Tavara-autojen rekisteröinnit edelleen kasvussa - Romutuspalkkio ja uudet linjaukset nuorentamaan autokantaa

Henkilöautojen ensirekisteröinnit vähenivät viime syyskuussa hieman edellisvuoteen verrattuna, mutta tavara-autoissa kasvu jatkuu edelleen vankkana. Uusia pakettiautoja on tammikuusta syyskuuhun mennessä rekisteröity yli 20 prosenttia vuotta 2016 enemmän ja linjan mukaisesti syyskuussa määrä oli 1424 kappaletta eli noin 22 prosenttia viime vuotista enemmän. Kuorma-autoissa syksy on tuonut pientä laskua, mutta koko vuoden osalta kasvua on edelleen yli viisi prosenttia. Linja-autojen puolella taas laskua on syyskuun loppuun mennessä 11 prosenttia ja sama suuntaus on jatkunut koko vuoden.

Tämän vuoden kaiken kaikkiaan positiivisesta uuden autonkaupasta huolimatta maamme autokanta on edelleen Euroopan vanhimpia ja suurta osaa Länsi-Euroopasta olemme huomattavasti jäljessä. Esimerkiksi henkilöautojen keski-ikä on 11,8 vuotta, kun taas vaikkapa Tanskassa ikä on alle yhdeksän vuotta.

Suuntausta tulisikin pikaisesti muuttaa sekä ympäristöystävällisyyden ja liikenneturvallisuuden kannalta, eikä autokaupan kehitystä sidosryhmineen parane unohtaa. Tilanne on nyt huomioitu ja ensi vuonna hyvien aikaisempien kokemusten kautta uusittava romutuspalkkiokampanja toimii hyvänä suunnanantajana. Kampanjaan on nyt osoitettu kahdeksan miljoonan määräraha ja on muistettava, että vuoden 2015 kokeilu lisäsi valtion autoverokertymää 17 miljoonalla eurolla.

Vanhimman autokannan poiston merkityksen havaitsee myös ympäristöystävällisyydessä, sillä jokaisen romutuspalkkiolla hankitun ajoneuvon on arvioitu laskevan hiilidioksidipäästöjä noin 400 kilolla vuodessa. Todella merkittävää on myös henkilövahinkojen määrän laskeminen, sillä uusien ajoneuvojen turvavarusteet sekä -järjestelmät ovatkin kehittyneet vauhdilla ja kolariturvallisuus on nykyautoissa aivan eri tasolla vaikka 15 vuoden taakse verrattuna.

Kun tähän yhdistetään täyssähköautojen hankintatuki sekä linjaus autoveron portaittaisesta alentamisesta, ovat suuret linjat selkeästi oikeansuuntaisia. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää maamme autokannan sekä autojen hankintahintojen saamiselle länsieurooppalaiselle tasolle.

Tapani Palo