Uutiset

Autot

ProVan Oy – Mersusta ensivasteyksikkö

Turkulainen ProVan Oy on tuttu Ammattiautojen lukijoille. Lehden sivuilla on aiemminkin esitelty yrityksen hienoja varusteluprojekteja. Vuonna 2012 perustettu ProVan ei pelkää tarttua haasteisiin ja nyt uusin näyttö Henri Nikkilän kädentaidoista on Kokemäen VPK:lle varusteltu kevyt pelastus-/ensivasteyksikkö. Mielenkiintoinen varusteluprojekti vaati paljon käsityötä ja eteen tulevien ongelmien ratkomista.

Alustana uudessa ensivasteyksikössä on Mercedes-Benz Sprinter 319CDI 4×4 Bluetec . Kokemäen VPK:n ajatuksena oli korvata vanha Transporterin päälle rakennettu 1+8 miehistönkuljetusauto uudella ensivasteyksiköllä, joka olisi myös maastokelpoinen.

”Toiminallisuus näihin ensivastelähtöihin ei ollut aiemmin paras mahdollinen. Yhdeksää miestä ei ollut järkevää lähettää keikalle, eikä miehistönkuljetusautoon aina mahtunut mukaan tarvittavia varusteita. Nyt uusi auto lähtee täysin varusteltuna keikalle kaksi-kolme henkilöä mukanaan. Toimintatapa siis muuttui järkevämpään suuntaan”, kertoo autoprojektia vetänyt Erik van Esdonk Kokemäen VPK:sta. Mies on siviiliammatiltaan pelastaja, joten työ ja harrastus nivoutuvat hänellä hyvin yhteen.

”Ensivasteauto on ensimmäinen lenkki auttamisen ketjussa eli pyrkimys on olla nopeasti pelastustehtävissä, kun ihminen on hädässä. Tämän takia kaluston toimivuudella ja oikealla varustelulla  on henkilökunnan ammattitaidon lisäksi suuri merkitys tehtävän suorittamisessa.”

”Viime vuonna meillä oli Kokemäellä noin 230 hälytystä. Miehistöosaston koko on noin 40 henkilöä. Tämän lisäksi on vielä nais- ja nuoriso-osastot. Meillä on kaiken kaikkiaan hyvä ja toimiva vapaapalokunta”, valistaa van Esdonk.

”Keliolosuhteet ovat usein kehnot ja kohteet voivat olla huonojen teiden ja maastojen takana. Sen takia panostimme autossa myös maasto-ominaisuuksiin. Pystymme kuljettamaan tarvittaessa potilaankin autossa ambulanssin luo, mikäli se ei pääse perille asti. Ajoneuvo on varusteltu myös kevyellä pelastuskalustolla, joten pääsemme mummon mökille, vaikka myrsky olisi kaatanut puita ajoväylille.”

Edelleen maastokelpoisuutta lisää nokalla oleva 4000 kilon vinssi. Myös vetopisteet autoon on lisätty.

Ohjaamossa on kiinteä ajoneuvotietokone sekä vielä telakka-asema Windows-pohjaiselle tablet-tietokoneelle, jota voidaan tarpeen mukaan siirtää mönkijään tai veneeseen.

”PEKEn (Pelastustoimen kenttäjohtamisjärjestelmä) kartat ovat käytössä navigoinnin ja muiden pelastusajoneuvojen  paikantamisen apuna. Tämän lisäksi toisessa tablet-tietokoneessa on toki käytössä myös normaali navigaattori, jonka katukartat pidetään ajan tasalla automaattipäivityksillä. Uusi ensivasteauto oli merkittävä investointi.”

”Uskon sen monipuolisen varustuksen ja erinomaisen soveltuvuuden eri työtehtäviin motivoivan myös sillä operoivia ihmisiä. Työ tulee mielekkäämmäksi ja tietenkin tehokkuus ja nopeus kasvavat myös”, päättää van Esdonk.

Henri Nikkilä ProVan Oy:stä kertoo kolmisen kuukautta kestäneestä varusteluprojektista näin.

”Kyseessä oli mittava varustelu. Samaa autoa kun oli tarkoitus käyttää niin liikenteenohjaukseen kuin hälytysajoonkin. Alussa katsotiin paketeissa olevia varusteita hallin lattialla, ja tuntui siltä, että millään niitä kaikkia ei saa sopimaan auton sisään ja rakenteisiin”, virnistää Nikkilä aluksi.

Provan teki osan kalustotilan kalusteista itse ja osan toimitti Modul-System Finland Oy. Kalustotila on varustettu kaksilla pintapelastusvarusteilla ja pelastuslautoilla. Edelleen siellä on oven murtamiseen soveltuvaa kalustoa sekä kannettavia valaisimia. Myös liikenteen ohjaukseen on oikeanlaisia välineitä. Kuvassa projektissa mukana ollut Arto Rautanen.

”Auto tuli meille 1+1 penkeillä. Väliseinää siirrettiin taaksepäin ja kolme penkkiä lisättiin. Väliseinässä on nyt luukku potilasta varten. Paarit työnnetään luukusta läpi siten, että potilaan pää on ajosuuntaan. Keskimmäinen penkki siirretään pikajaloilla sivuun siksi aikaa. Takana oleva työkaluseinä on ulos vedettävä ja sen takana on vielä toinen työkaluhylly. Tämän rakensimme itse.”

Maastokelpoisuutta parannettiin lisäämällä polttoainetankin ja voimansiirron komponettien alle pohjapanssarointi. Vahvemmat helmaputket autoon tehtiin myös. Auto tarroitettiin myös kauttaaltaan huomiota herättäväksi.

”Asiakas halusi pitää auton matalakattoisena. Se asetti haasteita runsaan valoarsenaalin kiinnittämiseen ja johtojen vetämiseen. Erikoismajakkaan katolle saadaan keltainen ja sininen valo sekä lisäksi kujavalot. Sivullepäin osoittaa metrin pituinen, 15 000 lumenin valaisin. Sen avulla näkee pitkälle ympäröivään maastoon”, jatkaa Nikkilä.

”Ohjaamoon asennettiin kiinteästi tietokone sekä telakointiasema toiselle. Siirsimme soittimen kattoon ja sen tilalle tuli kiinteän PC:n 10 tuuman näyttö. Takana olevaan TFT-näyttöön saa kytkettyä sekä kiinteän PC:n että telakoitavan PC:n näytön.”

Uusi Mersun alustalle rakennettu kevyt pelastus-/ensivasteyksikkö on jälleen kerran osoitus ProVanin kyvystä luoda ratkaisuja, joita ei valmiina kaupan hyllyltä saa.

Tällä kertaa kyseessä on varsin monipuolisesti varusteltu auto, jolla pystytään toimimaan tehokkaasti erilaisissa hälytystehtävissä. Henri Nikkilällä (vas.) ja Arto Rautasella on syytä hymyyn hyvin onnistuneen projektin jälkeen.

Lue seuraavaksi