Uutiset

Autot

Scania testaa langattomasti ladattavaa sähköbussia

Scania kertoo aloittavansa langatonta latausjärjestelmää hyödyntävän sähköhybridibussin testauksen Södertäljessä kesäkuussa 2016. Yksi bussipysäkki varustetaan induktiivisella latausasemalla, jolla bussin akut voidaan ladata langattomasti. Latausajaksi arvioidaan kuudesta seitsemään minuuttia.

Scania ja Tukholman Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (Kungliga Tekniska Högskolan, KTH) aikovat testata teknologiaa todellisissa olosuhteissa nyt ensimmäistä kertaa Ruotsissa. Projekti toteutetaan Scanian ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun yhteisen tutkimuslaboratorion (Integrated Transport Laboratory, ITRL) avulla. Ruotsin energiavirasto on myöntänyt 9,8 miljoonaa kruunua hankkeen toteuttamiseen. Projektin muita osapuolia ovat Södertäljen kunta, Tukholman läänin valtuusto ja lasten ja nuorten tekninen museo Tom Tits.

”Kenttäkokeen päätarkoituksena on arvioida teknologiaa todellisissa olosuhteissa. Siirtyminen polttomoottoreista sähköisiin voimanlähteisiin tarjoaa valtavan potentiaalin. Södertäljen kenttäkoe on ensimmäinen askel kohti täysin sähköistettyjä teitä, joilla sähköautot lataavat energiaa tien pinnasta”, kertoo Nils-Gunnar Vågstedt Scanian Hybrid System Development -osastolta.

Infrastruktuurin rakentamisella ja bussikaluston muuntamisella yksinomaan sähkökäyttöiseksi voidaan saavuttaa monia etuja. Esimerkiksi 2 000 bussin kalustolla kaupunki voi säästää jopa 50 miljoonaa litraa polttoainetta vuodessa. Tämä tarkoittaa, että polttoainekulut alenevat jopa 90 prosenttia.

Induktiivisen lataamisen ohella Scanian tuotekehitysosastolla tutkitaan myös muita vaihtoehtoja, kuten katolle asennetun pantografin tai tiehen asennettujen kiskojen hyödyntämistä.

”Asiakkaillamme on erilaisia tarpeita ja edellytyksiä. Jatkamme tutkimusta eri alueilla, koska emme halua keskittyä vain yhteen kestävän kehityksen liikenneteknologiaan”, sanoo Nils-Gunnar Vågstedt.

Lue seuraavaksi