Sähköistä jakelua - Fuso eCanter

Esa Suominen

Daimler Trucksin siipien alle kuuluva Mitsubishi Fuso esitteli viime vuoden lopulla sähkökäyttöisen kevytkuorma-auton. Maailmanlaajuisesti Fuson tarjonnasta löytyy monipuolinen valikoima kuorma-autoja ja busseja. Pohjoismaissa näkyvin ja pääasiassa jakelukäytössä oleva malli, Canter, sai nyt täyssähköisen sisarmallin dieselversion rinnalle. Mallimerkintä sille on lyhyesti eCanter.

Daimler Trucksiin kuuluva Mitsubishi Fuso esitteli loppuvuodesta uuden täyssähköisen kevytkuorma-auton, eCanterin. Se on tarkoitettu jakelutöihin. Esittelyn yhteydessä luovutettiin jo asiakasautojakin loppukäyttäjille.

Joulun alla lopullisessa kuosissaan Euroopassa ensiesitellyn Mitsubishi Fuso eCanterin kehitystyö alkoi kuluvan vuosikymmenen alussa. Matkan varrella valmistaja on ollut esillä kehitysversionsa kanssa alan tapahtumissa. Täyssähköversiota edelsivät Eco-Hydrid-mallit, joita on toimitettu niin Euroopan kuin Aasiankin markkinoille.
Täyssähkömallia päästiin nyt viimein koeajamaan. Samanaikaisesti Saksassa pidetyn julkistamisen yhteydessä luovutettiin myös ensimmäiset asiakasajoneuvot. ”Ready to Deliver - Better urban living” -teeman (valmiina jakeluun, parempaa kaupunkielämää) mukaisesti ensimmäiset yksilöt (14 kappaletta) päätyivätkin juuri jakelu- ja lähiliikennekäyttöön suurille saksalaisille logistiikkayrityksille.
Maailman ensiesittely tapahtui New Yorkissa syyskuussa. Tuolloin luovutettiin Saksan tapahtuman mukaisesti ensimmäiset asiakasautot loppukäyttäjilleen, yhtenä niistä mainittakoon maailman suurin lähettiyritys UPS. Euroopan mantereella ensimmäiset autot menivät vastaaville toimijoille, kuten Deutsche Post DHL:lle, DB Schenkerille, Rhenukselle ja  Group Dachserille. Autojen toimitusmuoto on 24 kuukauden leasing Daimlerin CharterWay-palvelun kautta.
Kuljetusalan suuret yritykset ovat asettaneet omiakin tavoitteita toimintansa CO₂-päästöjen vähentämiseksi. DHL Rahdin toimitusjohtaja Uwe Brinks määrittelee yrityksensä tavoitteeksi kyseisten päästöjen nollauksen kokonaan vuoteen 2050 mennessä. eCanter on nyt yksi osatekijä siihen tavoitteeseen pyrittäessä.

eCanterin akut sijaitsevat auton molemmilla sivuilla sekä keskellä. Kuusi akkumoduulia painavat yhteensä 600 kiloa. Latausliitin on kannen alla, auton oikealla sivulla.

Valmistus Euroopassa
Japanilaisista sukujuuristaan huolimatta Euroopan ja USA:n markkinoille toimitettavat eCanter-kevytkuorma-autot tullaan valmistamaan Portugalissa. Itse asiassa tuotanto käynnistyi jo viime kesänä perinteisten Fuso-mallien rinnalla.
Vuonna 2010 esitelty protyyppi kävi läpi pitkällisen testaus- ja koeajojakson autoille tyypillisessä ympäristössä eli jakeluhommissa suurtaajamissa Euroopan ja Japanin suurkaupungeissa. Nyt tehdyn päänavauksen myötä Mitsubishi Fuso visioi tarjoavansa lähitulevaisuudessa täyssähköversion kaikista kuorma- ja pakettiautomalleistaan.

Sähköllä kyytiä
Fuso eCanter ei juurikaan poikkea ulkoisesti dieselkäyttöisestä. Korostettakoon vielä, että kysymys on pelkästään sähkövoimalla liikkuvasta ajoneuvosta. Mitään polttomoottoria ei pakettiin kuulu, vaan kaikki liikkumiseen tarvittava energia otetaan akuista. Kantava runko ja ohjaamo ovat lähes identtiset diesel-Fuson kanssa. Perinteisen polttomoottorin tilalla on nyt sähkön hallintaan liittyvää elektroniikkaa. Löytyypä hytin alta myös perinteinen ”syyläri”, vaikka sähköautosta onkin kysymys. Sähkömoottori synnyttää käydessään nimittäin

”Konehuone” on täynnä tavaraa, vaikka polttomoottori puuttuu. Löytyypä sieltä perinteinen ”syylärikin”. Se kuuluu sähkömoottorin jäähdytysjärjestelmään. Syntyvää lämpöä käytetään myös akkujen lämmittämiseen. Se on hyvä asia täällä aina kylmässä Pohjolassa.

