Unimogista on moneksi

Esa Suominen

Mercedes-Benz Unimog muuttuu entistä mielenkiintoisemmaksi vuoden 2018 alussa, kun se voidaan tällöin rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi. Huomionarvoista on mahdollisuus ajaa T1b-ajoneuvolla 80 kilometriä tunnissa. Aivan traktorikortilla ei näihin nopeuksiin pääse, vaan ajokortiksi vaaditaan B-kortti tai C, jos ajoneuvon paino on yli 3 500 kiloa. Unimogin voi tilata myös rajoittimella, joka pudottaa maksiminopeuden 60 kilometriin tunnissa. Tällöin riittää LT-kortti.

Tässä Unimog U427 vielä kuorma-auton kilvissä. Ensi vuoden alussa voidaan tällainenkin rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi, jolloin suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa. Ajokortiksi vaaditaan tuolloin kuitenkin C-kortti nopeudesta ja kokonaispainosta johtuen. Tämä laite painaa 13 800 kiloa.

Unimogin alusta on todellinen monitoimirunko. Sen päälle voidaan rakentaa niin lentokentille, maa- ja metsätalouteen, matkailuun, palo- ja pelastustoimintaan sekä junaratakäyttöön soveltuvia ratkaisuja. Unimogista syntyy myös helposti meille suomalaisille tuttujen kiinteistönhoitokoneiden kaltainen monikäyttöinen työlaiteajoneuvo. Lähtökohtaisesti Unimogeja on saatavana kahdella eri alustalla, joiden päälle sitten räätälöidään eri käyttöön soveltuvia kokoonpanoja. Vaativiin maasto-olosuhteisiin on tarjolla off-road-alusta, johon perustuvat ajoneuvot selviytyvät hyvin lähes tiettömällä taipaleella. Tällaisia Unimogena nähdään paljon voimayhtiöiden ja muiden maastorakentajien käytössä.

Työlaitealusta
Toinen alustavaihtoehto on hieman off-road-alustaa ”miedompi” työlaitealusta. Mietous tarkoittaa tässä kohtaa muun muassa pienempää maavaraa ja lyhyempiä joustoja. Siinä on kuitenkin aina jatkuva neliveto, joten silläkin pääsee kohtalaisen hankaliin paikkoihin ja ennen kaikkea pois sieltä. Työlaitealustainenkin on aito maastoajoneuvo, ja niitä käytetään myös paljon energiayhtiöillä off-road-alustaisten lisäksi. Käytännössä voidaan sanoa, että työlaitealustaisella Unimogilla selviää kaikissa tieolosuhteissa ja myös maastossa. Maataloustraktorimallit sekä metsätalouteen soveltuvat, suurilla energiahakkureilla varustetut mallit tehdään juuri työlaitealustan päälle.
Alustavaihtoehtoa on toki useita edellä mainitun karkean jaon lisäksi. Akseliväli on lyhimmillään 2,8 metriä, jolloin kääntösäde on vain 12,6 metriä. Sillä se pärjää jo lähes henkilöautoille. Lisävarusteena on saatavana nelipyöräohjaus.

Unimog pesuvarustuksella.

Neljä- ja kuusisylinteriset moottorivaihtoehdot tarjoavat 115–220 kilowatin (156–299 hv) tehohaarukan. Vääntömomenttia on tarjolla suurimmillaan 1 200 newtonmetriä. Moottorit ovat Mercedes-Benzin OM934/936-sarjaa. Ne kaikki täyttävät Euro VI -päästönormit.
Vaihteistona on täyssynkronoitu, sähköpneumaattinen manuaalivaihteisto, kahdeksan vaihdetta eteenpäin ja kuusi taaksepäin. Nämä ovat käytössä mekaanista vetotapaa käytettäessä. Toisena vetotapana samassa koneessa on nyt hydrostaattinen voimansiirto. Vaihto mekaanisen ja hydrostaattisen välillä voidaan tehdä ”lennosta” ilman pysähtymistä. Hydrostaattista voimansiirtoa käytettäessä voidaan nopeus säätää portaattomasti vakionopeudensäätimellä nollasta 50 kilometriin tunnissa. Näin työlaitetta voidaan käyttää aina samalla tasaisella nopeudella. Nopeuden säätö on myös tarkkaa. Merkittävien etu hydrostaattisesta voimansiirrosta lienee kuitenkin sen helppo käytettävyys ja hyvä vääntömomentin siirtokyky. Liikkeellelähdöt raskaalla kuormalla ovat pehmeämpiä, ja jatkuva eteen-/taaksepäinvaihtaminen on jouheampaa.
Suunnanvaihdin on viiksityyppinen ohjauspyörän oikealla puolella, mutta sen saa myös joystick-vipuun integroituna.

