vastaavat ajokit ovat levittäytyneet sittemmin myös Norjaan ja Ruotsiin. ”Useimmiten päiväkotiauto toimii omana yksikkönään, jolloin lapset tuodaan aamulla autolle, jonka turvin voidaan tehdä retkiä muun muassa luontoon tai puistoihin. Auton varustuksen ansiosta myös sadepäivät sujuvat joutuisasti ja mukavasti sisätiloissa”, kertoo Aarnio Göteborgissa.

Puolalainen linja-autovalmistaja Automet oli messuilla paikallisen edustajansa, Vinga Bus Partnerin osastolla. Ruotsissa hyvin myyvän, Sprinter-pohjaisen 19+1-paikkaisen ajokin ohella messuilla nähtiin myös uuden ja raikkaan ilmeen saanut Mercedes-Benz Ategon alustalle toteutettu Automet Apollo. Etumoottorirakennetta hyödyntävä ajokki tarjoaa mallista riippuen 35+1 tai 39+1 istuinpaikkaa.

Joukkoliikennevälineisiin oviratkaisuja tarjoavan Tamware Oy:n Jarno Halme kertoi messuvieraille sähköisen oven vaikutuksista energiatehokkuuteen. ”Kolmiovisen kaupunkiauton ilmaovien tarpeeseen kulutetaan vuositasolla noin 350 litraa polttoainetta. Vastaava lukema sähköovien kohdalla on 15 litraa, joten ero on varsin huomattava”, kertoo Halme muistuttaen kulutuslukemien vaikuttavan suoraan myös syntyneisiin päästöihin. Ero johtuu lähinnä tekniikoiden luonteesta; Sähköovessa energiaa kuluu vain käytön aikana, mutta ilmatoimisessa ovessa energiaa sen sijaan kuluu jatkuvasti oven kiinnipitämiseen. Halmeen mukaan Tamware tarjoaa asiakkailleen myös jälkiasennettavia, ilmatoimisen oven sähköovella korvaavia ratkaisuja käytössä jo olevaan kalustoon.

Hannoverin IAA-messuilla ensi kertaa julkisuuteen tuotu Setra ComfortClass 500 –perhe esittäytyi nyt ensi kertaa ruotsalaisyleisölle. Valmistajan mukaan uutuudessa on lukuisia teknisiä ja muotoilullisia uudistuksia, jotka tekevät siitä luokkansa kiinnostavimman. Edeltäviin malleihin verrattuna kasvanut pituus ja korkeus tekevät portaikoista leveämmän ja matkustamosta korkeamman. Muotoilun ja aikaisempaa keveämpien materiaalien ansiosta niin paino kuin ilmanvastuskin on saatu alemmalle tasolle, jotka yhdessä uuden moottoritekniikan kanssa tuovat mukanaan aikaisempaa paremman polttoainetalouden. Kaikki ComfortClass 500-perheen autot täyttävät jo tänään vuonna 2017 voimaan astuvan, korirakenteen lujuuteen vaikuttavan R66/01 ECE-standardin. Turvallisuusvarustelista on huomattavan pitkä pitäen sisällään muun muassa rengaspainevahdin, jarruassistentin ja kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmän.

Scania laajentaa linja-autovalikoimaansa aloittamalla yhteistyön belgialaisen Van Hoolin kanssa. Ensi-iltaan kumppanit toivat kolmiakseliselle alustalle rakennetun 13,2-metrisen turistiauton, joka kantaa nimeä Scania Van Hool TX16 Astronef. Valikoimaan kuuluu myös 14-metrinen vaihtoehto. Teatterilattialle voidaan asentaa 50-57 istuinta ja lattian alla on tilavuudeltaan 13 kuution tavaratila. Sisäpuoliseen varustukseen kuuluu kolmipistevöin ja runsain säätömahdollisuuksin varustetut istuimet, lukuvalot, kolme LCD-näyttöä sekä kattava multimediajärjestelmä. ”Ruotsissa asiakkaille tarjotaan Van Hoolin ohella mallistoon jo entuudestaan kuuluvia vaihtoehtoja, jotka pitävät sisällään Touringin, Irizarin sekä tietenkin Suomessa valmistetun OmniExpressin”, muistuttaa Peter Kamèus Scanialta.

