Saako lavakatteen asentaa?

NÄKÖKULMA - Ari Kiljunen. Moni on nähnyt tyylikkäitä maasturia muistuttavia autoja, joiden tarkempi tutkiskelu on osoittanut niiden olevan auton muotoihin ja väriin valmistetulla lavakatteella varustettuja pick-upeja. Miten se on mahdollista. Suomessahan on totuttu, että autoverottaja on estänyt tämänkin.

Pick-upit verottajan kynsissä

Uudistunut CO2-päästöihin perus­tuva autoverolaki tuli voimaan 1.4.2009. Siitä lähtien pakettiautojen verotus on ollut samansuuruinen ja perustunut CO2-päästöihin kuten henkilöautojenkin.  Kokonaismassaltaan yli 2500 kg oleville pakettiautoille kuitenkin myönnetään huojennus autoverosta, jolloin kyse on ns. alennetun autoveron pakettiautosta. Alennetun autoveron pakettiautossa saa olla istuimia vain kuljettajan vieressä. Lisäksi laissa on tehorajoituksia estämässä esimerkiksi farmariautojen ja maastureiden saamista alennetun veron pakettiautoiksi. Auto voi olla ajoneuvoluokaltaan pakettiauto vaikka se ei täytäkään alennetun veron edellytyksiä kuten takapenkillä varustetut pick-upit. Lisämausteet verosoppaan tulevat arvonlisäverotuksesta, joka autojen osalta noudattaa muista maista poikkeavaa suomalaista kurituslinjaa.

Päästöjen perusteella verotetaan myös käytettynä ulkomailta tuotavat autot. Tästä aiheutuu se, että ennen 1.4.2009 verotettu alennetun autoveron "Suomi-pickup" on vanhojen lavakatekäyttöä rajoitta­vien tulkintojen piirissä kun taas saman ikäiseen täysin vastaavaan maaliskuun 2009 jälkeen verotettuun tuontiautoon voi asentaa lavakatteen rajoituksetta.


Säädösten sekamelska

Vanha autoverolaki sisältää avo­lavapakettiautoja koskevissa säädöksissä laveita määritelmiä kuten "pienehkö" (työkalulaatikko) ja "jäykkä materiaali" (lavakate). Koska tarkkoja mittamääriä ja -menetelmiä ei ole, voi syntyä tilanne, että aiemmin "pienehköksi" todettu työkalulaatikko saattaa seuraavassa katsastuksessa näyttää katsastajan silmissä pienehköä suuremmalta. Jos autoa ei sentään määrätä uudelleen verotettavaksi, voidaan laatikko vaatia poistettavaksi. Väljän lakitekstin ansioista tiukassa paikassa asiakas on aina väärässä. Verovirkamiehen mielestä avolava-auto ei enää sovellu tavarankuljetukseen, jos lavalle asennetaan laatikko tai kate. Umpipakettiauton tavaratilan sen sijaan voi kalustaa hyllyillä ja varusteilla täyteen ilman veroseu­raamusriskiä eikä muutoskatsastusta tarvita.
"Jäykästä materiaalista" valmistetulla lavakatteella varustetun pick-upin tavaratilalta vaaditaan sama tilavuus (3 m3) ja sisäkorkeus (130 cm) kuin umpipakulta.

Teräskehikolle pingotettu pressukate on aikoinaan Liikenneministeriön erityispäätöksellä todettu olevan rakenteeltaan taipuisaa. Tämä nk. farmikate onkin vuosien saatossa pelkän pressun lisäksi ollut ainoa katsastajan hyväksymä lava­kate. Sittemmin veroseuraamuksia aiheuttamattomien peitteiden joukkoon on sallittu lukittavat metalli­lamelleilla vahvistetut "roll cover" -peitteet.


Apu löytyy pykäläviidakosta

Vanhoilla autoveropykälillä verotetun alennetun autoveron pick-upin käyttäjän ei tarvitse masentua siitä, että naapuri saa asentaa samanlaiseen myöhemmin hankittuun autoonsa lavakatteen. Huoltoautomuutosta on jo kauan käytetty esimerkiksi maastureiden dieselveron pienentämiseksi. Pakettiautosta huoltoautomuutos poistaa tavara­tilan mittavaatimukset ja näin ollen lavakatteen sisämitoilla ei ole merkitystä. Alkuperäinen N1-ajoneuvoluokka pysyy ennallaan eikä verotus tai käyttöominaisuudet muutu. Sellaisissa, yleensä vanhemmissa pick-upeissa, joissa ei ole sekä ABS-jarruja että kuljettajan airbagia huoltoautolta vaadittava 1875 kg:n omapaino aiheuttaa pakettiautolle 80 km/h nopeusrajoituksen.

Laissa ei ole määräyksiä huoltoauton varusteiden laadusta, määrästä tai sijoittelusta. Käytännössä autoon yleensä asennetaan huoltovarustelaatikko joko lavalle tai ohjaamoon. Tosin siitäkään, että työkalujen olisi oltava laatikossa, ei ole pykälissä mitään mainintaa.
Huoltopakettiauton käyttäjä voi olla kuka tahansa. Auton voi myös muutoskatsastaa takaisin pelkäksi pakettiautoksi niin, että lisämerkintä huoltoautosta poistuu rekisteröintitodistuksesta.

Huoltoauto on jäänne vanhoissa autoveropykälissä, mutta niin ovat pick-upeja syrjivät säädöksetkin.


Uudemmissa ei enää rajoituksia

On virheellistä sanoa, että kunnollisten lavakatteiden asentaminen olisi koskaan ollut kiellettyä. Kyse on ollut vain rahasta. Kun maksat verottajalle, saat palkkioksi vapaasti varustella pick-upisi.

Nykyinen autoverotus perustuu auton hiilidioksidipäästöihin eikä pakettiauton tavaratilan koolla ole merkitystä. Lavakatteen voi nyt vapaasti valita käyttötarkoituksen mukaan.
Garant Varuste -niminen yritys on erikoistunut lavakatteiden maahantuontiin. Toimitusjohtaja Ari Kiljusen mukaan kiinnostus lavakatteita ja -varusteita kohtaan kasvaa koko ajan, vaikka  epätietoisuus säädöksistä herättää edelleen kysymyksiä. Monet yritykset ja laitokset ovat erityisesti kiitelleet sivuluukullisten mallien käyttöominaisuuksia. Kaikki eivät tarvitse tuhansien eurojen hintaista lavakatetta. Yrityksen valikoimasta löytyy myös edullisia tukevarakenteisia pressupeitteitä, joiden asennus ei vaadi kiinnitysnappuloiden poraamista auton kylkiin. Lavakate hankitaan yhä useammin uuden auton oston yhteydessä ja automerkkiliikkeet ovatkin yrityksen tärkeitä yhteistyökumppaneita.