SUV-luokan aatelinen - MitsubishiEclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD

Tapani Palo

Uutuusmalli Eclipse Cross täydentää Mitsubishin mallistoa ASX:n, Outlanderin ja Outlander PHEV:n rinnalla ja vahvistaa Mitsubishin asemaa suosittujen crossover- ja SUV-mallien valmistajana Euroopassa. Eclipse Crossin voimaa uhkuva muotoilu kääntää katseet ja varustelun taso sekä ajo-ominaisuudet täyttävät vaativatkin kriteerit. Mitsubishi Eclipse Cross tarjoaakin mielenkiintoisen vaihtoehdon maassamme jo hyvin suosittuun SUV-luokkaan.

Mitsubishi Eclipse Cross on saatavana neljällä eri varustetasolla: Inform, Invite, Intense ja Instyle. Jo Inform-varustetaso on kattava, sillä vakiona löytyvät esimerkiksi etutörmäysvaroitin, automaattiset kaukovalot, kaistavahti, vakionopeudensäädin ja 16 tuuman kevytmetallivanteet. Malliston huipulla Instyle-versiossa vakiona ovat näiden lisäksi HUD-heijastusnäyttö, Multi Around -kamerajärjestelmä, seitsemän tuuman MMCS-järjestelmä kosketusvärinäytöllä, LED-ajovalot automaattisella korkeudensäädöllä, 18 tuuman kevytmetallivanteet sekä aktiivinen vakionopeudensäädin.

Mukavuus ja tilavuus etusijalla

Eclipse Crossin tunnistaa jo ensisilmäykseltä Mitsubishin SUV-mallien muotoilusta. Linjojen ulkoinen sulavuus yhdistyy sisätilojen toimivuuteen, sillä Eclipsessä matkustavat mukavasti niin kuljettaja kuin matkustajat. Eclipse Crossin 4405 mm pituus sekä laadukkaat materiaalivalinnat lisäävät viihtyvyyttä kaikilla paikoilla ja mukavuutta lisäävät takapenkin selkänojan kallistuksensäätö ja takaistuimen 200 mm etäisyydensäätömahdollisuus. Matkustajien mukavuutta ei ole kuitenkaan saavutettu tavaratilan kustannuksella, sillä tavaratilaa on perusasennossakin yli 340 litraa ja lisää saadaan istuimet taittamalla.

Suorituskyky riittää kokoluokkaan

Voimanlähteenä Eclipse Crossissa toimii 1,5-litrainen 16-venttiilinen turbomoottori, jossa hevosvoimia on 163 kappaletta ja vääntöä 250 newtonmetriä. Yhdistetty polttoaineen kulutus on kaksivetoisessa automaattiversiossa 6,7 litraa/100 km ja päästöjä syntyy 154 g/km. Myös vetokykyä jää mukavasti jäljelle 1600 kilon verran jarrullisena. Vaihteiston saa joko kuusiportaisena manuaalina tai CVT-automaattina, jossa ohjauspyörässä on manuaalivaihtomahdollisuus. Pehmeyttä liikkumiseen tuovat etuosan MacPherson-joustintuet ja kallistuksenvakain sekä takaosan MultiLink-jousitus kallistuksenvakaimella.

Turvallisuus Mitsubishin ylpeydenaihe

Mitsubishin onnistuneen turvallisuusnäkökohtien huomioimisen todisteena Eclipse Cross saavutti täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustestissä. Aikuismatkustajien 97 prosentin tulos yhdistettynä jalankulkijoiden 80 prosentin tulokseen osoittavat Mitsubishin suunnittelijoiden kokonaisvaltaisen osaamisen. Lisäksi auton etutörmäysvaroitin suoriutui testissä hyvin välttäen törmäykset eri olosuhteissa ja eri nopeuksilla mitattuna. Kun tuloksiin lisätään vakio- ja lisävarusteina saatavilla olevat järjestelmät, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, kuolleen kulman varoitin risteävän liikenteen varoitin sekä kamerajärjestelmät, voi liikenteeseen lähteä maalaisjärkeä käyttäen huoletta vaikeissakin olosuhteissa.

Onnistunut koeajo

Koejoimme Eclipse Crossin viimeisillä talvikeleillä ja Mitsubishi suoriutui haasteesta tyylikkäästi. Avaimeton käyttöjärjestelmä on todella mukava esimerkiksi ostoskasseja kantaessa ja välillä muita autoja käytettäessä järjestelmää tuli nopeasti ikävä. Sisään nousun jälkeen ohjaamon mukavuus miellyttää ja kaikki tarvittava on loogisesti oikealla paikalla. Mittaristo on selkeä ja hallintalaitteista huomion keräävät näppärä kosketuslevy sekä mukavan kokoinen kosketusnäyttö. HUD-tuulilasinäytön kirkkauden ja sijainnin saa säädettyä helposti kohdalleen ja myös tämä ominaisuus lisää turvallisuutta entisestään.

Istuimen monipuoliset säädöt riittivät oikeaoppisen ajoasennon löytämiseen ja isot peilit sekä ikkunapinta-ala tarjoavat hyvän näkyvyyden kaikkiin suuntiin. Etuosan sähköinen kattoluukku sekä takaosan kattoikkuna saivat kiitosta varsinkin takapenkkiläisiltä, sillä luonnonvalon lisäys antaa mukavan piristysruiskeen matkaamiseen.

CVT-automaatti on välityksiltään miellyttävä ja kokoonsa nähden Eclipse on hyvin pirteä liikkeissään. SUV-luokalle tärkeä monipuolisuus on hyvin esillä ja autolla pärjää mukavasti niin ahtaissa parkkihalleissa, kaupunkiliikenteen rytmissä kuin maaseututeilläkin. Erityisen mukava oli huomata Eclipsen alhainen äänitaso moottoritienopeuksissa, jossa Mitsubishi erottuu monesta luokan kilpailijastaan edukseen.

Normioloissa kaksivetoisuus riittää hyvin, mutta paljon huonoissa olosuhteissa ajavan kannattaa tietysti harkita muutaman tuhannen euron lisäsijoitusta nelivedon hankintaan.

Eclipse Cross valmistetaan Japanissa. Mitsubishi myöntää kaikkiin uusiin autoihin 5 vuoden takuun ainoana japanilaisena automerkkinä. Suomeen tammikuussa saapuneen Eclipse Crossin hinnat alkavat 1.5 Inform -version 28 490 eurosta.