Uutiset

Autot

Persontrafik 2014 Tukholmassa

Persontrafik 2014

Tukholmassa lokakuun lopussa järjestetty Persontrafik 2014 kokosi henkilöliikenteen ammattilaiset jälleen samojen seinien sisäpuolelle. Kolmipäiväinen tapahtuma tarjosi joukon uusia tuotteita, mutta myös reilusti uusia ajatuksia.

Kahden vuoden välein järjestettävät Persontrafik 2014 -messut lukeutuvat kiistatta Pohjoismaiden merkittävimpiin alan tapahtumiin. Muun muassa Ruotsin bussiyrittäjien, taksiliiton sekä Ruotsin joukkoliikennetoimijoiden organisoimaan tapahtumaan ja sen lukuisiin seminaareihin osallistui tällä kerralla vajaat 5000 alan ihmistä. Tuotteitaan ja osaamistaan kolmipäiväisille messuille saapui esittelemään liki 200 näytteilleasettajaa.

Kooltaan liki hehtaarin kokoista messuhallia kiertäessään huomasi nopeasti Ruotsin olevan huomattavasti Suomea suurempi bussimaa. Näytteilleasettajien joukosta löytyivät käytännössä kaikki suuret eurooppalaiset valmistajat unohtamatta Kiinasta paikalle saapuneita toimijoita. Tilastojen valossa Ruotsissa myydään vuosittain alun toistatuhatta isoa bussia, joten jaettavaa riittää monelle alan toimijalle.

Näytteilleasettajien tarjonnan perusteella tulevaisuus tulee eroamaan monelta osin nykyisestä ainakin käytettävien polttoaineiden saralla. Yhtäällä nähdään kaasun mukanaan tuomat mahdollisuudet, toisaalla uskotaan vahvasti sähköön ja hybriditekniikkaan. Älykkäiden toimintojen määrä tulee myös kasvamaan monellakin sektorilla, kuten ajotavan opastuksen ja matkustajille bussissa tai ennen matkaa annettavan tiedon saralla.

Messuilla nähdyn ja kuullun perusteella myös käytettävän kaluston koko tullee muuttumaan: Yhtäällä ajetaan syöttöliikennettä pienellä kalustolla, toisaalla ajetaan pitkiä linjoja raitiovaunua muistuttavalla BRT-kalustolla. Alkujaan Etelä-Amerikasta lähtöisin olevan BRT:n edut aletaan vähitellen huomata myös Euroopassa. Kohtuullisilla kustannuksilla saadaan aikaan tehokas ja helposti muokattavissa oleva joukkoliikennejärjestelmä. Se on kuin raitiovaunu, mutta ilman kiskoja!

Pyörätuolivyöt

Vinga Bus Partner AB:n osastolla oli esillä hollantilaisen Tribus bv:n TriflexPlus-lattia, joka pitää sisällään myös pyörätuolien kiinnittämisessä tarvittavat sidontavälineet. Albert Johannessonin mukaan järjestelmä on todettu toimivaksi ja luotettavaksi muun muassa Ranskan lumisissa oloissa.

”Mahdollinen vesi ja hiekka kulkeutuvat lattian läpi tehtyjen kanavien kautta ja vyöt kelautuvat automaattisesti läpiviennin etupuolella suojassa sijaitseville rullille. Järjestelmään asennettujen antureiden kautta kuljettajaa muistutetaan muun muassa irtijääneestä vyöstä.

Puolalainen Auto-Cuby oli messuilla esittelemässä Mercedes-Benz Sprinteriin pohjautuvia, kattavasti varusteltuja vaihtoehtoja. Pohjois-Ruotsiin toimitettava Sprinter on saanut sisäkattoonsa kuvassa näkyvän, väriä vaihtavan tunnelman luojan. Tymoteusz Pralatin mukaan Auto-Cubyn asiakkaina on pääasiassa pieniä yrityksiä, jotka haluavat panostaa matkustusmukavuuteen ja auton ilmeeseen tavanomaista enemmän. ”Tuotevalikoimaamme tullaan kasvattamaan piakkoin uudella vaihtoehdolla, joka tarjoaa 35 matkustajapaikkaa”, paljastaa Pralat messuilla.

Mercedes-Benz Tourismo K

Mercedes-Benz toi messuille muun muassa liikennöitsijöiden suosiman, pituudeltaan 10-metrisen Tourismo K -linja-auton. Messuilla esillä ollut auto tarjosi 35+1+1 -istuinjärjestyksen Luxline-istuimin ja wc:llä varustettuna. Akseliväliltään vajaan viisimetrisen auton kerrotaan soveltuvan monipuolisiin ajotehtäviin, niin linjaliikenteeseen kuin tilausajoonkin. Auto on valmistajan mukaan mahdollista varustaa joko käytännölliseksi tai huippumukavaksi – tai sitten näiden yhdistelmäksi.

Moottoritilassa on 354 hevosvoiman tehon tarjoava OM 936 -moottori, jonka jatkeena on kahdeksanportainen automatisoitu PowerShift-vaihteisto.

Temsa-bussit Ruotissa

Turkkilainen on saanut Ruotsissa vankan aseman erityisesti midiluokan autojen parissa. Maahantuojana toimivan Temsa Sverige AB:n edustajien mukaan Ruotsissa on tällä hetkellä vajaat 200 Temsaa, joista iso osa on noin 40-paikkaisia midibusseja. Temsa MD9 on moneen taipuva tuloksentekijä, joka tarjoaa 39 matkustajapaikkaa sekä viiden kuution tavaratilan. Midiluokan ajokeissa käytetään MAN-moottoria, isommissa muun muassa Paccarin valmistamia voimanlähteitä. Maahantuojan mukaan turkkilaistehtaan tuotteet ovat laadultaan erittäin korkeatasoisia, sillä modernissa tehtaassa työskentelee erittäin osaavaa henkilökuntaa. ”Lisäksi linja-autoihin keskittynyt valmistaja osaa ottaa huomioon asiakkaiden esittämät toiveet ja vaatimukset”, muistutetaan messuilla.

Forveda pikkubussit

Liettualainen pikkubussivalmistaja Forveda JSC on rantautumassa myös Skandinaviaan. Toimitusjohtaja Antanina Juozapaityten mukaan Norjaan on toimitettu jo nelisenkymmentä autoa ja toiminnat Ruotsissa ovat parhaillaan alkamassa.

”Emme kilpaile markkinoilla niinkään hinnalla, vaan laadulla. Meillä on erittäin ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilökunta, joka osaa toteuttaa vaativien asiakkaiden toiveet”, vakuuttaa Juozapaityte, jonka mukaan viime vuosikymmenen loppupuolella toimintansa aloittanut yritys tähtää maltilliseen, mutta määrätietoiseen kasvuun. Kuluvan vuoden aikana tehdas varustaa reilut sata lähinnä Crafter- tai Sprinter-pohjaista, tilausajokäyttöön varusteltua pikkubussia. Ensi vuoden aikana markkinoille tuodaan myös uuteen Iveco Dailyyn pohjautuva vaihtoehto.

Solaris bus

Puolalainen Solaris esitteli messuilla Hannoverissä jo nähtyä uuden sukupolven Urbino-kaupunkiautomallistoa, mutta myös edelliseen sukupolveen nojautuvaa sähköbussiaan. Messuilla esillä ollut auto aloittaa aherruksensa Västeråsin kaduilla ja kujilla. Sähköisestä voimalinjasta huolimatta matkustamon lämmityksessä turvaudutaan biokaasun käyttöön.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi