Unimog sai uuden sydämen

Unimog uudistuu

Yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisissä tehtävissä joudutaan paikoin työskentelemään myös tiettömien taipaleiden takana. Näihin töihin voidaan lähteä vaikka Unimog-malliston tarjoamilla ajokeilla, jotka ovat vastikään saaneet uuden ilmeen ja uuden sydämen. Pidä kiinni, nyt mennään. 

Unimog on laite, jota on vaikea istuttaa mihinkään tiettyyn segmenttiin. Sen etenemiskyky ja monet toiminnalliset ominaisuudet viestivät työkonemaisuudesta, kuljetuskyky taasen viittaa kuorma-automaailmaan. Ominaisuuksien moninaisuudesta johtuen lienee parempi puhua vain Unimogista. Onhan se kaikille tuttu nimi, ollut sitä jo vuosikymmenten ajan. Tosin rekisteriotteen mukaan Unimog on kuorma-auto.

Mercedes-Benzin erikoisajoneuvojen joukosta löytyvä Unimog-mallisto pitää sisällään kaksi mallisarjaa. Yhtäällä valikoimaan kuuluu esimerkiksi kunnallisteknisiin ajotehtäviin suunniteltuja työvälineajoneuvoja, joiden vahvuuksina on kompakti rakenne yhdessä monipuolisten lisälaitetoimintojen kanssa. Kunnallisteknisissä töissä käytettävien ajokkien vahvuutena on myös hyvän näkyvyyden tarjoava panoraamaohjaamo.

Raskaampi sarja taasen pitää sisällään todellisiin off-road -tehtäviin räätälöidyt U 4023 ja U 5023 -vaihtoehdot, jotka ovat Euro 6 -aikakauden myötä uudistuneet keveästi. Ulkoisen ilmeen päivityksen ohella nämä maastoajon todelliset ikonit ovat saaneet myös uuden voimanlähteen, jonka tarjoamista mahdollisuuksista otettiin mittaa keväisessä saksalaismaastossa. 

Raskaammassa Unimog-perheessä hyödynnetään Atego-mallistosta tuttua OM934-voimalaa, joka sijaitsee nyt ohjaamon alla – keskellä ajoneuvoa. Moottorin siirtäminen konepeiton alta metrin verran taaksepäin siirtää ajokin painopisteen keskemmälle, mikä tuo etua maastossa liikuttaessa. Uuden sijainnin ja ohjaamon kasvaneen pituuden ansiosta myös keskimatkustajan jalkatilan kokoa on voitu kasvattaa. Lähtökohtaisesti ohjaamo tarjoaa tilat kolmelle henkilölle, joskin valikoimaan on tuotu nyt myös seitsemän hengen miehistöohjaamo. Tehdasvalmista miehistöohjaamoa suositaan muun muassa pelastuslaitosten parissa.

Raskaammat, kokonaismassaltaan 7,5–15 tonnin U 4023 ja U 5023 Unimogit on jo lähtökohtaisesti suunniteltu etenemään maastossa, missä tavanomaisten jokapyörävetoisten kuorma-autojen kuljettajat joutuvat nostamaan kädet pystyyn. Varsinkin runko on etenemiskyvyn kannalta erittäin kriittinen kokonaisuus, mikä Unimogin kohdalla tarkoittaa hitsaamalla koottua rakennetta.

Kiertoputkituettu ja kierrejousin toteutettu jousitus yhdessä portaaliakselien kanssa antaa pyörille suuren joustovaran ja reilusti maavaraa. Lyhyt akseliväli yhdessä lyhyiden etu- ja takaylitysten kanssa tuovat mukanaan suuret kohtaamis- ja jättökulmat.

Suomalaiset Unimog-käyttäjät löytyvät lähinnä energiaurakoinnin parissa toimivista yhtiöistä. Toki käyttäjiin kuuluu myös kunnallisia toimijoita sekä tietenkin Puolustusvoimat. Maahantuojan mukaan vuosittain Suomeen myydään 5­–10 uutta Unimogia, joista noin puolet edustaa nyt suurennuslasin alla olevaa off-road - mallisarjaa.

Erikoisajoneuvoksi luokiteltavan Unimogin markkinat ovat varsin kapeat myös globaalilla tasolla, sillä Wörthissä sijaitsevalla tuotantolinjalla valmistetaan vuosittain noin 2000 yksikköä. Vuotuisesta volyymistä noin 40 prosenttia edustaa off-road -sarjaa. Unimogin tärkein yksittäinen markkina-alue on Saksa noin 800 yksikön vuosimyynnillä. Myös Itävallan ja Ranskan kerrotaan olevan erittäin tärkeitä alueita, missä Unimogilla lähdetään moniin eri tehtäviin, kuten lumenauraukseen ja pelastustöihin. 

