Subaru nousi myydyimmäksi nelivetoautoksi

Subaru nousi maailman myydyimmäksi nelivetoautoksi. Brittiläisen Autocar-lehden statistiikan mukaan Subaru on tällä hetkellä reilun miljoonan auton vuosittaisella tuotantomäärällä maailman suosituin nelivetoisten autojen valmistaja.

Subaru valmisti viime vuonna autoja kaikkiaan 1 024 604 kappaletta. Kasvua edelliseen vuoteen kertyi 9,2 prosenttia ja kysymyksessä oli jo viides perättäinen kasvun vuosi. Reilusta miljoonasta autosta 99,3 prosenttia oli varustettu jo vakiona symmetrisellä AWD-nelivedolla.

Maailmanlaajuisesti Subarun osuus kaikista viime ja tämän vuoden huhtikuun välisenä aikana valmistetuista nelivetoautoista on 15 prosenttia. Tämä on enemmän kuin yhdelläkään toisella autonvalmistajalla maailmassa.

Tilastossa toisena on Audi, joka jäi Subarun myyntiluvista 25 prosenttia. Jaguar Land Rover pääsi nippa nappa puoleen edellisestä.

Kehitystyö käynnistyi 1960-luvulla

Nelivedon soveltaminen henkilöautoon tuli vaatimaan Subarun insinööreiltä monia innovaatioita. Vedon välittäminen neljään pyörään jokapäiväiseen liikenteeseen tarkoitettuun perheautoon ei 1960-luvulla ollut yksinkertainen asia.

Subarulla oli tuolloin tuotannossa etuvetoinen 1000-malli, jota vauhditti matala ja symmetrinen vastaiskumoottori. Sen jatkoksi liitetty vaihteisto oli helppo sijoittaa aivan auton keskiviivalle. Moottorin lyhyydestä johtuen takapyörävetoon johtavalle jakovaihteistolle löytyi oivallinen paikka välittömästi vaihteiston jatkeessa. Näin syntyi autonrakennuksessa harvinainen täysin symmetrinen alustarakenne.

Subaru Leone oli ensimmäinen

Vuonna 1971 markkinoille tullut vastaiskumoottorilla varustettu takavetoinen Leone tarjosi sopivan alustan Subarun huolella kehittämälle nelivetoratkaisulle. Projektin alusta asti oli ollut selvää, että Subarun nelivedon tuli olla todellinen jatkuva neliveto, joka ei tarvitsisi toimintaansa luiston aikaansaamaa reaktiota eikä kuljettajan toimenpiteitä.

Vuonna 1972 esiteltyyn Leone Station Wagoniin rakennetusta nelivedosta tulikin hieno näyte Subarun insinöörien ammattitaidosta: voimanjakauma oli symmetrinen ja rakenteiden matalan painopisteen ansiosta ajo-ominaisuudet säilyivät vakaina kaikissa olosuhteissa.

Subaru hioi Leonen esittelyä seuranneiden 20 vuoden aikana AWD-järjestelmästään jatkuvasti tehokkaampaa, kevyempää ja kestävämpää. Koska neliveto tuntui samaan aikaan kiinnostavan muita henkilöautonvalmistajia vain vähän tai ei lainkaan, Subaru hankki noina vuosina valtavan teknisen etumatkan kilpailijoihinsa nähden.

Vaikka tänä päivänä lähes kaikilla valmistajilla on oma nelivetoversionsa, on Subarun jatkuva AWD-neliveto edelleen omassa luokassaan.

 

Verkossa

www.subaru.fi