Uutiset

Autot

Tyylikkäästi maastoon – Volkswagen Amarok Canyon

Tyylikkäästi maastoon

Volkswagen Amarok Canyon

Volkswagen esitteli Ranskan Alpeilla ensi syksynä Suomen markkinoille saapuvan, voimaa ja eleganssia edustavan Amarok Canyon -malliston. Canyon-mallisto tulee erottumaan edeltäjistään sekä ulkoisen että sisätilojen tyylikkyyden kautta. Kaikesta näkee kyseessä olevan kovaan maastokäyttöön kehitetyn mallin, joka monipuolisuutensa ansiosta soveltuu myös maanteille ja kaupunkiajoon.

Uutuuden moottorivaihtoehdot ovat entisellään eli tarjolla on kaksi nelisylinteristä kaksilitraista turbodieselmoottoria. Perusmallissa on 340 Nm:n vääntömomentti ja 140 hevosvoimaa, kun taas muuttuvageometrisella turbolla varustetussa versiossa on 180 hevosvoimaa ja 400 Nm:n vääntömomentti. Valittavissa on myös kahdeksanportainen automaattivaihteistomalli, jossa vääntömomentti kasvaa vielä 420 Nm:iin.

Vetotapana Amarokissa toimii tuttu 4MOtion, jonka voi valita jatkuvakäyttöisenä tai päälle kytkettävänä nelivetona. Suomalaisilla on ollut tapana suosia päälle kytkettäviä malleja, mutta jokapäiväisessä käytössä jatkuvakäyttöisellä menetelmällä on etunsa. Maahantuoja veikkaileekin jatkuvakäyttöisen kasvattavan suosiotaan helppokäyttöisyytensä ansiosta.

Ulkoisesti Amarok Canyon on helpoimmin erotettavissa perusmalleista isompien eli 17-tuumaisten renkaidensa, lokasuojankaarien levikkeiden sekä tyylikkään mustan lavakaaren ansiosta.  Sisätilojen värimaailmassa huomio kiinnittyy kuparinoransseihin elementteihin, joita on käytetty esimerkiksi kojelaudassa, vaihdekepissä sekä istuimissa.

Vakiovarustelu Canyonissa noudattelee Amarok Highlinesta tuttua tasoa ja mukaan kuuluvat esimerkiksi automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, sumuvalot, tummennetut takalasit ja takatasauspyörästön lukko. Lisävarusteilla omaa ajopeliään on tietenkin vielä mahdollisuus muokata yksilöllisempään suuntaan, mutta valitettavasti Suomen lainsäädäntö ei suhtaudu kovin ymmärtäväisesti esimerkiksi koeajoautoissa olleita katolle asennettuja lisävaloja kohtaan.

Amarok Canyonin ulkonäkö kertoo, että kyseessä on todellinen maastoauto, jonka ominaisuudet on kehitetty kovaa käyttöä ja vaikeita olosuhteita varten. Auton keula on suojattu jyrkkiä nousuja varten ja reipas maavara tuo lisää vaihtoehtoja reitinvalintaan. Todella vaikeita olosuhteita varten Amarokissa on Off-road-toiminto, jonka kytkemällä ajonvakautusjärjestelmä (ESC), sähköiset differentiaalilukot (EDS), luistonesto (ASR) sekä ABS-jarrut toimivat maasto-olosuhteiden vaatimalla tavalla. Tällöin esimerkiksi jarrutukset tehostuvat vaikka irtosoralla ja ajoneuvo pysyy helposti kuljettajan hallinnassa. Järjestelmään kuuluva alamäkihidastin antaa lisäturvallisuutta ja ensimmäistä kertaa tässä ajoneuvoluokassa myös jarrutukset ja kiihdytykset ovat mahdollisia hidastimen päällä ollessa. Muutenkin turvallisuuteen on kiinnitetty huomiota Volkswagenin tuttuun perusteelliseen tyyliin.

Tarkoituksenmukainen lava

Viiden henkilön ajoneuvossa lavan koko ei tietenkään ole mikään huikea, mutta älykkään suunnittelun avulla sillä pärjää normaalikäytössä vähintäänkin kohtuullisesti. Amarok Canyonin lava on pituudeltaan 1,55 metriä ja leveyttä on 1,62 metriä, mikä tekee kokonaisalaksi 2,52 neliötä. Pyöräkoteloiden väliin jäävä tila on 1,22 metriä, mikä riittää eurolavoille myös poikittain. Lavan nurkissa sijaitsevat lujat kiinnityslenkit helpottavat kuorman turvallista sidontaa

Syksyllä Suomeen

Volkswagen Amarok Canyon saapuu syys-lokakuussa Suomen markkinoille ja maahantuoja lupailee uutuudelle maltillista hinnoittelua. Suomeen tulevat autot ovat luonnollisesti varusteltuja talvisiin olosuhteisiin ja esimerkiksi webasto kuuluu vakiopakettiin. Kaiken kaikkiaan Amarok Canyon on oikea vaihtoehto, kun tarvitaan reipasta maastossa etenemiskykyä yhdistettynä sopivan ärhäkkään ulkonäköön.

www.volkswagen-hyotyautot.fi -> Amarok

Lue seuraavaksi