Valmistajan mukaan Unimogin vahvuuksiin nojataan muun muassa monen maan pelastuslaitoksissa esimerkiksi metsäpalojen taltuttamisen yhteydessä. Pelastuslaitosten käyttöön toimitetavat ajoneuvot voidaan varustaa jo tehtaalla lasikuidulla toteutetulla lämpösuojauksella, joka ulottuu muun muassa kriittisten putkitusten ympärille.

Kansainvälinen toimittajakunta pääsi ottamaan tuntumaa uudistuneen Unimogin ominaisuuksista saksalaisessa mäntymetsässä, joka tarjosi niin pehmeitä ajouria, jyrkkiä nousuja kuin kiviä ja kantojakin. Ulkoisesti maltillisesti uudistuneeseen ajokkiin kiivetään entiseen tapaan etuakselin takapuolelta löytyvää portaikkoa pitkin. Uuden ohjauspyörän takaa löytyy uuden ilmeen saanut mittaristo, jotka tosin kumpikin ovat suoraa lainaa merkin kuorma-autoveljeksistä.

Virta-avainta kääntämällä murahtaa nelisylinterinen voimala terävästi ilmoittaen menohaluistaan. Automatisoitua kahdeksanportaista vaihteistoa ohjataan ohjauspylvään viiksellä kuorma-autoista tuttuun tapaan. 

Etenemiskyvyn kannalta kriittiset alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kytkimet löytyvät kojelaudasta oikean käden luota. Kaikki on valmista, joten lähdetään liikkeelle vaihteiston automaattiasennon turvin.

Aiempaa nopeampia vaihtamistapahtumia tarjoava automatiikka saa hoitaa vaihtamisen kovapintaisella tiellä, mutta pehmeän ajouran päässä napsautetaan vaihteisto manuaalitilaan. Vaihteiden vaihtamiset hoituvat silloin oikean käden luota löytyvän viiksen avulla ilman kytkinpolkimen käyttöä. Tosin valikoimassa on edelleen myös kytkinpolkimella varustettu vaihtoehto sellaista toivovalle. Alennusvaihteiston ansiosta käytössä on kaikkiaan 16 vaihdetta eteenpäin - 14 taaksepäin.

Nelisylinterinen voimanlähde vakuuttaa ominaisuuksillaan metsäisellä ajouralla, sillä uuden voimanlähteen tarjoama vääntöalue on hyvin laaja. 900 Nm:n maksimivääntöalueen kerrotaan alkavan jo moottorin pyörimisnopeudesta 1200 r/min alkaen, joskin vastamäkeen punnerrettaessa kierroslukumittarin neula saa pudota reilusti alle 1000 r/min. Valtaosa reitistä voidaan ajaa nelivedolla ilman lukkoja, muutamissa nousuissa kytketään varmuudeksi taka-akselin poikittaislukko. Könttälukkoa tarvitaan vain muutamissa pystysuorilta tuntuvissa nousuissa. 

Valmistaja lupaa ajokin kipuavan vaivatta 45 asteen vastamäkeä ja sivuttaiskallistuma saa olla 38 asteen luokkaa. Testiradalla pitäydytään reilusti näiden arvojen alapuolella, mikä sekin synnyttää mieleenpainuvia istumalihastuntumia. Taitaa suurin este Unimogin etenemiselle löytyä jatkossakin ohjauspyörän takaa.

Moottoritekniikan kehitys on tuonut markkinoille aiempaa puhtaampia ja tehokkaampia voimalähteitä, joiden ominaisuuksia listattaessa on muistettava myös vauhdin hidastamisessa hyödynnettävät ominaisuudet. Uuden moottorin ja sen tarjoaman moottorijarrun myötä myös maastoajon parissa toimivat kuljettajat voivat laskeutua jyrkkiä alamäkiä yksinomaan ohjauspylvään viiksellä hallittavaan moottorijarruun nojaten. Jo nopean kokeilun perusteella alamäkiajoon on tällä tavoin tuotu huomattavasti lisää turvallisuutta ja mukavuutta.

Unimog Saksassa

Unimogin historiaa alettiin kirjoittaa vuonna 1947 ja Mercedes-Benzin tähteä tuotteet ovat kantaneet vuodesta 1951 saakka. Nyt uudistuneet Off-road -käyttöön suunnitellut Unimog-mallit esiteltiin suurelle yleisölle ensi kertaa vuonna 1974. Kuluneet vuosikymmenet ovat muuttaneet montaa asiaa, joskin Unimogin ominaisuudet ovat säilyneet pääosin entisellään. 

Ari Perttilä