Romutuspalkkio uudistaa tehokkaasti autokantaa

Vuoden alussa alkaneen romutuspalkkiokampanjan ensimmäinen kuukausi on käynnistynyt vilkkaana. Trafin mukaan noin 13 prosenttia valtion palkkioon varaamasta määrärahasta on tammikuun aikana käytetty. Jos palkkion kysyntä jatkuisi saman suuruisena myös seuraavat kuukaudet, palkkiovaroja riittäisi jaettavaksi heinäkuulle asti.

Romutuspalkkiolla ostetut autot ovat pääosin pienikokoisia

Noin kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla hankituista autoista on kokoluokaltaan A- tai B-segmentin autoja. Keskikokoisten C-segmentin autojen osuus romutuspalkkiolla hankituista autoista on noin neljännes. Romutuspalkkioautojen kokojakauma poikkeaa selvästi keskivertojakaumasta – esimerkiksi vuonna 2017 hankituista autoista vain hieman alle viidennes oli A- tai B-segmentin autoja. Myös vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilussa noin 60 prosenttia autoista oli A- tai B-segmentin autoja.

”Romutuspalkkio on avannut monille vanhalla autolla ajaville mahdollisuuden vaihtaa vanha elinkaarensa päässä oleva autonsa uuteen ja turvalliseen autoon”, arvioi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Jo aiempi romutuspalkkiokokeilu osoitti, että kampanja houkutteli paljon sellaisia uuden auton ostajia, jotka eivät ilman romutuspalkkiota olisi päätyneet uuden auton hankintaan.

Palkkiolla hankittujen autojen joukossa on paljon myös kaasukäyttöisiä autoja sekä ladattavia hybridiautoja. Niiiden osuus tammikuussa hankituista romutuspalkkioautoista oli noin 7 prosenttia. Suurin osa autoista on bensiinikäyttöisiä autoja, joiden valikoima on monipuolinen erityisesti B- ja C-segmentin autoissa. Dieselautoja romutuspalkkiolla hankituista autoista on hieman alle 5 prosenttia.

”Dieselautojen pientä osuutta selittää romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokojakauma, sillä dieselautot ovat yleisimpiä D- ja E-segmentin sekä suurempien katumaasturien kokoluokissa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Romutuspalkkion ehdot voi tarkistaa autoliikkeistä

Romutuspalkkion ehdoksi on laissa asetettu, että palkkion saaja on omistanut romutettavan auton tai ollut sen haltijana yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ennen romutusta. Romutuspalkkion saaja voi olla uuden tilalle ostettavan auton omistaja tai haltija. Lisäksi auton on pitänyt olla ainakin jonkin aikaa liikennekäytössä vuoden 2017 aikana. Vanhojen autojen romutuspalkkiokelpoisuudesta onkin tullut paljon kysymyksiä autoliikkeisiin, Trafiin ja romuautojen vastaanottopisteisiin.

Autoliikkeillä on käytössään Trafin kanssa toteutettu erillinen tietojärjestelmä, jonka avulla autoliikkeet voivat tarkistaa vanhan auton romutuspalkkiokelpoisuuden. Näin ollen auton ostaja voi kääntyä autoliikkeen puoleen, jos hän ei ole varma siitä, täyttyvätkö romutuspalkkion laissa määritellyt ehdot.