Taksiautojen määrä lisääntyy

Heikki Hiltunen

Liikennekaari tai viranomaiskielessä liikennepalvelulaki tuo paljon uutta taksiautoiluun. Ammatikseen autoilevista taksiautoilijoiden ohjaus lainsäädännössä tulee muuttumaan 1.7.2018 alkaen. Haastattelimme Kajon oy:n palveluksessa toimivaa Tapani Erosta, jolle taksiautoilu on tuttu juttu vuosien kokemuksella. Erosen mukaan Liikennekaari on monelle alan tekijälle mahdollisuus. Maakuntien taksipalvelut voidaan säilyttää yhteistyöllä. Kaupungeissa asiakas voi hyötyä kilpailutilanteesta. Todennäköisesti taksiautojen määrä tulee kasvamaan merkittävästi.

Liikennekaari eli liikennepalvelulaki

Tapani Erosen puhuessa Liikennekaaren taksilainsäädännön osuudesta ei tule missään vaiheessa epäröintiä. Keskustelu polveilee kaupunkien, maaseutukuntien ja syrjäkylienkin taksiliiketoiminnassa, mutta Eronen katsoo luottavaisena tulevaan. Tapani hakee ratkaisukeskeisesti mahdollisuuksia. Tällä hetkellä taksilaista tiedetään, että suuret muutokset tuova asetus tulee voimaan 1.7.2018. Ammattimaisessa taksitoiminnassa tulevaan varaudutaan. Trafin suuntaan Tapani Eronen heittää palloa tiedonjanosta. Ala ja asiakkaatkin tarvitsevat selkeitä pelisääntöjä.

Yksittäisten yritysten ja yksityishenkilön näkökulmaa

Taksilain muutos on mahdollisuus yhteistyöhön. Kajonin Tapani Eronen kertoo, että heidän henkilöautotaksien liiketoiminta tulee kehittymään nykyisestä voimakkaasti. Kajonille entisestään vahvaan koululais- ja sosiaalipuolen liiketoimintaan panostetaan myös.

Tapani Eronen tutustuu uuteen Sorsan matkailukäyttöön varustelemaan Volkswagen Crafteriin.

”Tulemme kouluttamaan sadan ja kahdensadan verran uusia kuljettajia ensi vuoden aikana. Vuoden 2018 toisella puoliskolla hankimme pelkästään uusia henkilöautoja taksikäyttöön kolmen ja neljän sadan kappaleen välillä”, laukoo Eronen suustaan kuin lännenmies revolverin lonkalta. Taksiautojen kokonaismäärä Suomessa voi jopa kaksinkertaistua. Alalla nykyään toimivat kasvattavat automääriä, uusia toimijoita tulee ja yritysjärjestelyt yleistyvät. Tapanin mukaan suurissa kaupungeissa ja maakuntakeskuksissa asuville taksilupien alueellisen ja tarveharkintaisen hallinnan loppuminen tuo avointa kilpailua. Kilpailu voi ruuhka-alueilla olla tiukkaa.

”Näin jo ilmoituksen, jonka mukaan heinäkuun alusta 2018 lähtien tarjotaan aikasidonnaista taksipalvelua. Esimerkiksi nykyiseen pääkaupunkiseudun hintatilanteeseen verrattuna ilmoitettu hinta oli alhainen”, sanoo Tapani Eronen ja toteaa ainakin kaupunkien asukkaiden voittavan.

 

Taksipalvelut maaseudulla jatkuvat

”Suurempi taksiautojen yhteisliittymä tai yritys tarjoaa yksittäisille maaseututakseille yhteistyötä. Kajon esimerkiksi suurena kotimaisena toimijana voisi toimia yhteisenä brändinä maaseututakseilla. Työtä on välillä kaupungeissa jaettavaksi asti, jolloin resursseja tarvitaan. Toisaalta realistisesti ei voi odottaa, että jatkossa lomamökkikylästä niin vain lähdetään asioille taksilla”, tuo Tapani Eronen uutta keskusteluaihetta. Kaupunkialueilla asiakas pääsee valitsemaan kuljetuspalveluja. Velvoite aikaa ja matkaa mittaavien laitteiden osalta on väljä. Velvoite taksikyydin hinnanmuodostuksen näkyvyydestä asiakkaalle on selvästi tiukempi. Naapurimaa Ruotsista taksilla liikkumisesta voi olla kokemusperäistä hyötyä. Siellä matkan loppuhinta pitää olla asiakkaan niin halutessa tiedossa jo liikkeelle lähtiessä.

Yhteistyötä ja koulutusta

Tapani Eronen näytti Kajonin uusia tiloja Helsingin Herttoniemessä.

”Toimipisteemme on tähän asti ollut Espoossa. Espoon lisäksi tulevat Helsingin ja Vantaan pisteet täydentämään pääkaupunkiseudun palvelujamme. Meidät jatkossa tullaan näkemään Kajon -nimellä myös muissa Suomen keskeisissä kaupungeissa”, päättää Eronen. Koulutustavoitteet toteutuvat Kajonin oman koulutuksen lisäksi yhteistyössä pääkaupunkiseudulla Vantaan ammattiopisto Varian ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan kanssa. Taksialan kokemuksella Tapani Eronen suuntaa suuret muutospaineet toiminnaksi ja katsoo tulevaan positiivisesti. Taksi tulee ja vie perille jatkossakin.

 

Verkossa

www.kajon.fi

www.trafi.fi