Uutiset

Autot

Täysin sähköinen Nissan e-NV200 -pakettiauto

Oy Selecta Ab on Euroopan johtava ja Suomen vanhin taukoautomaattiratkaisujen toimittaja, jolla on toimintaa 21 maassa ja palvelupisteitä yhteensä yli 140 000. Yritys on kautta historiansa sitoutunut ympäristöä kunnioittaviin arvoihin ja yhtiön toiminta nojaa voimakkaasti kestävän kehityksen arvoihin. Näitä periaatteita tukee Selectan sähkötoiminen Nissan e-NV200-pakettiauto, joka on hankittu sähköautoleasingin asiantuntija Secto Automotive Oy:n kautta.

Selecta tarjoaa asiakkailleen taukoautomaattipalveluja, joihin kuuluu kahvituotteiden lisäksi myös vesi- ja välipala-automaatteja. Selecta hoitaa toiminnan kokonaisvaltaisesti ja palveluun kuuluu niin automaattien täyttö-, huolto- kuin puhdistustehtävät. Näin asiakas voi keskittyä omaan toimintaansa ja antaa Selectan huolehtia virkistävien taukojuomien ja -eväiden hoidosta. Näin yksilöllinen palvelu vaatii Selectalta luonnollisesti runsaasti henkilökuntaa sekä kuljetuskalustoa ja yrityksellä onkin käytössään merkitttävä hyötyajoneuvokanta. Laajan kaluston hallinta vaatii aikaa ja asiantuntemusta ja Selecta onkin ratkaissut tilanteen antamalla ajoneuvojen hallinnoinnin Secton osaaviin käsiin. Secto on myös sähköautoleasingin pioneeri maassamme ja myös Selecta siirtyi tämän vuoden alussa sähköautokantaan, kun riviin saapui Autokeskukselta hankittu ensimmäinen Nissan e-NV200-pakettiauto.

Energiatuki merkittävässä asemassa

Selectan operointijohtaja Matti Särkkä kertoo, että idea sähköpakettiauton hankinnasta syntyi yhteistyössä Secton projektipäällikkö Marko Turusen kanssa. ”Toimimme jo nyt ympäristösertifikaatti  ISO 14001:n standardien mukaisesti ja meillä on vankka halu edelleen vähentää hiilijalanjälkeämme, lisätä kierrätystä sekä kasvattaa ekologisten tuotteidemme  tarjontaa. Meillä on jo esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa käytössä sähköautoja, joten oli luonnollista selvittää kotimaan tarjonta. Tässä yhteydessä tuli nopeasti selville Nissanin osaaminen sähköhyötyajoneuvojen alalla”, kertoo Särkkä.

Turunen korostaa valtion merkittävää roolia hankinnassa. ”Olemme rakentaneet tarkan leasing-prosessin valtion energiainvestointituen ympärille. Varmistamme kriteerien täyttyvän ja takaamme tuet koko leasing-kaudelle, jolloin asiakas voi keskittyä ajamiseen. Näin saamme kolmen vuoden leasingsopimukseen tukea 30 prosenttia arvonlisäverottomasta pääomaosuudesta. Kaikissa muissa suhteissa sähköauto sulautuu Secton hallinnoimaan Selectan ajoneuvokalustoon saumattomasti ja työnjaon mukaisesti Selectan henkilökunta ajaa ja me hoidamme loput”, jatkaa Turunen.

Nissan selkeä ratkaisu

Sähköpakettiautoa hankittaessa Särkkä ja Turunen totesivat nopeasti, että ainoa varteenotettava ratkaisu on Nissan e-NV200. ”Meillä ajoneuvo ei ole pelkkä liikkuva mainos vaan se on todellisessa päivittäisessä työkäytössä pääkaupunkiseudulla. Nissanilla kuljetetaan lähinnä raaka-aineita ja reitin pituus autolla on päivittäin reilut 50 kilometriä. Kaikkiaan ajoneuvolla on ajettu tällä hetkellä noin neljä tuhatta kilometriä, eikä minkäänlaisia lastentauteja ole ilmennyt edes pakkasjaksoina”, kertoo Särkkä. ”Myös sähkönkulutus on ollut hyvin maltillista, minkä kautta sähköauton hieman korkeampi hankintahinta kuoleentuu nopeasti edullisten käyttökustannusten kautta”, Särkkä jatkaa.

Turunen on hyvin tyytyväinen Nissanin kokonaispakettiin. ”Sähköajoneuvo on huoltotarpeiltaan hyvin maltillinen ja Nissanille riittääkin yksi perinteinen vuosihuolto. Aika näyttää myös akustojen todellisen kestävyyden, mutta jo nyt voi todeta pahimpien kauhukertomusten olevan pelkkiä kaupunkilegendoja”, naurahtaa Turunen.

Ongelmaton lataus

Selectan Nissanilla on oma latauspiste yrityksen autovarikolla Helsingissä. Secto hankki latauspisteen porilaiselta PlugIt Finlandilta ja sen käyttökulut sisältyvät leasingsopimukseen. ”Vaikka pääkaupunkiseudulta alkaa jo yleisiäkin latauspisteitä löytyä, on oma latauspiste mielestäni ehdottoman tärkeää. Näin pystymme varmistamaan auton ajovalmiuden eikä asiakkaille koidu ikäviä odotuksia”, kertoo Särkkä. ”Nissan vaatii täyteen tehoonsa noin kuuden tunnin latauksen, mikä Selectan ajoaikatauluilla onnistuu yön aikana mainiosti. Tarvittaessa latauspisteitä on esimerkiksi huoltoasemilla ja tänä päivänä sähköautoilu huomioidaan jo myös uudisrakentamisessa, missä pisteet toimivat hyvinä imagonkohottajina”, lisää Turunen.

Huippuluokan ajettavuus

Nissanin hyvät ajo-ominaisuudet olivat Särkällä ja Turusella tiedossa jo etukäteen ja myös sähköversio on täyttänyt odotukset vaivatta. ”Meillä sähköautolla on oma vakiokuljettajansa ja hänen palautteensa on ollut hyvin positiivista. Luonnollisesti ajoneuvon hiljaisuus on omaa luokkaansa, lisäksi sen ketteryys on hyvin tärkeää ahtaissa kaupunkiolosuhteissa ja neljän kuution tavaratila on juuri passelin kokoinen meidän kuljetustarpeisiimme. Lisäkiitosta on saanut myös jarrutusenergian talteenotto, joka on tempoilevassa kaupunkijaossa yllättävän tärkeä ominaisuus”, korostaa Särkkä.

Sähköautoilun määrä kasvaa

Sekä Särkkä, Turunen että Nissanin toimittaneen Autokeskuksen Mauri Särkinen ovat samaa mieltä sähköajoneuvojen määrän kasvusta tulevaisuudessa. ”Kehittynyt akkuteknologia parantaa käytettävyyttä ja lisääntyneet lataus- ja pikalatauspisteet tuovat varmuutta sähköajoneuvojen käyttöön. Tällä hetkellä energiatukea myönnetään rekisteröityneille yrityksille vuoden 2017 loppuun saakka, mutta uskon valtiovallan tulevaisuudessakin jatkavan ympäristöystävällisen liikkumisen tukemista”, toteaa Särkinen. Turunen korostaa myös hyötyajoneuvopuolen sähköistymistä. ”Nissan on alan pioneeri ja veikkaan e-NV200:n kasvattavan merkittävästi suosiotaan sopivan kokonsa ja ketteryytensä ansiosta.

Särkkä on samoilla linjoilla ja hän onkin ollut hyvin tyytyväinen ensimmäisen sähköpakettiauton hankintaan. ”e-NV200 on täyttänyt sille asetetut odotukset ja olemme saaneet sen kautta levitettyä positiivista yritysimagoa laajalle joukolle ihmisiä. Nissan e-NV200 on jatkossakin merkittävä osa ympäristöä kunnioittavaa kuljetustoimintastrategiaamme, johon kuuluvat myös optimoitu reittisuunnittelu sekä kuljettajien ajokoulutus”, päättää Särkkä.

Lue seuraavaksi