Uutiset

Autot

Ruoste on entistä pahempi turvallisuusriski

Autot ruostuvat Suomessa nopeammin kuin ennen, sillä uusia autoja ei enää ruosteenestokäsitellä valmistajan toimesta. Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliiton mukaan nykyauton korin ohut sähkösinkitys ei riitä suomalaisiin olosuhteisiin, missä suolaa ajetaan teille vuosittain kymmeniä kiloja jokaista autoa kohden. Meillä auton ruostumisriski on monikymmenkertainen moniin muihin maihin verrattuna. Siksi asiantuntevan ruosteenestoliikkeen tekemä ruostesuojaus on Suomessa tarpeen.

Eniten japanilaisiin autoihin

Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliiton laatiman asiakastutkimuksen mukaan vuonna 2013 ruostesuojattiin eniten uudehkoja autoja. Tutkimuksesta käy ilmi, että suojatuista autoista 24 % on alle vuoden ikäisiä, 37 % 1-3 vuoden ikäisiä ja 39 % yli 3 vuoden ikäisiä. Tulokset ovat positiivisia, sillä juuri uuteen tai uudehkoon autoon tehtynä ruostesuojaus takaa parhaan mahdollisen turvan ruostetta vastaan.  

Suurin osa asiakkaista on erittäin tyytyväisiä ostamaansa ruostesuojauspalveluun. Uusissa autoissa suurin asiakasryhmä ovat japanilaisten autojen omistajat. Japanilaisen autonsa ruostesuojanneet olivat myös tyytyväisimpiä työn jälkeen ja hinta-/laatusuhteeseen. Kaikista käsittelyn teettäneistä yli 90 % suhtautuu myönteisesti myös jatkokäsittelyyn kutsumiseen.

Ruostesuojauksen teettäneistä yksityisasiakkaista vain 10 % on alle 45-vuotiaita. Varttuneemmat autoilijat siis tietävät, että Suomessa auto kannattaa suojata. Nuoremmista kuljettajista moni saattaa luulla, että autojen korien nykyinen sähkösinkitys tekisi ne ruostumattomiksi. Totuus on kuitenkin se, että noin hiuksen vahvuiseen sinkitykseen ei tarvitse osua kuin pieni kivi, niin ruostuminen voi alkaa. Suomen teillä kiviä ja soraa on valitettavan paljon.

Nykyauto on alttiimpi ruosteelle

Loskakeli on meillä pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta valitettavan tuttu talvi-ilma. Kasvihuoneilmiö on vähentänyt auton teräsrakenteille terveellisempiä kireitä pakkasia ja lisännyt ruostumiselle otollisia nollan molemmilla puolilla liikkuvia lämpöjaksoja. Suolaus, hiekoitus, nollakeli ja vesi ovat auton korin pahimmat viholliset. Nykyauton korirakenteessa käytettävät ohuet suurlujuusteräkset eivät kestä ruostumista perinteisten, paksumpien terästen tapaan. Kunnossa oleva korirakenne on edellytys auton kolariturvallisuudelle.

Polttoainetalouden ja aerodynamiikan parantamiseksi nykyisten henkilöautojen pohja on peitetty osittain muovipaneelein. Katsastuksessa autosta ei saa purkaa mitään, joten paneelien takana muhiva ruoste jää katsastuksessa vaille huomautusta. A-katsastuksen tilastojen mukaan ruoste ilmaantuu ensimmäiseksi helmakotelon takapäähän, alustan takaosan kotelorakenteisiin ja pohjalevyyn, pyöräkoteloihin, sisälokasuojiin sekä ovien ja muiden luukkujen saumoihin ja alaosiin.

Ruostumattomuustakuu ei riitä

Auton oma puhkiruostumattomuustakuu kattaa vain valmistajan valmistus- tai materiaalivirheestä aiheutuvat ruostevauriot.  Takuu ei kata kiveniskemistä tai pohjan maalivaurioista alkanutta ja suolan sekä kosteuden aiheuttamaa ruostumista, jotka ovat yleisimmät syyt auton ruostumiseen. Ruosteenestoliikkeen myöntämä takuu taas antaa turvan juuri näistä ulkoisista tekijöistä aiheutuvaa ruostumista vastaan. Ruostumattomuustakuun voimassa säilyminen edellyttää lisäksi säännöllisten koritarkastusten tekemistä valtuutetussa huollossa. Koritarkastukset eivät välttämättä kuulu auton huolto-ohjelmaan, joten kuluttajan tulee muistaa huolehtia niistä itse.

”Koko maailman autotuotannosta noin promillen verran myydään Suomeen. Siksi ei voida olettaa, että autoja olisi suunniteltu juuri täkäläisiä olosuhteita varten. Ruosteenestoliikkeissä suojauksia tehdään myös ns. takaisinkutsuna. Näissä tapauksissa valmistajan ja maahantuojan toimesta suojataan esimerkiksi määrätyn vuosimallin kaikki autot, joissa on ongelmakohtia”, kertoo AREKL ry:n puheenjohtaja Tapio Hotokka.

Myös tuontiautoihin

Asiantuntevan ruosteenestoliikkeen tekemässä ruostesuojauksessa pestään ensin auton alusta- ja kotelorakenteet, jonka jälkeen ne kuivataan koneellisesti. Tämän jälkeen alustaan ja koteloihin ruiskutetaan suoja-aineet reikiä poraamatta. Lopuksi alustaan ruiskutetaan kulutusta kestävä alusta-aine, jonka vahvuus on jopa 10 kertaa auton alkuperäistä suojapinnoitetta paksumpi. Ajoissa tehty ruostesuojaus pitää auton ruosteettomana estäen auton oman takuun ulkopuolelle jäävien ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamat ruostevauriot. Suojauksen etuihin kuuluu myös äänieristyksen parantuminen. Tiivis alusta-aine vähentää sisätiloihin kantautuvaa rengasmelua ja muita auton alustasta kuuluvia ääniä. Suojaus ei myöskään katkaise auton takuuta. Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliiton mukaan ruosteenestokäsittelyn hinnat alkavat 500 eurosta ylöspäin käsittelyn kestäessä 2-3 päivää.

”Myös käytettynä maahantuotuja autoja ruostesuojataan paljon. Autoilijat tuntuvat tietävän, että tuontiauto kannattaa ruostesuojata heti, ennen kuin suomalainen tiesuola pääsee iskemään”, Hotokka summaa.

Lue seuraavaksi