Taksien lainsäädäntö- ja veroasiat selviämässä - Suuret taksit saamassa suuret edut

 

Koko taksialaa ravisteleva liikennekaaren uudistus alkaa vihdoin hahmottua. Kevään esitykset ja päätökset ovat varsin kannustavia isojen ja pienten esteettömien autojen sekä koululaiskuljetuksia suorittavien ajoneuvojen osalta. Monikäyttöiset taksit ovat saamassa lopulta yllättävän hyvät autoveroedut muuhun taksialaan nähden. Vaikka teknisiin vaatimuksiin on tulossa pientä tiukennosta rekisteröinneissä alkaen 1.7., niidenkin sisältö muuttui Trafin joulukuisesta esityksestä hyvin lähelle sitä, mitä mm. kotimaisten koritehtaiden edunvalvontaa hoitava Hyöty-neuvottelukunta lausunnossaan esitti.

Carsport Designin Ari ja Juha Jonasson seuraavat henkilökuljetusalan tapahtumia esimerkiksi Hyöty-neuvottelukunnan kautta.

Kysyimme toimialan markkinajohtaja Carsport Designin yrittäjiltä mitä viimeisen vuoden aikana on tapahtunut ja missä valossa he näkevät päätökset.

Juha Jonasson, olet ollut Hyöty-neuvottelukunnan puheenjohtajana vahvasti mukana koko toimialanne edunvalvonnassa, mitä se on tarkoittanut viimeisen vuoden aikana?

”Noin kolmeakymmentä palaveria, joissa on tavattu LVM:n, Trafin, VM:n, Invalidiliiton, Kelan ja eduskunnan eri tahoja. Yleensä esittelimme ensin kalustoa, jotta yhteinen ymmärrys kasvaisi. Tuli työnnettyä aika monta virkamiestä pyörätuolissa auton sisään, joten he saivat omakohtaisen kokemuksen asiasta. Annan täydet pisteet ihan kaikille virkamiehille, koska he tuntuivat olevan oikeasti kiinnostuneita kuulemaan ja näkemään asiamme. Luulen, että helpotimme myös heidän päätöksiään esittelemällä autoja ja kertomalla faktoja isoja autoja koskevasta toimialasta. Liikennekaaren isoja autoja koskevissa päätöksissä näkyy vahvasti päättäjien tahtotila, jossa esteettömät kuljetukset pitää taata koko maassa jatkossakin ja koululaiskuljetusten kustannukset eivät saa nousta kunnissa. Itse haluan nähdä oman edunvalvontatyöni paitsi oman toimialan työpaikkojen puolustamisena myös isojen autojen taksiyrittäjien puolesta puhujana, jossa Taksiliitto ja Estax ovat olleet tietysti vahvasti samassa rintamassa. Yhteistyö joka suuntaan on ollut avointa ja hyvähenkistä. Koen myös, että päätöksillä arvostetaan esteettömiä ajoja hoitavien yrittäjien työtä”.

Carsport Desingnin Ari Jonasson, osaatko ennustaa lainsäädäntö- ja verouudistusten vaikutuksia?

On kaikkien etu, että epäselvien asioiden määrä pienenee. Päätökset tukevat esteettömiä ja koulukyytejä hoitavia taksiyrittäjiä. Itse uskon, että päätökset kannustavat panostamaan isoon kalustoon, koska siellä on liiketoimintamahdollisuuksia huomattavasti pikkuautoja enemmän. Ennustan myös, että tulee monenlaista uutta liiketoimintaa, joka ei ole pois nykyisiltä tilatakseilta.

Mitä tarkoitat?

Sitä, että tulee mm. nykyistä enemmän erilaisia kiinteähintaisia ”linjoja”, jotka saavat asiakkaita busseilla ja omilla henkilöautoilla matkustavilta. Luovuus ja aktiivisuus alalla lisääntyy.

Mitä muuta ennustat kesän jälkeen tapahtuvan?

Ilman ylilyöntejä tai iltalehtien otsikoihin nousevia yksittäistapauksia ei varmaankaan selvitä, mutta kaiken kaikkiaan uskon, että monikäyttöisten 1+6 – 1+8 autojen ajot kasvavat entisestään. Leasingillä hankitut taksit ennustan tekevän läpimurron myös isoissa autoissa. Uskon, että isot autot selviävät liikennekaaren muutoshässäkästä voittajina.

Miten taksialan epäselvä tilanne on näkynyt tilauskannoissa?

Ihme kyllä, tähän saakka positiivisesti. Viime vuonna valmistui enemmän autoja kuin koskaan ja tänä vuonna sama meno tuntuu jatkuvan. Tilauskannassa on tällä hetkellä yhteensä 155 isoa ja pientä esteetöntä, ja retkeily- ja linja-autoa. Noin viiden kuukauden työt siis. Pystymme nykyään kasvattamaan tuotantoamme melko joustavasti asiakaskysynnän ja kiireen mukaan.

 

Mitä muutoksia rekisteröinneissä alkaen 1.7.2018

VEROEDUT PARANEVAT

Suuret ja pienet esteettömät sekä koululaiskuljetusajoneuvot ovat täysin autoverosta vapaita. Vero kuoleentuu kolmessa vuodessa.

PIENI ESTEETÖN

1+6 paikkainen, jossa pyörätuolipaikan minimimitat ovat: leveys 0,75 m, pituus 1,1 m ja korkeus 1,40 m. Kulkuaukon leveys 0,8 m ja korkeus 1,35 m. Ostetuimmat mallit ovat Volkswagen Caddy Maxi ja Ford Connect.

SUURI ESTEETÖN

Nykyiset invataksit ovat jatkossa suuria esteettömiä. Sisämittaa kulkuaukolla ja sisätilassa vaaditaan 1,45 m. Hissin sijaan hyväksytään myös kulkuluiska, jonka enimmäiskaltevuusvaatimus on 14% tai 21% mikäli autoon asennetaan sähköisesti kiristyvät vyöt. Yksi pyörätuolipaikka riittää. Standardin mukaiset kiinnitykset pyörätuolille vaaditaan. Myydyimmät mallit ovat Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Mercedes-Benz Vito, Volkswagen Transporter sekä Ford Transit Custom.

KOULULAISKULJETUKSET

Koulu- ja päivähoitokuljetusten kuormitusta koskeva asetus kävi hyväksyttävänä ensin EU:ssa. Lisäpaikkojen hyödyntäminen taataan jatkossakin nyt tieliikennelakiin kirjattavalla pykälällä. Vuosia ilmassa ollut epävarmuus on poistumassa.