Sähkön voimalla

Jussi Mikkola

Henkilökuljetus 2018 -näyttelyssä Autowayn osastolla oli nähtävillä puolalaisen Automet Groupin valmistama, täyssähköinen Automet Electric -linja-auto. Heti näyttelyn jälkeen Ammattiautot-lehdelle tarjoutui tilaisuus koeajaa auto Autowayn kotikulmilla, Seinäjoella.

Muiden kuin dieselkäyttöisten ajoneuvojen käyttö on etenkin henkilöliikenteessä kasvamassa. Yksi vaihtoehtoisista käyttövoimista on sähkö. Se on paikallisesti päästötön ja sähkön tuotantotavasta riippuen myös suuremmassa mittakaavassa melko ympäristöystävällistä.

Sähkön varastointi on kuitenkin haasteellista, minkä seurauksena sähköautojen toimintamatka yhdellä ”tankkauksella” on polttomoottoriautoja rajallisempi. Vaikka ero on kaventumassa, sähköautot ovat ehkä kuittenkin vielä parhaimmillaan lyhyiden etäisyyksien kaupunkiliikenteessä.

Automet MiniCIty Electric sopii hyvin kaupunkiympäristöön. Matala nousukorkeus ja leveät ovet helpottavat matkustajien liikkumista. Etusäleikkö on lainattu Sprinterin Amerikan serkulta, Freightlinerilta.

 

Koeajossa ollut Automet MiniCity Electric on matalalattiainen linja-auto, jonka valmistuksessa on hyödynnetty Mercedes-Benzin Sprinter-mallin komponentteja. Muun muassa akselit, korin etuosa ja kojetaulu ovat Sprinteristä tuttuja.

Voimanlähteenä Automet Electricissä on 150 kilowatin sähkömoottori, josta voima välitetään suunnanvaihtajan kautta taka-akselille. Varsinaista vaihteistoa autossa ei ole. Käytettävä energia säilötään litium-ioni akkuihin, joiden kapasiteetti on 90 kWh. Koeajon perusteella toimintamatka yhdellä latauksella on noin 200 kilometriä.

Helppoa ajamista

Itse ajamisessa Automet Electricillä on sekä tuttua tunnetta että uusia kokemuksia. Sprinteristä tutut hallintalaitteet tekevät olosta kotoisan ja vain kompaktin kokoinen lisänäyttö mittariston vasemmalla puolella kertoo voimanlähteestä. Näyttö ei tarjoile mitään huikaisevia graafisia elämyksiä, vaan asiallisesti tarkkaa tietoa numeroarvoina ja havainnollisina palkkeina. Tietoa näytöllä on paljon, mutta se on selkeästi esitetty.

Kuljettajan paikka on tuttu Mercedes-Benz Sprinterillä ajaneille.

Mittaristossa olevasta osoitinnäytöstä kuljettaja voi seurata hetkellistä energian kulutusta. Se myös näyttää jarrutuksissa tapahtuvan latauksen voimakkuuden. Mittari helpottaa taloudellisen ajotavan noudattamista.

Liikkeelle lähtö tapahtuu kytkemällä tutun näköisestä vaihdekepistä D-asento ja painamalla kaasupoljinta. Automet liukuu vaimean surinan saattelemana liikkeelle.

Kaupunkinopeuksissa auto on hiljainen. Koska moottorin ääni on hyvin vaimea, auton äänimaailma on hyvin poikkeuksellinen. Kuljettaja ja matkustaja kuulevat sellaisia ääniä, jotka polttomoottoriautossa peittyvät moottorin äänen alle.

Ripeyttä riittää

Tarvittaessa Automet Electric kiihtyy rivakasti. Rauhallisilla kiihdytyksillä kuitenkin kuljettaja voi pidentää toimintamatkaa ratkaisevasti.

Lisänäytössä kuljettajalle on tarjolla suuri määrää tietoa sähköjärjestelmästä. Kuvassa on yksi näkymistä.

Jarrutuksissa energiaa saadaan kerättyä talteen, joten siinä mielessä kaupunkiliikenne taajaan toistuvine pysähdyksineen sopii hyvin sähköautoille.

Vaikka Seinäjoki ei varsinaisesti kovin vuoristoista seutua olekaan, päästiin autolla ottamaan tuntumaa myös mäen nousuun. Nousu Seinäjoen Keskussairaalalle neljän matkustajan kuormalla, paikallisliikenteen reittiä noudattaen sujui mallikkaasti. Pienintäkään epäilystä tehonpuutteesta ei jäänyt. Akkujen varaus tietenkin laski rivakasti, mutta paluumatkan alamäessä energian talteenotto korjasi tilannetta.

Vaikka Automet MiniCity Electric on selkeästi suunnattu kaupunkiliikenteeseen, on aina mahdollista, että osa reitistä ajetaan maantiellä. Nopeutta Automet kelasi suhteellisen vaivattomasti 100 km/h. Koska ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, myös energian kulutus on selkeästi suurempaa kuin kaupunkinopeudella. Sadan kilometrin tuntinopeudella moottorin kierrosluku on melkein 10 000 kierrosta minuutissa ja surina on muuttunut ulinaksi, joka alkaa olla häiritsevällä tasolla. Muutoin auton käytöksessä maantiellä ei ole moitittavaa.

Esisarjan yksilö

Koeajetussa autossa oli 17 istumapaikkaa, viisi seisomapaikkaa ja kaksi pyörätuolipaikkaa. Matalalattiarakenne varmistaa helpon autoon nousun leveästä, sähkökäyttöisestä pariovesta.

Matkustamossa on väljyyttä. Varustuksesta riippuen matkustajapaikkoja voi olla enimmillään 22. Koeajoauto ei kaikilta osin vastannut varustukseltaan voimassa olevia määräyksiä.

Pyörätuolia varten ovella on käsikäyttöinen luiska. Korirakenteeltaan koeajettu auto vastaa Autometin dieselmoottorisia MiniCity-malleja, joten sisustusvaihtoehdot ovat sen mukaisia. Vain voimalinja on erilainen.

Valmistajan omistama auto oli esisarjan auto, eikä se kaikilta osin vastannut varustelultaan lopullista tuotantoversiota. Autowayn Sami Niemistön mukaan Suomeen tulevat autot varustellaan asianmukaisesti talvisia olosuhteita silmällä pitäen.