SsangYong Rexton nousee uuteen luokkaan

Tapani Palo

Ajoittain automerkkien uuden sukupolven tuotteet ovat hyvin paljon edeltäjiensä kaltaisia ja parempi olisi puhua pelkästä faceliftistä. Uuden SsangYong Rextonin kohdalla tilanne on miltei päinvastainen, sillä ajoneuvo poikkeaa kaikin puolin edeltäjästään. Neljännen sukupolven Rexton nostaa mallin uudelle tasolle ja samalla se haastaa vanhat tutut herrasmiesmaasturiluokan konkarit tosissaan.

SsangYong on uuden omistajapohjan kautta investoinut huomattavia summia tekniseen tuotekehitykseen ja tulokset ovat selvästi näkyvissä myös Rextonissa. Uutuusmallissa niin muotoilu, suorituskyky kuin varustelutaso on nostettu nykyaikaiselle tasolle ja maahantuojan ilmoittama viiden prosentin markkinaosuustavoite luokassa tuntuu hyvin realistiselta. Täysin ilman varjopuolia ei uudistus ole, sillä hintaluokassa on myös lähestytty kilpailijoita. Rextonin viisipaikkaisen version hinnat alkavat 57 000 eurosta ja kaksipaikkaisen pakettiauton saa omakseen noin 46 000 eurolla.

Hienostunut, mutta maastokelpoinen

Rexton kuuluu myös mitoiltaan luokkansa kärkeen. Pituutta sillä on 4,85 metriä, leveyttä 1,960 metriä ja korkeutta 1,825 metriä. Mitat voi suhteuttaa esimerkiksi Toyota Land-Cruiseriin, sillä esimerkiksi akseliväli on Rextonissa 75 mm pidempi. Vakiona Rexton on viisipaikkainen, mutta sen saa halutessaan seitsenpaikkaisena ja mitat riittävät myös aikuisille matkustajille. Tavaratilan koko on hulppea (820 litraa) ja lastaus onnistuu pidemmältäkin henkilöltä ilman kumarteluja takaluukun noustessa todella korkealle.

Sisätilat ovat Rextonissa hyvin tyylikkäät ja nahkaverhoilusta lähtien sisustusmateriaalivalinnat ovat korkeaa tasoa. Ergonomiapalkinnon saanut istuin vain parantaa ensivaikutelmaa ja kaikesta huokuu laadukkuus. Hallintalaitteet ovat loogisia ja keskiosan HD-kosketusnäyttö toimii keskipisteenä, jonka kautta hoituvat niin navigointi, peruutuskameran hallinta kuin muukin tietotekniikka.

Eleganssista huolimatta Rexton ei ole unohtanut olevansa myös maastoajoneuvo. Rextonissa on jämerä tikapuurunko sekä erilliskori ja suurlujuusteräksen osuus on rakenteissa yli 80 prosenttia. Maavaraa on 224 milliä ja vaikeissa maastoissa apuun voi ottaa hitaan nelivedon, mäkilähtöavustimen tai alamäkihidastimen.

Voimaa, vetokykyä ja turvallisuutta

Suomeen tuotavissa Rextoneissa moottorina toimii 2,2-litrainen turbodiesel muuttuvageometrisella ahtimella. Tehoa löytyy 181 hevosvoimaa, vääntöä 420 newtonia ja monelle maasturin omistajalle tärkeää on myös 3000 kilon vetokyky. Vaihteisto on Mercedes-Benzin seitsemänpykäläinen automaatti ja nelivetojärjestelmä toimii perinteisellä takaveto-, nopea neliveto- ja hidas nelivetovaihtoehdoilla. Vetotapakytkennän voi valita myös vauhdissa aina sadan kilometrin nopeuteen saakka.

Myös turvallisuus- sekä mukavuusjärjestelmissä Rextonin uusi sukupolvi on ottanut loikan eteenpäin. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi törmäyksenestoavustin, törmäysvaroitin, kaistavahti, kaukovaloavustin, pysäköintitutkat sekä sadetunnistin. Käyttömukavuutta tuovat älyavain, sähkösäätöiset lämmitettävät istuimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä. Lisävarusteena voi vielä hankkia istuinten viilennyksen ja muistin tai vaikkapa sähköisen katto- ja takaluukun.

Vakuuttava koeajo

Testiajossa Rexton vastasi esittelyn tuomiin odotuksiin. Tehoa löytyy riittävästi ja vääntö soveltuu myös vetotehtäviin. Ajaminen on yksinkertaisesti sanottuna helppoa ja kokoonsa nähden ketterä Rexton luovii näppärästi myös kaupunkiolosuhteissa. Moottoritiellä meno on pehmeää ja äänettömyys on luokan edellyttämää tasoa. Pienellä maastolenkillä Rextonin maavara osoittautui riittäväksi ja hyvä näkyvyys helpotti kiipeilyjä sorakasojen päälle. Huoletta voikin taata Rextoniin täyttävän herrasmiesmaasturiluokan offroad-vaatimukset.

Kaiken kaikkiaan Rexton on ehdottomasti koeajon arvoinen ajopeli, sillä SsangYongin vanhan, hieman karvalakkimaisen maineen voi uuden sukupolven kautta unohtaa. Hankintaa helpottaa myös kattava viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoituksia.