Toyota Proace Verso - Monipuolinen mallisto henkilökuljetuksiin

Tapani Palo

Uudistettu Toyota Proace saapui markkinoille viime vuonna ja jo silloin luvattiin henkilökuljetusmalli Verson saapuvan nopealla aikataululla. Toyota piti lupauksensa ja nyt markkinoille tuleva Toyota Proace Verso tuo kattavan malliston, laajojen varustepakettien sekä kilpailukykyisten hintojensa avulla todellisen haasteen alan markkinoille.

Toyota Proacen uusi sukupolvi otti nopeasti paikkansa maamme pakettiautomarkkinoilla ja myös Verso-malliston on helppo uskoa saavuttavan suosion merkin vankkumattoman maineen sekä kattavan myynti- sekä jälkimarkkinointiverkoston kautta. Myyntiä helpottaa varmasti myös malliston kattavuus, sillä markkinoille Verso saapuu kolmen eri koripituuden, kolmen tehovaihtoehdon sekä peräti neljän eri varustelutason voimalla. Laajan valikoiman kautta jokaiselle henkilökuljetustarpeelle löytyy sopiva ratkaisu lähdettäessä perustehdasbussitason Kombista henkilöautomaiseen Activeen, monikäyttöiseen Familyyn tai ylelliseen edustusluokan ajoneuvo Premiumiin.

Kokoa ja tehoa tarpeen mukaan

Proace Verso -malliston koripituudet ovat 4609, 4959 tai 5309 millimetriä ja akseliväli ovat joko 2925 tai 3275 milliä. Tämä näkyy tietenkin tavaratilan koossa ja matkustamon muunneltavuutena istuinten suurempana säätövarana. Voimanlähteenä toimivat Toyotan luotettavat 1,6-litran 115 hevosvoiman tai 150 ja 177 hevosen kaksilitraiset dieselmoottorit. Vääntöä moottoreista löytyy parhaimmillaan 400 newtonia ja pienimmässäkin mallissa 300 newtonia.

Tehokkuudesta huolimatta moottorit ovat hyvin taloudellisia ja isoimmallakin mallilla yhdistetty keskikulutus jää tasaan kuuteen litraan. Proace Versot kuuluvat luonnollisesti Euro6-päästöluokkaan ja CO2-päästöt ovat ainoastaan 133-159 g/km. Kaikki mallit ovat etuvetoja ja vaihteistoksi voi valita kuusivaihteisen manuaalin tai automaattiversion. Varustelutasot ovat Versoissa korkealla tasolla kaikissa luokissa ja Proacen kokemusten kautta mallisto on myös hyvin ergonominen, sen ajotuntuma on huippuluokkaa ja Toyotan tapaan turvallisuudesta ei ole tingitty.

Kombi riittää moneen  käyttötarkoitukseen

Kombi on Proace Verso -sarjan perusmalli, joka kuitenkin tarkoittaa jo hyvin varusteltua ammattiluokan ajoneuvoa. Malli pohjautuu voimakkaasti Proace-pakettiautoon ja siinä on esimerkiksi etuosan 1+2 -istuimet, puoliautomaattinen ilmastointi, istuinlämmittimet sekä Bluetooth-varusteltu audiomaailma. Matkustamo on 3+3-paikkainen ja kaikki istuimet ovat Isofix-varusteltuja. Kombin moottorina toimii 1,6-litran versio ja viisiovinen auto on saatavana vain takapariovilla.