 

lämpöä ja siitä pitää päästä eroon. Toki syntynyttä lämpöä hyödynnetään tarvittaessa lämmityslaitteessa sekä akkujen lämmittämisessä. Vesikierto myös jäähdyttää akkuja tarvittaessa latauksen yhteydessä.
Itse 129 kilowatin sähkömoottori sijaitsee kutakuinkin akseleiden keskellä. Kyllä, luit aivan oikein. Tehoa on siis jakelukäyttöön huimat 175 hevosvoimina ilmaistuna. Vääntömomenttiakin on maksimissaan 390 newtonmetriä ja jatkuvanakin 285. Ei siis mikään ihme, jos joku aamu viereisen kaistan pulla-auto ei tahdo millään jäädä taakse liikennevaloista kiihdytettäessä. Suorituskykyä siis löytyy.
Sähkömoottori pyörittää alennusvaihteen kautta kardaaniakselia, joka edelleen on kytketty perinteiseen tasauspyörästölliseen taka-akseliin. Vaihteita ei ole, vain suunnanvaihdin ajosuunnan valintaan. Voimanlähteet eli akut on sijoitettu molemmille sivuille akseleiden väliin (2+2) ja yksi pari on sähkömoottorin ja ohjauselektroniikan välissä. Akkumoduuleja on siis yhteensä kuusi. Ne ovat litiumioni-tyyppisiä korkeajänniteakkuja, jännite 420 volttia ja sähköenergian määrä on 13,8 kilowattituntia per moduuli. Akut painavat noin sata kiloa kappale.
Kokonaispaino on 7,5 tonnia, josta lastin osuus on hieman yli neljä. Kevytkuorma-autosta on siis kysymys. Pituutta kertyy 5 935 millimetriä ilman päällirakenteita.

Mihin asti sillä sitten pääsee
Uudessa eCanterissa on tutut levyjarrut kaikissa kulmissa. Käsijarru on toteutettu perinteisellä mekaanisella vivulla. Energian talteenottoa ei jarruissa ole, vaan kaikki kulutettava energia tuodaan akkuihin kiinteistä latauspisteistä. Auton latausliitin sijaitsee ajoneuvon oikealla sivulla, eturenkaan takapuolella suljettavan luukun takana. Saman luukun takana on myös päävirtakytkin.
Fuso eCanterille luvataan sadan kilometrin toimintamatka yhdellä täyslatauksella, joten käyttö rajoittuu näin valtaosin taajamien sisällä tapahtuvaan jakeluun. Huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Ilmeisesti voimavaroja olisi enempäänkin. Mäennousukyvyksi ilmoitetaan 20 prosenttia. Asteissa se on noin 12.
Fuson visioiden mukaan maapallon väkiluvun kasvu tulee keskittymään juuri asutuskeskuksiin, joten siellä jakelun ja muun lähiliikenteen tarve ei tule ainakaan laskemaan. Fuso eCanterin päivärupeamaksi on laskettu kaksi reilun kolmen tunnin ajokeikkaa, joista kilometrejä kertyisi yhteensä noin 80. Ruokatauolla ei autoa tarvitse ladata. Toki se on mahdollista, jos on tarjolla siihen sopiva paikka, ja lataukseen tarvittava kaapeli on mukana. Varsinainen täyteen lataus suoritetaan aina yölliseen aikaan. Aamulla auto on sitten taas valmis sadan kilometrin päästöttömään ajoon.

Kuin sukkasillaan
Täyssähköautot ovat meillä vielä harvinaisia kulkuvälineitä, joten aivan ensimmäinen tunne eCanterin kanssa liikkeelle lähdettäessä on, että hiljaista on, todella hiljaista. Hallintalaitteet ovat peräisin dieselmallista. Vain muutama sähköön viittaava symboli, sekä akun jäljellä olevasta varauksesta kertova näyttö paljastavat auton käyttövoiman. Ohjaamon ergonomia ei ole ehkä paras mahdollinen 190 sentin ruholle, mutta ajaminen onnistuu kuitenkin hyvin, kun kuljettajanpenkille on päässyt. Isoille ihmisille se ohjaamoon sovittautuminen tuottaa usein suurimmat ponnistelut.

