Tammer Diesel Oy panosti tasapainotukseen

Tammer Diesel Esa Eklund

Tammer Diesel Oy on ensi vuonna 60-vuotisjuhlia viettävä laajan kokemuksen omaava ja yli maan rajojen tunnettu moottoritekniikan alan asiantuntijayritys. Skandinavian suurimmassa yksityisessä moottorikorjaamoalan yrityksessä on panostettu voimakkaasti ajankohtaiseen tekniikkaan nyt Tampereen Lakalaivan toimipisteeseen on hankittu nykyaikainen Schenck-tasapainotuslaitteisto.

Tammer Dieselin toimitusjohtaja Esa Eklund kertoo, että se oli heille jo tuttua työtä, mutta kyselyjen määrän yhä kasvaessa yrityksessä päätettiin panostaa tasapainotusteknologiaan entistä vahvemmin. ”Pirkanmaan seudulla esimerkiksi sähkömoottorien ankkurien tasapainotukseen ei oikein ollut tekijää”, kertoo Eklund.

Schenck

Perinteikkäässä yrityksessä on vuosikymmenen kokemus tasapainotustyöstä, jossa tarvittavat laitteet ovat olleet jo aiemmin käytössä Tampereen ja Joensuun toimipisteissä. Tyypillisiä kohteita ovat olleet nivelakseleiden, juoksupyörien,vaihteistojen osien ja esimerkiksi erilaisten puhaltimien ja imureiden osien tasapainotukset. Teollisuus on kiristänyt alihankkijoidensa vaatimustasoa muun muassa kappaleisiin liittyvän dokumentoinnin osalta,minkä vuoksi Tammer Diesel panosti voimakkaasti uuteen tasapainotuslaitteistoon Tampereella.

Tasapainotus

Pari vuotta sitten Tammer Dieselin asiakaskunnalta alkoi yhä useammin tulla kyselyjä roottorien, akselien ja nivelakseleiden tasapainotuksista.  Lakalaivaan hankittu Schenckin laitteisto on erittäin monipuolinen ja sillä pystytään tasapainottamaan kappaleita, joiden pituus voi olla noin viisi metriä, halkaisija yli metrin ja paino aina 750 kiloon asti. Koneeseen voidaan asettaa välirullien avulla myös kolmeosainen nivelakseli ja kappaletta voidaan pyörittää joko akselilla päästä tai hihnavedolla kappaleen ympäriltä. Koneen tarkkuus on milligrammoja, joten se riittää kaikkeen normaaliinkoneenrakennukseen.

Schenck ohjaus

Tällä hetkellä suurimmat työllistäjät tulevat autopuolelta, maarakennusalalta sekä teollisuuden parista. Tammer Dieselissä onkin pitkät perinteet auto- ja maarakennuspuolen kardaaniakseleiden muutos- ja korjaustöistä, joiden edellytyksenä on hyvä tasapainotuskone. Rikkinäistä ja vääntynyttä akselia ei kannata tasapainottaa, vaan se on ensin kunnostettava. Yrityksen tarjoaman ammattitaidon kautta myös huolto- ja korjaustyöt hoituvat samalla kertaa ja asiakas voi varmistua saavansa toimivan ja luotettavan kokonaisuuden takaisin. Tammer Dieselin tasapainottamat tuotteet saavat mukaansa pyydettäessä ISO 1940/1 mukaisen dokumentoinnin.

Tammer Diesel pakkaus

Tasapainoitettavia komponentteja saapuu Tammer Dieseliin eri puolelta Suomea. Osien toimitus ja palautus tapahtuu vaikkapa Matkahuollon kautta. Lopuksi Eklund korostaa huolellisen pakkaamisen ja akselin asentojen merkintöjen tärkeyttä. ”Akseliin kannattaa lisäksi laittaa
yhteystiedot mukaan, jotta tiedämme keneltä akseli tuli”, päättää Eklund.

Tapani Palo