Active tähtää myydyimpien joukkoon

Toyotan maahantuonnissa arvellaan, että Proace Verso Active-varustelutasolla tulee kaupallisesti olemaan malliston varsinainen syömähammas. Active on hintaansa nähden erinomaisesti varusteltu ja se täyttää varsin mainiosti vaikkapa taksiautoilijan perusvaatimukset. Ulkoisesti Active eroaa Kombista korinväristen kylkilistojen, peilien ja puskurien kautta. Vakiona Active on 1+7-paikkainen eli ohjaamossa on tilaa yhdelle matkustajalle, mutta lisävarusteena on saatavana myös toinen matkustajan istuin. Lisäksi ohjaamossa on Kombiin verrattuna monitoimiohjauspyörä sekä hopeanväriset koristelistat. Matkustamo on 3+3-paikkainen ja muunneltavuutta tuo esimerkiksi istuinten poistamisen mahdollisuus. Active on saatavilla kaikilla koripituuksilla sekä moottorivaihtoehdoilla ja lisävarustelupaketteja on tarjolla niin tyylin, navigoinnin, turvallisuuden tai helppokäyttöisyyden parantamiseksi.

Family vakuuttaa  muunneltavuudellaan

Verso Family eroaa Activesta ulkoisesti 17 tuuman kevytmetallivanteiden ja sisäpuolella erona ovat esimerkiksi pitkittäiset kiinnityskiskot ja etuistuinten selkänojien lentokonepöydät. Toyotalla onkin ymmärretty hyvin lapsiperheen ajoneuvon muuttuvat kuljetustarpeet, jossa tavaratilan kokoa ja henkilökuljetusmäärää tulee pystyä muuttamaan nopeasti ja helposti. Käytön helppoutta lisää Family-mallien takaluukku, jossa on erikseen avattavissa oleva ikkunaosa.

Premium sisältää kaiken

Premium-mallin valitessa ei tarvitse enää lisävarustelistoja tutkia, sillä siinä on valmiiksi jo lähes kaikki varusteet ja järjestelmät mitä Toyotalla on tarjota. Mukaan kuuluvat esimerkiksi Safety Sense -varustelu, HUD-heijastinnäyttö, nahkaverhoilu sekä sähkösäätöiset hierovat etuistuimet. Matkustamossa on viisi huippuluokan yksittäisistuinta, jotka voi kääntää haluttuun suuntaan. Työntekoa helpottaa taittuva pöytä ja luonnonvalon määrää voi lisätä lisävarusteena saatavan panoraamakaton kautta. Premiumissa moottorina on malliston suurin ja vaihteisto on aina automaattinen.

Lisävarusteet jokaiseen tarpeeseen

Toyotan tuttuun tyyliin ajoneuvon varustelutasoa voi kehittää mieltymysten mukaan ja lisävarusteet on koottu järkeviin kokonaispaketteihin. Erityisesti Active-malli on suunniteltu räätälöitäväksi ja sen tason saa hyvin korkealle vaikka mukavuutta tai turvallisuutta parantavilla paketeilla. Kokonaisuuksien lisäksi voi tietenkin hankkia vielä jälkiasennettavia lisävarusteita ja hengästyttävän pitkästä listasta voi valita vaikka omiin harrastuksiin soveltuvia tarvikkeita tai parantaa talviautoilun mukavuutta.

Toyota Proace Verso Family esittäytyi

Koeajoimme helmikuun erittäin vaihtelevissa talviolosuhteissa Toyota Proace Verson Familyn, johon oli vielä lisätty metalliväri sekä Comfort-, Safety Sense- sekä Luxury-lisävarustepaketit. Näin autossa oli esimerkiksi älyavainjärjestelmä, panoraamakattoikkuna, hands free -toiminnolla varustetut sivuliukuovet, HUD-näyttö, kaistavahti, automaattiset kaukovalot ja etuistuimet hierontatoiminnolla. Eli lyhyesti sanottuna kaikki tarpeellinen ja vielä hieman lisää.

Ulkoisesti Proace Verso on virtaviivaisen tyylikäs ja metalliväri sekä 17 tuuman vanteet keräävät huomion. Kuljettajan paikalle noustessa huomio kiinnittyy ohjaamon avaruuteen ja rauhalliseen yleistunnelmaan. Istuin on sopivan jämerä ja sähköisillä säädöillä oikeaoppinen ajoasento löytyy nopeasti. Hallintalaitteet ovat loogisesti sijoitettuja ja kaikki toiminnot sujuvat maalaisjärjen avulla ilman ohjekirjoja. Myös asiakirjoille ja puhelimille on riittävästi säilytystilaa, mikä on ammattiautoilijalle hyvin tärkeää.

Kaikki huomioitu

Koeajoon lähdettäessä Versoa voi muokata Toyota Traction Selectin kautta esimerkiksi lumisiin, mutaisiin tai hiekkaisiin olosuhteisiin, mutta perusajossa tavallinen asetus kyllä riittää. Halutessaan voi myös ottaa manuaalisen vaihteiston käyttöön, mutta automaattivaihteiston ystävä ei siihen varmaankaan kovin usein turvaudu. Joystick-vaihteenvalitsin on Proacessa korvattu valintakiekolla ja ratkaisu on sekä helppokäyttöinen että tilaa säästävä. Pieni pyöräytys D-asentoon ja ei kun matkaan.

Liikkeelle lähdettäessä Toyotan 180 hevosvoiman moottori osoittaa nopeasti riittävyytensä, jalkoihin ei tällä autolla jää edes täydellä kuormalla. Vääntö toimii mainiosti ja vaihteisto hoitaa tehtävänsä erittäin sujuvasti. Peilit ovat riittävän suuret ja taustapeilin alla oleva ns. keskustelupeili helpottaa matkustamon tilanteen seuraamista, mikä onkin lapsiperheille usein varsin oleellista. Monitoimiratti on sopivan kokoinen, mutta ainakin allekirjoittaneen ajoasennossa se peittää hieman liikaa näkymää mittaristoon. Toyotalla on ilmeisesti myös tähän kiinnitetty huomiota ja kojelaudan päällä oleva HUD-näyttö kertoo kaiken oleellisen turvallisesti ja mahdollistaa keskittymisen itse ajamiseen.

Tehty Suomen talveen

Helmikuinen Suomi tarjosi viikon aikana niin paukkupakkasia kuin vesisadetta ja kaikkea siltä väliltä. Proace Verso suoriutui kaikissa olosuhteissa mainiosti ja nelivetoa ei juurikaan kaivannut. Esimerkiksi kiertoliittymän kiiltäväksi hinkattu pinta ei Proacea heitellyt vaikka monelle henkilöautolle tilanne tuotti suuria ongelmia. Myöskään mökkitien lumihanki ei Proacea haitannut eikä ajovalitsimesta tarvinnut edes talviasentoon vaihtaa. Kaupungissa Proace totteli sopivan ketterästi ja moottoritiellä ajo oli nautinnollisen helppoa hyvän ohjaustuntuman ansiosta.

Pidemmällä ajomatkalla etuistuinten hierontaominaisuus osoitti mukavuutensa ja alaselkä nautti verenkierron lisääntymisestä. Ominaisuus on varmasti monelle ammattiautoilijalle tärkeä ja sillä voi parhaimmillaan välttää vaikka turhia sairaspoissaoloja.  Myös matkustamosta kuului kiitoksia, sillä oma lämpötilan säätö toimi moitteitta ja hyvän äänimaailman ansiosta keskustelu sujui myös ohjaamoon turhia huutelematta.

Kilpailukykyinen hinnoittelu

Toyota on selkeästi tosissaan parantamassa asemaansa pikkubussiluokassa ja Proace Verso tarjoaa taksiautoilijoille järkevän vaihtoehdon erityisesti Active-mallin kautta. Verso-malliston hintaskaala on varustelutasojen monipuolisuuden kautta laaja ja edullisimmillaan Kombi-mallin saa omakseen alle 33 000 eurolla. Ylellisyydestä joutuu tietysti maksamaan ja Premium-mallin hinta kohoaa yli 60 000 euron. Taksiautoilija saa kovaan käyttöön tehdyn ajoneuvon käyttöönsä kohtuuhinnalla ja esimerkiksi erittäin laadukkaasti varustellun koeajoautomme taksihinta on noin 54 000 euroa, mikä kuulostaa kaupallisesti hyvinkin kiinnostavalta.