Akun riittävyydestä on koko ajan tieto esillä mittaristosta. Keskellä oleva palkki kertoo ajomatkaa olevan jäljellä 64 kilometriä. Hallintalaitteet ovat tutut aikaisemmista polttomoottorikäyttöisistä Cantereista.

Itse ajotapahtuma on helppoa kuin se aina siteerattu heinänteko. Ensin kytketään virta päälle, jolloin mittarit, valot ja muut toiminnot aktivoituvat. Sen jälkeen kytketään haluttu ajosuunta pienellä kevytliikkeisellä ajosuunnanvalitsimella. Sitten vain kaasupolkimella kierroksia sähkömoottoriin ja auto lähtee liikkeelle kuin huomaamattaan. Ohjaamossa on mukavan hiljaista jopa ruuhkaliikenteen seassa.
Polttomoottoriauton hurinat ja tärinät loistavat poissaolollaan. Liikennevaloissa seisottaessa on lähes luonnottoman hiljaista. Pidempään valoihin pysähtyneenä tulee tunne, että auto on kuollut. Autossa on toki radio, mutta sitä ei koeajossa malttanut kytkeä päälle hiljaisuutta pilaamaan.
Ohjaamon sisämeluttomuuden ohella on tarjolla myös minimaalinen ulkoinen melu. Tämä ominaisuus tulee sähkökäyttöisten ajoneuvojen myötä tutuksi ja vaatii kanssakulkijoilta uudenlaista tarkkaavaisuutta.
Valon vaihduttua vihreään voi surutta painaa ”lämän lattiaan”. Auto lähtee liikkeelle hienostuneen tasaisesti ja nykimättä. Se on sähkömoottorin mukanaan tuoma ominaisuus. Kaiken lisäksi liikkeellelähtö on ripeää tämän lajin autolle.
Moni keskiluokan henkilöauto jää kiihdytyksissä armotta toiseksi, ainakin tyhjällä eCanterilla ajettaessa. Ja sitten se äänimaailma, toki auto hieman ääniä päästelee, kun kaasua painetaan.
1980-luvulla tunnetuksi tulleella Ritari Ässällä oli ihmeauto Kitt. eCanterin kiihdytysäänet tuovat vääjäämättä mieleen tuon televisiotähden sähköiset sirinät. Kaiken kaikkiaan ajo on miellyttävää. Auto lähtee liikkeelle nöyrästi ja nykimättä. Se tuo mielenrauhan kuljettajalle, sekä säästää auton tekniikkaa. Ei ole kuluvia kytkimiä tai hankalasti kytkettäviä vaihteita. Ajosuunnanvaihtokin tapahtuu lähes valokytkimen helppoudella. Muilta osin auto on dieselsisarensa kaltainen. Jarrut ovat perinteiset, eikä tässä tapauksessa sähkömoottorikaan juuri jarruta hidastuksissa. Yksi mainittava seikka on etenkin jakelukäytössä korostuva tarkka ajo, joka tarkoittaa, että auto on pystyttävä ajamaan tarkasti johonkin kohtaan. Sähkömoottorikäytöllä on helppo edetä nykimättä lähes etanavauhdilla, ja auto pysähtyy tarkasti haluttuun ahtaaseenkin paikkaan. Siitähän jakeluhommissa on yleensä kyse.

Hyvää luvassa
Fusolta luvataan jopa 1 000 euron säästöä käyttökuluissa ajettua 10 000 ajokilometriä kohden. Summa on pitkälti seurausta pienimmistä polttoaine- ja huoltokuluista. Yhtälailla tulee huomiota kiinnittää alati kiristyviin päästömääräyksiin. Sähköautoilla ne on helppo täyttää. Sähkökäytön johdosta myös uusiutuvien luonnonvarojen käytön hyötysuhde paranee, kun esimerkiksi tuulienergiaa voidaan suoraan valjastaa liikennekäyttöön.
Nyt esitelty eCanter edustaa 1.0-sukupolvea. Seuraava askel eteenpäin tulee olemaan muutaman vuoden päästä julkaistava eCanter 2.0. Siinä on suora sähkömoottoriveto talteenotolla ja moottorijarrutuksella. Akkutekniikkaa kehittyy vuosittain harppauksin, joten nähtäväksi jää miten paljon toimintamatka kasvaa nykyisestä sadasta kilometristä, joka sekin riittää jo useimpiin jakeluautojen päivittäisiin ajoihin.

Fuso eCanter on todellinen suurkaupungin lapsi. Se viihtyi ruuhkaisessa liikenteessä, eikä turhaan metelöi.