Sähköinen Renault Kangoo on valmis töihin

Heikki Hiltunen

Renault laajentaa sähkökäyttöisten ajoneuvojen valikoimaa Suomessa. Ensimmäiset uudet Renault Zoe sähkökäyttöiset henkilöautot näkyvät jo liikenteessä. Nyt on vuorossa samaan tekniikkaan perustuva hyötyauto Renault Kangoo Z.E. Pakettiautona nyt myynnissä oleva sähkömoottorinen Kangoo Z.E. koeajettiin heinäkuun alussa 2017 Ranskassa. Renault Kangoo sähkökäyttöisen pakettiauton markkinoille tulo on hyvin ajoitettu. Auton tekniikka on koeteltu valmiiksi, asiakkaiden ympäristötietoisuus kasvaa, Renaultin sähköautojen kehityksen kärjessä pysyminen tuottaa tulosta. Pienten pakettien ja lähetysten kuljettamiseen tarkoitettu Renault Kangoo Z.E. on nimensä mukaisesti lähipäästöiltään zero emissions eli ympäristöystävällinen.

Itse pakettiautona Renault Kangoo Z.E. ei poikkea vastaavasta polttomoottorisesta versiosta. Voimansiirron energia saadaan akuista. Ne sijaitsevat auton alustassa. Sähkömoottori on edessä ja mahtuu hyvin auton keulaan. Suomeen tuodaan peruspakettiautomallisia Kangoo Z.E:tä kahdella pituusvaihtoehdolla. Kangoo Z.E. kantavuus jää vastaavasta polttomoottorisesta ja asettuu kuudensadan kilogramman molemmin puolin. Kantavuus ei kuitenkaan ole merkittävä kriteeri Kangoon valintaan.

Sähkömoottorilla ei päästellä

Koeajo osoitti Renaultin tehneen kotityönsä hyvin. Tehtaan edustajat huokuivat tyytyväisyyttä ja varmuutta sähkömoottorilla liikutettavaa Kangoo Z.E:tä kohtaan. Vajaan

Renault Kangoo Z.E. mittaristo kertoo kulutuksen olleen 17 kWh/100 km. Vastaavan energianmäärän tuottaa noin 1,7 litraa dieselpolttoainetta. Sähkömoottorin hyötysuhde on kuitenkin korkeampi kuin polttomoottorin. Vastaavaan ajoon tarvittaisiin arviolta vähintään kolmin- tai nelinkertainen määrä dieseliä.

kahdensadan kilometrin testilenkki osoitti, että syytä tyytyväisyyteen on. Renaultin kotimaan kesäkelissä ja suomalaista maantiestöä paremmalla kestopäällysteellä Z.E:llä ajaminen tuntui hyvältä. Mutta päästöjä ei tullut. Ympäristön huomioiminen on teollisuudessa arkea ja Renault Kangoo on tuotteena kehityksen etujoukkoa. Sähkömoottori tuottaa tehoa 33 kilowattia ja vääntöä mukavat 225 newtonmetriä. Lukemat tuntuvat ja näkyvät ajossa, auto on oikeasti toimiva. Testilenkillä autoa kuormitettiin kahden ja puolensadan kilogramman lisäpainoilla ja kahdella henkilöllä. Eri tietyypillä ajetut osuudet osoittivat, että tehoa ja vääntöä riittää. Suomesta ei löydy juurikaan sellaisia korkeuseroja, joista Kangoo Z.E. selvisi koeajolenkin aikana mukisematta. Sähkömoottori ei pidä meteliä itsestään. Auto on todella hiljainen, varsinkin kun karkea tienpinta ei kuulu ranskalaistiestön perusominaisuuksiin. Mukulakivikadulla ja soratielläkään suuria meluja ei kuulu. Ilmastoinnin ja audiolaitteen äänet kuuluivat oikein hyvin. Talvisen ja karkeapintaisen suomalaistiestökokemuksen jälkeen uskaltaa kirjoittaa auton hiljaisuudesta enemmän.

Pidentynyt toimintamatka on totta

Renaultin sähkömoottorinen Kangoo saavuttaa standardoidun (NEDC) testin mukaan toimintamatkaksi 270 kilometriä. Kangoo Z.E. myydään kuitenkin lupauksella 120 kilometrin toimintasäteestä. Renault ei siis lupaa liikoja. Mutta realistisena luvattu toimintasäde pätee myös pohjoismaisiin olosuhteisiin. Moottoritilassa on polttonestekäyttöinen lisälämmitin huolehtimassa matkustajien mukavuudesta talvikeleissä. Samalla säästyy energiaa auton liikuttamiseen. Lyhyessä koeajokäytössä sähköllä ajettiin alkuun noin yhdeksänkymmentä kilometriä. Pysähtyessä puolet akkujen varauksesta oli jäljellä. Lounastauon lataamisen jälkeen ajettiin hieman lyhyempi osuus ja lopussa oli vajaa puolet akkujen varauksesta käytössä. Koeajokokemus antaa olettaa Renaultin

Renault Kangoossa on yksityiskohtia, jotka voivat helpottaa esimerkiksi pitkän tavaran kuormaamista. Kuvassa on takaovet auki ja osa katon rakenteesta siirretty eteenpäin.

pystyvän pitämään lupauksensa sähkökäytön toimintasäteestä. Jopa rohkeampi lupaus olisi perusteltavissa. Kangoo Z.E. -tyyppiselle ajoneuvolle yli sadan kilometrin päiväsuorite ammattikäytössä taitaisi olla poikkeus. Maalais- tai kaupunkilaisjärjellä ajateltuna sähköauton toimintasäde on riittävä. Renault tuottaa ajoneuvojen hallintaan ja erityisesti energian lataamiseen soveltuvaa verkkopohjaista palvelua eri tasoilla. Yön yli lataamisen lisäksi Kangoo Z.E. käyttäjää saattaa kiinnostaa lisälatauspaikat. Sähkökäyttöinen Renault Kangoo Z.E. on valmis ammattiin.

 

Verkossa

www.renault.fi/tavara-autot