Uutiset

Autot

SsangYong Rexton W maasturimarkkinoille

SsangYong palaa Suomen markkinoille tänä vuonna kolmella automallilla, joista Rexton W edustaa isointa maasturimallia. Mallin edeltäjä Musso tuli tutuksi Suomessakin. Se perustui Mercedes-Benzin tekniikkaan, kuten tekee Rextonkin, mutta enemmän omin komponentein. Rextonin lähtökohdat löytyvät Mercedes-Benzin M-sarjasta 1990-luvulta, nyt modernissa muodossa.

Rexton ei ole uusi automalli, vaikka Suomessa niitä ei juuri ole nähty kuin joskus venäläisten turistien autoina. Rextonin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2001. Siitä ehti olla toinenkin sukupolvi ennen tätä nykyistä mallivuodelle 2014 esiteltyä kolmannen sukupolven Rextonia.

Rexton on iso ja näyttävä maasturi. Muotoilussa on jopa ylellisen näköisiä piirteitä varsinkin ulospäin. Koeajoauton musta väri ja voimakkaasti tummennetut takaikkunat ovat omiaan korostamaan vaikutelmaa. Esikuvaansa verrattuna ulkomuoto on tyylikkäämpi ja nykyaikaisempi.

Koeajossamme oli vuosimallin 2014 auto. Tämän vuoden malleihin tulee vielä hieman modernisointia, kuten pienikehäisempi ohjauspyörä ja uudistettu mittaristo.

Myös sisätilat ovat omalla tavallaan tyylikkäät, mutta aivan samaan loistokkuuteen ulkonäön kanssa ne eivät aivan yllä. Ohjauspyörän takana näkymä selvästi parempaa keskitasoa, mutta jotenkin se ei ole aivan uusimman uuden tuntuista. Tilanne saattaa olla toinen, kun päästään tutustumaan virallisesti Suomeen tuleviin vuosimallin 2015 autoihin. Tilaa on runsaasti, mutta ei ylenpalttisesti; vähemmän kuin ulkoapäin ajattelisi olevan. Aasialainen alkuperä ei jää epäselväksi.

Varustelu on monipuolista ja järkevää. Uusimmilla elektronisilla varusteilla ei ole lähdetty mässäilemään, vaan noukittu niistä oleellisia, kuten alamäkihidastin.

Säätömahdollisuudet toimivat kauko-ohjauksella ohjauspyörästä, kuten myös puhelimen käyttö sekä vaihteiden manuaalinen valinta. Vakionopeussäätimen käyttövipu on omassa viiksessään ohjauspyörän varressa.

Ilmastointi on automaattinen, soittimessa on niin usb-liitäntä että bluetooth-yhteys, jolla saa esimerkiksi puhelinominaisuudet handsfreenä käyttöön.

Takapenkillä matkustaminen on herraskaista. Penkkien selkänojia pystyy kallistamaan, istuinpaikoille on lämmitys ja omat ilmastointisuuttimet sekä sähköliitäntä.

Penkit myös taittuvat kahdessa osassa, jolloin muodostuu kulkumahdollisuus takimmaiselle istuinriville.

Nämä ovat lähinnä lisäistuimet tai lastenistuimet, sillä tilaa ei enää noille paikoille riitä mitenkään ruhtinaallisesti. Rexton on siis rekisteröity vakiona seitsemälle.

Tavaratilaa rajoittavat takimmaisen rivin istuimet. Ne nostavat tavaratilan pohjan korkeutta taitettuna ja ylös nostettuna niiden taakse jää varsin minimaalinen tila.

Tilan pohjalle on kuitenkin rakennettu kannellinen lokerikko, joka helpottaa tavaroiden sijoittelua. Lokero korottaa kuitenkin lastauskorkeutta jonkin verran.

Takimmaiset istuimet alas laskettuna on tavaratilan pohja tasainen koko matkalta. Ilman takimmaista penkkiriviä ja tarvikelaatikkoa olisi tavaratila iso vieläkin isompi, mutta nytkin tilaa on reilut 1,3 kuutiometriä.

Ajettavuudeltaan Rexton on mainion maasturimainen. Moottorina on Ssangyongin omaa valmistusta oleva kaksilitrainen diesel, jonka voimavarat riittävät hyvin normaaleihin olosuhteisiin.

Se tuntui oikein onnistuneelta yhdistelmältä viisivaihteisen Mercedes-Benz T-Tronic -automaattivaihteiston kanssa. Vaihteistossa on automaattiasetusten lisäksi mahdollisuus manuaaliseen vaihtamiseen, joka onnistuu sekä vaihdekepillä että ohjauspyörän nappuloista.

Moottoritiellä Rexton on ihan hyvä, mutta sen ominaisuudet korostuvat kunnossapitoluokkien huonontuessa. Vakaan ajettavuuden ja hyvän näkyvyyden lisäksi olosuhteiden käydessä vaativiksi auttaa äkillisiin tilanteisiin ajovakaudenhallinta.

Rexton on ihan oikea maastoauto alennusvaihteistoineen. Sähköinen käännettävä kytkin mahdollistaa ajon nopeilla välityksillä takavedolla ja nelivedolla, joiden välillä voidaan vetotapaa vaihtaa myös auton liikkuessa. Kolmas vaihtoehto on hidas neliveto, jonka kytkeminen vaatii jo pysähtymisen.

Lunta oli sopivasti koeajon aikaan reilusti yli Rextonin maavaran, että myös maasto-ominaisuuksiin päästiin hieman tutustumaan. Tämä lumi ei vielä Rextonille ollut kuin hidaste; meno hangessa oli vakuuttavaa. Ajovakautuksen saa kytkettyä pois, jolloin se ei hidasta menoa kireissä paikoissa.

Maasturin kohdalla ovat perävaunuominaisuudet monesti keskeisellä sijalla. Rextonin perään saa täyden jarruttoman massan 750 kg ohella liittää 2600 kg painavan perävaunun. Kun omamassaa autolla on 2710 kg, niin hyvin helposti vetotehtävät vaativat ”pikkueen”.

Hinnat Rextonille julkaistaan vasta hieman ennen maaliskuun lanseerausta. Kokonaispaketti näyttää varsin järkevältä ja jos hinnoittelu saadaan samaan linjaan, niin Rexton ei jääne aivan harvinaiseksi näyksi Suomen maanteillä. Mielenkiintoa lisää, että maahantuoja kertoo hintojen tulevan olemaan ”aggressiiviset”.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi