Täyssähköinen Rosero First FCLEI -midibussi Poriin

Tapani Palo

Porin Linjat Oy aloitti syyskuun alussa ensimmäisenä Suomessa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä midibussilla kolmen kilometrin mittaisella city-liikennelinjalla. Kilometrejä Rosero First FCLEI -sähköbussille tulee päivän mittaan noin sata ja nykyaikainen tehokas akkuteknologia takaa bussin suoriutuvan tästä ongelmitta myös pahimmissa pakkasolosuhteissa.

Porin Linjat Oy on lähes sata henkilöä työllistävä innovatiivinen yritys, joka on maassamme ensimmäisten liikennöitsijöiden joukossa ottanut sähköautot ohjelmiinsa. Porin Linjoille heinäkuussa toimitettu midi-kokoluokan Rosero First FCLEI -bussi tarjoaakin kaupunkilaisille paitsi esteettömän, myös ekologisen liikkumismuodon. Hiljaisen ja lähipäästöttömän sähköbussin lisäksi city-linjalla käytettävissä kahdessa muussa Rosero-midibussissa on voimanlähteenä puhtaimman päästöluokan eli Euro 6-normin mukainen dieselmoottori. Sähköbussin toimintasäde yhdellä latauksella on jopa 190 kilometriä. Yön aikana auto saadaan ladattua seuraavaa päivää varten varikolla.

Ennakkoluuloton edelläkävijä

Yhdessä kohti ympäristöystävällisempää joukkoliikennettä. City-linjan Roseroa ihailemassa Porin Linjojen toimitusjohtaja Markku Hermonen, VDL:n Timo Vainio ja Sami Ojamo sekä Porin Linjojen korjaamopäällikkö Jukka Kulmala.

Porin Linjat Oy:n toimitusjohtaja Markku Hermonen haluaa yrityksensä pysyvän alan kehityksen ehdottomassa kärjessä. ”Keulassa on mukava kulkea ja kun uusi linja tarjosi mielekkään tilaisuuden sähköbussille, oli tilaisuuteen helppo tarttua.  Kompakti reitti mahdollistaa varikolla suoritettavat lataukset ja olemmekin luottavaisia, että auton elinkaari tulee yhdellä akuston vaihdolla olemaan kahdeksan vuotta”, kertoo Hermonen. ”Ekologisuus on uuden sähköauton hankinnassa luonnollisesti tärkeää, mutta Roseron laadukkuuden kautta emme ole tinkineet myöskään asiakkaiden matkustusmukavuudesta tai viihtyvyydestä. Merkittävää on myös ajoneuvon äänettömyys, sillä citylinjan rauhallisilla omakotialueilla piirrettä osataan arvostaa ja osaltaan se vähentää kaupungin keskustan melutasoa”, jatkaa Hermonen.

Porin kaupungilla on myös jatkossa voimakas tahtotila kehittää liikennepalvelujen ekologisuutta ja Porin Linjat on valmiina yhteistyön jatkamiseen. Sähköisen liikenteen aloittaminen on voitu tehdä hallitusti sekä kustannustehokkaasti ja Hermonen näkeekin mahdollisena, että liikennöintiä sähköbusseilla laajennetaan tulevaisuudessa.

Midi-luokka soveltuu kaupunkiajoon

Porin Linjat mitoitti tarkoin city-linjalla ajoneuvoissa tarvittavan matkustajakapasiteetin ja toimivimmaksi ratkaisuksi osoittautui ns. midiluokka. Matalalattiaiset Rosero First FCLEI -bussit ovat hieman perinteisiä palvelubusseja kookkaampia (pituus noin kahdeksan metriä), mutta silti ketteriä. Kokonsa ansiosta auton kuljetuskapasiteetti on matalalattiaversionakin totuttua suurempi. Kahdenkymmenen istumapaikan lisäksi sähköautossa on neljä ja dieselmoottorisissa kaksitoista seisomapaikkaa. Molemmissa on myös mahdollisuus pyörätuolin tai lastenvaunujen kuljettamiseen.

City-linjan ominaispiirre on sen lyhyyden lisäksi tunneliosuus ja kaikissa uusissa autoissa onkin turvallisuutta lisäävä tunnelin tunnistava GPS-ominaisuus, joka kytkee automaattisesti valo- sekä äänivaroitukset päälle. Näin jalankulkijat sekä kevyt liikenne osaavat varautua muuten äänettömästi liikkuvaan sähköautoon.

Oma latauslaite

City-linja sijaitsee lähellä Porin Linjojen varikkoa, joten oli selvää että erillisiä latauspisteitä ei tarvita. Kaikki hoituu varikolla oman latausasemalla, joka oli myös hankintahinnaltaan erittäin kohtuullinen sijoitus. Lataus täyteen vie aikaa noin kuusi tuntia ja korjaamopäällikkö Jukka Kulmalan mukaan käyttökoulutus sujui hyvin vaivattomasti. Tarkan kuuden päivän viikkorytmin kautta lataushetket ovat jo etukäteen määriteltyjä ja lisäksi myös lämmityslaitteet kytketään siten, että ajoon lähdetään aina asiakasystävälliseen tapaan.

VDL Bus & Coach Finland palveli asiantuntevasti

Tämänkaltainen pioneeriprojekti vaatii paljon asiantuntemusta myös myyjäpuolelta ja Porin Linjoille kokonaisuuden hoiti ansiokkaasti maaliin VDL Bus & Coach Finland Oy. Tarkka kilpailutus tehtiin alkuvuodesta ja lopullinen sopimus allekirjoitettiin Henkilökuljetus-näyttelyssä Tampereella. ”VDL Bus & Coach Finland pystyi vastaamaan erikoistoiveisiimme ja kun hinta-laatusuhde sekä toimitusaikataulut miellyttivät, oli lopullisen päätöksen teko kohtuullisen helppoa”, kertoo Hermonen.

Myös VDL:n puolella ollaan prosessin sujumiseen hyvin tyytyväisiä. ”Porin Linjat osasi ammattitaitonsa kautta kertoa hyvin tarkoin omat vaatimuksensa ja tiesimme Roseron tehtaan pystyvän suoriutumaan vaatimuksista. Vastaavanlaisia ajoneuvoja oli jo käytössä esimerkiksi Ruotsissa, joten myös talviolosuhteissa tehtävistä suoriutuminen ei ollut huolen aihe”, kertoo Pohjoismaiden sähköajoneuvomyynnistä yrityksessä vastaava liiketoimintajohtaja Sami Ojamo. ”Aikataulut olivat erikoisvarustelusta johtuen vaativat, mutta kaikki sujui sovituissa puitteissa ja city-linja siirtyi sähkömaailmaan juuri oikeana päivänä”, tiivistää myyntipäällikkö Timo Vainio.