Uutiset

Autot

Renaultiin luottava Lohjan Hinauspalvelu

Läntisen Uudenmaan talousalueella toimivan Lohjan Hinauspalvelu Oy:n laivastoon liitettiin loppukesästä kyvyiltään suuri ja monipuolinen hinausauto. Ranskalainen alusta sai ylleen pohjoissuomalaisen päällirakenteen.

Hinausliiketoiminnan parissa työskentelevien osaajien päivät eivät ole toistensa veljiä, sillä työtehtävät vaihtelevat verrattain suuresti muun muassa vallitsevien keliolosuhteiden mukaan. Työtehtävien ohella myös käytössä oleva kalusto erottuu tien päällä niin rakenteidensa kuin käytettyjen materiaalienkin osalta.

”Kaluston käyttöikä on meillä aina pitkä, lähtökohtaisesti pitoaika on kymmenen vuoden tienoilla”, kertoo toisen polven hinausyrittäjä Tapani Suoniemi.

”Pitkästä käyttöiästä johtuen ajoneuvon suunnitteluun ja räätälöintiin sekä erityisesti materiaalivalintoihin on paneuduttava riittävällä tarmolla. Päälirakenteissa hyödynnetään yksinomaan ruostumatonta terästä, joka on tunteeton korroosiolle”, kertoo Suoniemi esitellessään samalla parin kuukauden ikäistä Renault Premium -hinausautoa.

Elokuussa käyttöönotettu Premium on järjestyksessään Suoniemen kolmas Renault. Alkujaan merkkivalintaan päädyttiin paljolti Renault-myyjän, Mika Saaren suosittelujen perusteella.

”Olemme Mikan kanssa vanhoja tuttuja, joten ei kai automyyjä kaverilleen huonoa myy”, kertoo ranskalaisautoon tyytyväinen Suoniemi, jonka mukaan tämä on yksi viimeisistä Suomeen tulleista Euro 5 -autoista.

”Jotenkin suhtaudun epäilevästi uuteen ja myös hankintahintaa nostaneeseen Euro 6 -tekniikkaan”, kertoo yrittäjä ajatuksiaan ajoneuvohankinnasta, joka polkaistiin käyntiin jo viime vuoden lopulla. Tähtäimessä oli rakentaa moneen tehtävään ja tarpeeseen taipuva ajoneuvo.

”Monikäyttöisyys tarkoittaa monesti myös kompromisseja, joiden määrä saatiin vähäiseksi. Kolmiakselisuus tuo mukanaan hyvän kantavuuden, joskin pitkä kuormatila tekee autosta hiukan kömpelön varsinkin ahtaissa paikoissa toimittaessa. Lopputulokseen olen kuitenkin erittäin tyytyväinen”, summaa toisen polven yrittäjä.

Pääsääntöisesti henkilö- ja pakettiautojen hinauksia ja kuljetuksia silmälläpitäen rakennetun auton päällirakenteet syntyivät Kuusamossa, käytännössä alan ainoan kotimaisen valmistajan luona.

”Meillä on kuusamolaisen Kuusmet Oy:n tuotteista ja toiminnasta yksinomaan myönteisiä kokemuksia, sillä heidän valmistamansa tuotteet ovat osoittautuneet toimiviksi ja kestäviksi myös haastavissa oloissa”, kiittelee Suoniemi, jonka mukaan Kuusamossa huomioidaan tarkoin myös asiakkaiden yksilölliset toiveet ja vaatimukset.

Suoniemen ajatuksissa yksi hinausauton tärkeimmistä yksityiskohdista löytyy auton paikoillaan pysymisen kannalta tärkeistä tassuista.

”Tähänkin autoon saatiin kerralla kunnolliset tassut, jotka pitävät auton varmasti paikoillaan”, kiittelee Suoniemi jatkaen auton varusteiden esittelyä.

Elokuussa käyttöönotettua autoa hyödynnetään lähinnä henkilö- ja pakettiautojen sekä työkoneiden kuljetuksissa. ”Tämä soveltuu myös kuorma-autojen hinauksiin, joskin siinä työssä hyödynnämme lähinnä laivastoon kuuluvaa neliakselista vaihtoehtoa”, kertoo Suoniemi.

”Nokalla on 9 tonnin vinssi, lavalla on kaksi viisitonnista vinssiä ja rungossa hytin takana on yksi 15 tonnin vinssi. Kahden hydraulipumpun ansiosta lavalle asennettuja viisitonnisia vinssejä on mahdollista käyttää myös erikseen, jolloin käytössä on 10 tonnin vetokyky. Väkipyöriä käyttämällä voimaa saadaan tarvittaessa lisättyä”, jatkaa hinausyrittäjä.

Keulavinssiä hyödynnetään varsinkin hinausauton pelastamisessa, mutta aiempaa useammin myös varsinaisissa hinaustöissä. ”Esimerkiksi moottoritieltä ojaan suistunut auto on helppo vetää ylös keulavinssillä. Silloin vältämme hinausauton kääntämisen vilkkaasti liikennöidyllä tiellä”, summaa Suoniemi kokemuksiaan.

Keveät ja kooltaan pienet ajokit pyritään vetämään liukulavalle joko omin voimin tai vinssin avustamana. Pituudeltaan reilun kuuden metrin lavan alta löytyy parimetriset jatkopalat pitkien auton kuljettamiseen, joten käytännössä tarjolla on liki kahdeksan metriä kuormatilaa.

”Pitkän liukulavan ansiosta lavan kulma jää pieneksi, mikä edesauttaa maltillisella maavaralla varustettujen auton käsittelyä. Täysilmajousituksen avulla kulmaa saadaan edelleen pienennettyä”, summaa Suoniemi ilmajousituksen etuja. Tasonsäätömahdollisuuden ansiosta myös maavaraa on mahdollista lisätä maastossa liikuttaessa. Erityisesti etupään maavara jää normaalin ajokorkeuden yhteydessä varsin pieneksi.

Lohjan Hinauspalvelun Tapani Suoniemi huokuu tyytyväisyyttä niin Renaultin kuin kuusamolaisen Kuusmet Oy:n tuotteisiin. ”Tämä on meille kolmas Renault ja samalla kuudes Kuusmetin valmistama hinausauto”, summaa Suoniemi, jonka mukaan jokainen työpäivä on erilainen, eikä päivän ohjelmaa voi koskaan tietää etukäteen.

”Vaihtelevuus on tämän työn suola”, summaa toisen polven hinausalan yrittäjä, alalla vuodesta 1979 työskennellyt Tapani Suoniemi.

”Ilmajousituksen eduksi on laskettava myös ominaisuudet raskaiden kuormien yhteydessä. Auto kulkee aina vaakasuorassa, vaikka kuorma olisi takapainoinen”, muistuttaa Suoniemi, jonka mukaan takaa löytyvä ”grilli” antaa mahdollisuuden jopa kolmiakselisten kuorma-autojen siirtämiseen. Silloin etupuskuriin sijoitettu 850 kilon punnus puoltaa paikkaansa niin turvallisuuden kuin mukavuudenkin nimissä.

Hetken jatkunut hiljaiselo lohjalaisyrityksen pihalla päättyy puhelinsoittoon: Laitakaupungin omakotialueella on käynnistysongelma, jota Suoniemi lähtee selvittämään.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi