Poksi – perustason toimiva matkailuvaunu

Poksi on monien mahdollisuuksien perusvaunu. Se on kevyt ja näppärä liikutella useinkin perässä melkein autolla kuin autolla ja se vastaa kaikkiin perusvaatimuksiin. Käytännöllisyyttä lisää vaatimaton, mutta ajan saatossa kehitetty toimiva ja helppohoitoinen kokonaisuus – paitsi matkailuun, myös vaikka liikkuvaksi konttoriksi ja työmaan sosiaalitilaksi.

Poksi on ehtinyt vuosien varrella tulla tunnetuksi ja kolmisenkymmentä vuotta sitten monen nykyisen karavaanarin ensimmäinen vaunu oli Poksi. Välillä sitä ei tuotu maahan, mutta 2000-luvulle tultaessa Lom-Tuote toi tuotteen takaisin Suomen markkinoille. Vaunu on alkuajoistaan kehittynyt huomattavasti, mutta ulkomuoto on edelleen kutakuinkin sama. Poksin sympaattisuutta onkin osin sen tietty retrohenkisyys.

Poksi on puolalaisen Niewiadow-tehtaan tuote. Matkailuvaunuja tehdas on tuottanut vuodesta 1973 lähtien. Matkailuautojen ohella se valmistaa muun muassa kevytperävaunuja, joita myös tuodaan Suomeen. Poksina Suomessa tunnettavia vaunuja viedään ympäri Eurooppaa ja kauemmaskin niitä on mennyt, kuten Japaniin.

Niewiadowin erityistä osaamista on lujitemuovin käsittely. Poksin korielementit ovatkin valmistettu lujitemuovista, jossa eristeenä on solumuovi. Saumat on tehty muovihitsauksella, joten saumat ovat täysin samaa materiaalia pintamuovin kanssa. Tämän ansiosta lämpötila- ja kosteusmuutokset eivät revi saumoja auki ja kori pysyy vuotamattomana. Maahantuoja kertoo, että vuosien varrella ei ole tullut yhtään korisaumoista vuotavaa Poksi-vaunua vastaan. Rakenteen ansiosta nämä vaunut eivät ruostu tai lahoa eikä homeongelmia esiinny, jos seisonta-aikaisesta ilmanvaihdosta huolehditaan.

Poksin ostajia ovat usein nuoret perheet, mutta nykyisin usein myös keski-ikäiset pariskunnat, jotka eivät tarvitse enää kovin paljoa tilaa ja arvostavat helppoa liikuteltavuutta. Iso matkailuvaunu on hankala saada esimerkiksi huonon tien taakse, kun taas näppärän kokoinen Poksi kulkee perässä melkein minne tahansa eikä vaadi vetoautolta paljoa. Kylkikosketuksiakaan ei tarvitse Poksin kanssa pelätä aivan suunnattomasti, sillä lujitemuovi kestää kosketuksia ja vaurion sattuessa kohta voidaan korjata muovihitsausmenetelmällä, jonka taitajia on löytyvillä kohtuullisen helposti.

Turvallisuudesta tinkimättä

Poksi-mallisto koostuu 126-mallista, jossa on kolme pohjaratkaisua, sekä uudesta Freedom-mallista, jonka kokonaispaino on 1000 kg ja sen myötä tilaa on perus-Poksia enemmän. Lisäksi on saatavana Soliferille yksinoikeudella valmistettavaa viisimetristä N520 Sport -vaunua, jonka myynti siis menee ainoastaan Solifer-verkoston kautta.

Yleensä Poksista puhuttaessa tarkoitetaan 126-mallisarjan vaunuja. Näissä tunnettua on 750 kg:n kokonaispaino, jonka ansiosta vaunu on katsastusvapaa. Tällainen vaunu voisi olla myös jarruton, mutta Poksi-vaunuissa on kuitenkin aina jarrullinen Al-ko -alusta. Tämä perustuu turvallisuuteen, sillä jarrullisena tämä on kuitenkin huomattavasti turvallisempi ja helpompi vetää kuin se olisi jarruttomana. Katsastusvapaus ei tarkoita, etteikö vaunua pitäisi tarkastaa aika ajoin. Tätä helpottaakseen maahantuoja on tehnyt tarkastusohjelman, jonka mukaan vaunu voidaan tarkastuttaa asiantuntijalla säännöllisesti – toki siitä on apua myös omatoimiseen ”kausikatsastukseen”. Tarkastus käsittää liikenneturvallisuuden tarkastuksen lisäksi matkailuosan tarkastukset, kuten sähkö- ja kaasujärjestelmien kunnon testauksen.

Perus-Poksista on kolme pohjaratkaisua. N-malli on ilman käymälää varustettu malli, jossa on molemmissa päissä vaunua pöytäryhmä. Takana olevasta ryhmästä saadaan parivuode ja edessä olevasta kerrosvuode, jossa yöpyy aikuinen alhaalla ja lapsi ylävuoteessa. NT-malli on varustettu toiletilla ja siinä on panostettu säilytystiloihin. Makuupaikkoja tässä mallissa on kaksi.

