Postille viisi uutta Nissan e-NV200-täyssähköautoa

Tapani Palo

Postilla on maassamme edelleen merkittävä asema ja sitä pidetään perusinstituutiona, johon kansalaisten täytyy voida luottaa. Tämä asema tuo mukanaan myös vastuuta ja Posti toimiikin edelläkävijänä myös ympäristöystävällisyydessä sekä energiatehokkuudessa. Tuoreimpana osoituksena tavoitteellisesta toiminnasta ovat Postin Autokeskukselta hankkimat viisi uutta Nissan e-NV200-täyssähköautoa, jotka tulevat palvelemaan asiakkaita Espoossa niin aamun lehtien ja päiväpostin jakelussa kuin muissa Postin palvelutehtävissä.

Tämä ryhmä vie suomalaista autoilua voimakkaasti tulevaisuuden vaatimalle tasolle. Vasemmalla Autokeskus Oy:n yhteyspäällikkö Mika Peltokoski, Nissan Suomen maajohtaja Anu Eskola ja Postin kalustosta vastaava päällikkö Kari Tuomola.

Posti on ottanut sähköautot osaksi tulevaisuuden strategiaansa ja yrityksellä onkin ollut koekäytössä Nissanin sähköajoneuvoja Helsingissä sekä Hollolassa. Hyvien käyttökokemusten kautta panostusta Nissanin osaamiseen päätettiin lisätä ja nyt Postille luovutettiin viisi identtistä e-NV200-sähköautoa Espoon jakelukeskuksen toimintaan. Luovutustilaisuus tapahtui arvovaltaisen osallistujien paikalla ollessa ja tilaisuuden kohokohtana oli Postin kuljettajien tutustuminen uusiin ajoneuvoihinsa. Innokkaasta vastaanotosta päätellen sähköautot ovat tulleet jäädäkseen Postin kalustoon ja niiden määrä tulee jatkossa kasvamaan myös muissa toimipisteissä.

Monipuoliset työtehtävät

Uudet Nissan-sähköautot lisäävät Postin ympäristöystävällistä imagoa, mutta pelkästä maineenkohotuksesta ei ole kyse, sillä autot tulevat erittäin vaativiin työtehtäviin. ”Haluamme pysyä alan teknisen kehityksen kärjessä ja sitoudumme osaltamme suurkaupunkien päästötavoitteisiin. Nämä ajoneuvot toimivat suunnannäyttäjinä ja niiden toimintakykyä tullaan seuraamaan hyvin tarkoin”, kertoo Postin kalustosta vastaava päällikkö Kari Tuomola.

Sähköajoneuvojen toimintakaari on Postilla suunniteltu tarkoin. Autot saavat virran omissa pikalatauspisteissä, jotka on suunniteltu erittäin helppokäyttöisiksi ja toimintavarmoiksi. Tyhjästä akusta täyteen valmiuteen päästään neljässä tunnissa, mikä riittää Postin rytmiin mainiosti. ”Autot ladataan illalla ja seuraavan päivän ajoihin kuuluvat varhaisjakelu, perusjakelu sekä Postin muut ajot, kuten ruokapalvelu. Kilometrejä ei vuorokauteen tule kuin noin 50, mutta jakorytmin kautta tunteja tulee huomattava määrä”, korostaa Tuomola.

Räätälöity varustelu

Postin ajoneuvot ovat tarkoin varusteltuja yrityksen työtehtävien mukaisesti. Merkittävimpiä ovat tietenkin oikeanpuoleinen ohjaus sekä automaattivaihteisto, mutta myös työn turvallisuutta ja tehokkuutta on lisätty erikoisvarustelun kautta. Näihin kuuluvat esimerkiksi jalalla käytettävä postilaatikkojen suuntaan valaiseva led-valo, lisäkarttavalo, jakelutelineet sekä runsas määrä oviheijastimia. ”Kaikessa varustelussa on kuunneltu kuljettajiemme kokemuksia ja Nissanit vastaavatkin heidän toiveisiinsa hyvin tarkoin”, Tuomola lisää.

Nissan-sähköautot ovat myös käyttökustannuksiltaan hyvin edullisia, sillä niiden ylläpito koostuu lähinnä jarrujen huollosta. Postilla on myös luja luottamus autojen laadukkuuteen ja kestävyyteen, sillä kovasta käytöstä huolimatta autoille on suunniteltu vähintään kuuden vuoden elinkaari.

Nissan ja Autokeskus sähköautoilun edelläkävijä

Nissan on jo vuosien ajan toiminut sähköajoneuvojen pioneerina ja työn tuloksista päästää nyt nauttimaan. ”Nissanilla on hyvin voimakas asema sähköautoluokassa ja ryhmä muodostaa yhden tärkeistä tukijaloistamme automarkkinoilla. Osassa Eurooppaa sähköautoilla alkaa olla jo merkittävä asema, jota Suomessa ryhdytään nyt ottamaan kiinni myös poliittisten päätösten ohjatessa markkinoita tähän suuntaan. Onkin hienoa nähdä Postin innovatiivisuus ja rohkeus, joka konkretisoituu upeasti näissä viidessä ajoneuvossa täällä Postin toimipisteessä”, kertoo Nissan Suomen maajohtaja Anu Eskola.

Nissan-sähköautot toimitti Postille Autokeskus Oy, jossa ollaan hyvin tyytyväisiä merkittävän sopimuksen syntymiseen. ”Tämä kauppa toimii meille hienona referenssinä, sillä Postin tehtävistä suoriutuminen on selvä merkki tuotteemme onnistumisesta. Sähköautojen edelleen hieman korkeampi hankintahinta kuittautuu käytön helppoudella sekä erittäin pienillä käyttökustannuksilla, joissa osaltaan auttaa Autokeskuksen Postille räätälöimä kunnossapitosopimus”, korostaa Autokeskuksen yhteyspäällikkö Mika Peltokoski.

Kuljettajat innokkaina mukaan

Suomalaiseen kansanluonteeseen kuuluu, että kaikkia uusia innovaatioita ei aina oteta varauksetta vastaan. Postin sähkö-Nissanien osalla tätä ongelmaa ei vaikuta olevan, sillä sen verran positiivista uusien kuljettajien antama palaute oli. ”Latausmekanismi on erittäin looginen, eikä virhemahdollisuuksia synny edes pitkän päivän jälkeen. Itse auto on hiljaisuudessaan upea ajettava ja mieluimmin minä vuoroni sähköautolla hoidan”, kertoo postinjakaja Mari Marjatsalo.

Nissan e-NV200

Vetotapa: etuveto              

Moottori: sähkömoottori 80 kW

Vääntö: 254 Nm                

Kapasiteetti: 24 kWh

Akun lämmitys ja jäähdytys: vakio

Vaihteisto: Hypertronic-automaatti

Pituus: 4560 mm                

Leveys (peilien kanssa): 2011 mm

Korkeus: 1858 mm

Toimintamatka: 170 km

Sähkönkulutus: 165 Wh/km

Huippunopeus: 123 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h (puolella kuormalla): 14 s

Tavaratilan koko

(ilman väliseinää, matkustajan istuin taitettuna): 4,2 m3

Kantavuus (ilman kuljettajaa): 634 kg

Lisävaruste: 6.6 kW laturi (mahdollistaa latauksen noin 4 tunnissa)