Scanialta Postille etanolidiesel-kuorma-auto

 

Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95 -etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen Scania kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön. Jätepohjaisen kotimaisen etanolidieselin avulla pystytään leikkaamaan huomattavasti raskaan liikenteen fossiilisia hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.

Posti edellä

”Posti on yksi edelläkävijöistä ja osallistuu aktiivisesti vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttökokeiluihin. Käytössämme on erilaisia vaihtoehtoisia ajoneuvoja, kuten sähköautoja, biokaasuautoja ja erikoispitkiä ja -korkeita ajoneuvoja. Ympäristövaikutusten vähentämiseen kuuluvat erityisesti myös kuljetusreittien suunnittelu ja optimointi sekä ajotavan seuranta ja taloudellinen ajo. Tavoittelemme pienempää energiankulutusta kuljetettuun hyötykuormaan nähden. Se tarkoittaa suoraan päästöjen ja kustannusten laskua”, Postin ajoneuvokaluston päällikkö Juha Sinivuo kertoo. Postin kaikki jakelu-, kuljetus-, rahti- ja varastopalvelut Suomessa ovat asiakkaille hiilineutraaleja Posti Green -palveluita.

Etanolidiesel sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen

Posti huomioi kalustovalinnoissaan kustannustehokkuuden koko ajoneuvon elinkaaren ja ajoneuvojen päivittäisen käytettävyyden Postin jakelun ja kuljetuksen vaativissa tarpeissa. RED95 -etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2 -päästöjä 90 prosenttia ja lähipäästöjä 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.

”Kasvava ja elinvoimainen kaupunki edellyttää toimivaa ja vähäpäästöistä henkilö- ja tavaralogistiikkaa. Liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentäminen on kustannustehokkainta hyödyntäen olemassa olevaa teknologiaa ja polttonesteinfrastruktuuria. Scanian ja St1:n etanolidieselteknologia mahdollistaa välittömät hyödyt kaupunkien ilmanlaadulle, ilman lisäkustannuksia. On hienoa, että Posti innovatiivisena ja uusia ratkaisuja hakevana yhtiönä on mukana kaupunkien ilmanlaadun parantamisessa”, sanoo St1 Oy:n suoramyynnin johtaja Matti Pentti.

RED95 sisältää 90 prosenttia uusiutuvaa edistynyttä etanolia, joka on valmistettu suomalaisesta jätteestä, suomalaisilla tuotantolaitoksilla. St1 valmistaa kotimaisista jätteistä ja tähteistä lähes hiilineutraalia etanolia, jolla on laajat käyttömahdollisuudet liikenteessä. RED95-etanolidieselin raaka-aineina käytetään muun muassa biojätteitä ja valmistusprosessin sivutuotteina syntyy edelleen rehua eläimille, lannoitteita pelloille ja polttoainetta lämmitykseen.

Scania Suomi Oy:n Postille toimittama Euro 6 etanolimoottorilla varustettu täysilmajousitettu Scania P 280 -jakeluauto tarjoaa selkeästi paremman CO2-taseen ja pienemmät hiukkaspäästöt kuin dieselkäyttöinen kuorma-auto. Scania P 280:n moottori perustuu tekniikaltaan vastaavankokoiseen 9-litran 5-sylinteriseen dieselmoottoriin, joka on sovitettu toimimaan etanolilla dieselmoottoria suuremmalla puristussuhteella (27:1). Kyseessä on etanolia polttoaineenaan käyttävä moottori, jonka sisäiset osat sekä polttoaineputkistot ovat etanolikäyttöön suunniteltuja. RED95-bioetanolia polttoaineenaan käyttävä moottori kehittää 280 hevosvoiman tehon ja 1 250 newtometrin vääntömomentin.

Euro 6 -etanolimoottorin myötä Scania on tuonut markkinoille Scanian patentoiman, Charge Air Warmer (CAW) -tekniikan, jonka avulla moottoriin johdettavan ilman lämpötila pyritään saamaan etanolin palamistapahtumalle optimaaliseksi. Auto on hyväksytty vaarallisten aineiden kuljetukseen luokassa EXII. Autoon on jälkikäteen asennettu ”Tipaton tankkausjärjestelmä”. Järjestelmässä tankkauspistooli liitetään erityisesti tätä varten tarkoitetun liittimen välityksellä polttoainesäiliöön, jolla varmistetaan, ettei etanolia pääse roiskumaan tankkauksen yhteydessä säiliön ulkopuolelle.

Scanialla laaja tarjonta

”Päästöjen vähentämisen osalta avainasemassa on kolme tekijää, uusien logististen ratkaisujen löytäminen, energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvien polttoaineiden käytön lisääminen. Tänä päivänä uusiutuvia polttoaineita on entistä enemmän tarjolla ja Scanialla on puolestaan tarjota asiakkailleen yksi markkinoiden laajimmista valikoimista tällaisilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevia ajoneuvoja”, kertoo Ville Nevalainen Scania Suomi Oy:stä.

 

www.scania.fi

www.posti.fi/logistiikka

 

KP10_posti_etanoli;

Posti esitteli autoa median edustajille Vantaan logistiikkakeskuksella 21.syyskuuta 2017. Kuvassa vasemmalta St1 Oy:n Matti Pentti, Scanian Ville Nevalainen ja Postin Juha Sinivuo.