Poksi 126 NTL

Suosituimmaksi on osoittautunut NTL-malli, jossa vessa ja kaksi vaihtoehtoa järjestää vuoteet. Tässä mallissa on pöytäryhmän molemmilla puolilla 1,85 metriä pitkät sohvat, joita voidaan käyttää erillisvuoteina ilman pöytälevyn siirtoa ja tällöin on siis käytössä kaksi 60 senttimetriä leveää makuupaikkaa. Kun pöytälevy lasketaan alas, saadaan vaunun etuosaan suuri vuode, johon mahtuu kolmekin aikuista. Kaavion mukaan tällöin makuupaikat ovat vaunussa poikkisuunnassa ja pituutta vuoteella on 1,93 metriä, eli hieman enemmän kuin erillisvuodejärjestyksessä. Pituussuunnassa nukkuen leveyttä on tuo 1,93 metriä, jossa lienee riittävästi tilaa nelihenkisen lapsiperheen yöpymiseen.

Pöytäryhmän kohdalla vaunun yläosassa kierää matala kaapisto, joka tarjoaa mukavasti säilytystiloja. Vaunun oikealla seinustalla on sohvan yläpuolella katosta seinän puoliväliin vaatekomero. Sohvanja kaapin alaosan väliin jää riittävä tila, jotta sohvaa voidaan käyttää vuoteena, vaikka istumapaikkoja on yhtä vähemmän kuin toisella puolella. Sohvien alla on säilytystilaa. Siellä sijaitsee myös vaunun akku ja akkulaturi, joka lataa akkua vaunun ollessa kytkettynä verkkojännitteeseen.

Käymälä-pesuhuone sijaitsee vaunun oikeassa etukulmassa. Käymäläistuin on Thetford-kasetti, joka on yleisesti tunnettua mallia. Mainittakoon, että myös pesutilassa on avattava ikkuna.

Toisella puolella vaunun etuosassa on keittiö. Myös siellä varusteet ovat yleisesti tunnettuja ja paljon käytettyjä Dometicin tuotteita – kaasuhella ja jääkaappi. Kokkailu onnistuu tässä varmasti mainiosti.

Lämmitinkapasiteetti riittävä

Vaunun lämmityksen perusratkaisuna on Truma E 2400 puhallinlämmitin. Tätä lämmitystä on kehitetty viime vuosina ja nyt siinä on useita lämmönjakosuuttimia eri puolilla vaunua, esimerkiksi ovella, jolloin muodostuu ”ilmaverho”. Ilma kiertää hyvin koko vaunussa, myös kalusteissa, mikä takaa tehokkaan kuivumisen sekä tasaisen lämmön. Lämmitystehoa on reilusti vaunun tilavuuteen nähden.

Lisäksi vaunussa on verkkosähköllä toimiva Folipoint-lattialämmitys. Tämä on hyvä esimerkki Lom-Tuotteen tekemästä kehitystyöstä yhdessä tehtaan kanssa. Lattialämmityslaitteet toimitetaan tehtaalle Suomesta ja ne asennetaan ”Suomi-vaunuihin” rakentamisen yhteydessä. Lämmin lattia on käytössä mukava, mutta sen avulla voidaan myös varmistaa säilytyksessä olevan vaunun ilmanvaihtoa ja kuivumista kytkemällä lattialämmitys aika ajoin päälle.

Kaasupullokotelo on aisan päällä ja siinä on normaalit paikat kahdelle kaasupullolle. Poksissa on myös vakiovarusteena varapyörä. Erillistä tunkkia ei tarvitakaan, sillä vaunun saa ylös tukijalkojen avulla.

Varustelua

Lisävarustelulla on mahdollista ”tuunata” vaunusta omannäköinen ja omiin tarpeisiin sovitettu. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva juokseva vesi on vain kylmää, mutta lisävarusteena on saatavissa vedenlämmitin sekä suihku pesutilaan. Tehdasvarusteena on vaunuun saatavissa esimerkiksi polkupyöräteline.

Mallikohtainen iso etuteltta lisää tarvittaessa oleskelutilaa noin kaksinkertaiseksi. Vaunuun sopii myös yleismallin etuteltat, jotka ovat vaihtoehto hieman pienempää lisätilaa tarvitseville.

Poksi on edullinen varustetasoon nähden. Painon ja hinnan asettamissa raameissa tuskin voi kuvitella tästä runsaampaa varustelua. Aikaa kestävä vaunu on myös helppo myydä edelleen, sillä ne ovat käytettyinäkin haluttuja. Matkailukäytön ohella Poksissa voisi olla hyvinkin potentiaalia myös helposti liikuteltavana työmaatoimistona ja sosiaalitilana.


 

Poksi N126 NTL tekniset tiedot:

Kokonaispituus             4470 mm

Kokonaisleveys             2050 mm

Ulkokorkeus                  2420 mm

Sisäpituus                     3050 mm

Sisäkorkeus                  1810 mm

Sisäleveys                    1950 mm

Kokonaismassa            750 kg

Omamassa                   690 kg

Vuoteiden määrä           2-3

Erillisvuoteen mitat       1850x600 mm

Ison takavuoteen mitat 1930x1850 mm

Tankit raikas / harmaa  10 / 10 l

Käymäläistuin Thetford-kasetti

Jääkaappi Dometic

Liesi 2-liekkinen Dometic-kaasuliesi kannella

Lämmitys Trumatic E2400 -ilmalämmitys

Lattialämmitys sähköllä

Kattoluukku

 

www.lom-tuote.eu
 

Juha Kuusjärvi