Pituudeltaan 8,7-metrinen Iveco Indcar Aptineo LE on monikäyttöinen puolimatalalattia-ajokki lähiliikenteeseen. Indcarin ja Iveco Irisbusin edustajana Ruotsissa ja Norjassa toimivan Vest Buss AB:n edustajan mukaan 25 istuinta ja yhden pyörätuolipaikan tarjoava Aptineo on saanut erittäin myönteisen vastaanoton asiakaskunnassa.

Oslossa alkoi viime keväänä kenttäkokeet viidellä vetykäyttöisellä linja-autolla, joiden valmistuksesta vastasi Van Hool. Viisivuotisen koejakson aikana halutaan selvittää polttokennojen soveltuvuus pohjoisen kylmiin olosuhteisiin. Kolmiakselisten autojen toimintasäteeksi kerrotaan 250-350 kilometriä, joka saadaan aikaan 350 barin paineessa varastoidulla 40 vetykilolla.

Bus of the Year 2013 –tittelin napannut Mercedes-Benz Citaro Euro 6 esittäytyi sekin ruotsalaisyleisölle. Daimlerin Ulrich Piotrowskin mukaan saksalaisvalmistaja on aloittanut kuusi vuotta kestävät kenttäkokeet 30 polttokennojen turvin matkaavalla Citarolla. ”Osa autoista on otettu jo käyttöön muun muassa Sveitsissä, Italiassa ja Saksassa”, kertoo Piotrowski, jonka mukaan ensimmäiset kokemukset tekniikasta ovat erittäin positiivisia. ”Dieselajokkeja hiukan raskaampien, mutta samalla äänettömien ja päästötasoltaan olemattomien autojen toimintasäde on 300 kilometrin luokkaa. Tekniset viat ovat harvassa, sillä autojen käyttöaste on kivunnut 90 prosentin tasolle. Korkeaksi kohoava hankintahinta sen sijaan rajoittaa edelleen polttokennojen turvin liikkuvan kaluston yleistymistä”, summaa Piotrowski, joka luottaa volyymien kasvun auttavan hintatason alentamisessa.

Suomessakin markkinaosuuksista kilpaileva Polster osallistui messuille Sprinterin kuoriin toteutetun 19+1-paikkaisen pikkubussin voimalla. Vuodesta 1990 toiminut puolalaisyrittäjä on keskittynyt pikkubussien varusteluun sekä linja-autojen peruskunnostukseen. Sprintereiden varustelua yritys on tehnyt kohta kymmenen vuoden ajan ja ensimmäiset yksilöt rantautuivat Suomeen jo viisi vuotta sitten Rovaniemelle Kutilan Liikenne Oy:lle. ”Polsterin tuotteet on rakennettu suomalaisiin oloihin sopivaksi, kaikissa autoissa on aina tuplaikkunat, styrox-eristeet, 10 kW:n lisälämmitin ja patterit koko matkustamon mitalla”, kertoo Suomen ensimmäinen Polster-käyttäjä Pertti Kutila Rovaniemeltä. Tehtaan edustajan mukaan Suomi on vuosittain kolmisenkymmentä autoa valmistavan yrityksen tärkein vientialue, jota pyritään nyt laajentamaan myös Ruotsiin.

Linjakilvissä nähdään aikaisempaa useammin tutusta keltaisesta poikkeavia sävyjä, joita LED-tekniikan yleistyminen tuo mukanaan. Brittiläisen Hanover Displays Ltd:n tuotevalikoimaan kuuluu jo laajalti värillisiä kilpiä, jotka ovat Ruotsissa myyntiä hoitavan Lars Larssonin mukaan paitsi energiataloudellisia ja näkyvyydeltään hyviä, myös pitkäikäisiä. Hanover myöntää tuotteilleen linja-autokäytössä 12 vuoden takuun.