Unimogin työlaitealustalla varustettu monikäyttöinen ajoneuvo esittäytyi myös syksyn KoneAgria-messuilla. Työlaitteena tässä hydraulikäyttöinen pitkäpuominen piennarmurskain.

Ja sitten ne työlaitteet

Unimogiin voidaan liittää jopa tuhat erilaista lisälaitetta. Etu- ja takapäässä voidaan käyttää traktoreista tuttua kolmipistenostolaitetta lisälaitteiden kiinnitykseen. Mekaanisen voimanulosoton myötä voidaan tuolloin käyttää monia maataloudesta tuttuja laitteita, tai vaikkapa suuritehoisia lumilinkoja.

Niitä on nimittäin uuteen työlaitealustaiseen Unimogiin saatavana toista tuhatta kappaletta. Kyllä - näin Mercedes-Benziltä sanotaan. Väite tuntuu ensin hieman yliampuvalta, mutta asiaan paremmin perehtyessä, ei se kaukana totuudesta ole. Kiinteistönhuollon ja talvikunnossapidon tehtävissä ei noin montaa laitetta ole saatavanakaan, mutta kun mukaan lasketaan kaikki jo edellä mainitut lentokenttä-, maatalous-, metsä-, palo- ja pelastus- sekä junaratasovellukset, ei olla kaukana tuosta maagisesta luvusta.
Peruskoneessa on viisi eri paikkaa työlaitteiden kiinnitystä varten. Etu- ja takapää, vasen ja oikea sivu sekä kiinnikkeet erilaisia päällirakenteita varten, kuten hiekoittimia, vesisäiliöitä tai yksinkertaisimmillaan lavoja varten. Etu- ja takapää voidaan varustaa traktoreista tutulla kolmipistenostolaitteella tai nimenomaisella työlaitekiinnikkeellä. Työlaitteiden käyttö tapahtuu perinteisesti mekaanisella voimanulosotolla tai uudella Variopower-työlaitehydrauliikalla. Siitä saadaan hydrauliikkaa ulos parhaimmillaan 2x125 litran minuuttituotolla 280 baarin paineella. Etupään mekaanisesta voimanulosotosta voidaan ottaa ulos jatkuvaa tehoa jopa 160 kilowattia. Sen ulosottoakselissa on vakiovarusteena öljyjäähdytys, joka mahdollistaa pitkänkin jatkuvan käytön.
Työlaitteita on mahdoton lähteä listaamaan kokonaan, mutta yleisiä sovelluksia ovat erilaiset leikkurit (piennar- ja nurmi-), lumenaurauskalusto sekä harja-, imu- ja pesulaitteet. Todellisille seikkailijoille on tarjolla Unimogin matkailuauto. Miltä kuulostaisi traktorin papereilla oleva asuntoauto, jolla voisi kiivetä tunturin laelle.

Lisää kustannustehokkuutta
Uusi rekisteröintisäännös lisää varmasti Unimogin kiinnostavuutta. Siirtymät voidaan nyt ajaa 80 kilometrin tuntinopeudella, jolloin koneen käyttöaste kasvaa. Samalla myös toiminta-alue kasvaa. Valmistaja lupaa käyttökustannusten pysyvän alhaisina. Huoltoväliksi ilmoitetaan 1 400 tuntia, joka osaltaan pitää kustannukset kurissa.
Kompakti koko, runsas työlaitevalikoima ja kohta mahdollisuus rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi, herättävät varmasti kiinnostusta konepuolen urakoitsijoissa sekä maatalousyrittäjissä. Mercedes-Benzin lanseeraama ajatus ympärivuotiseen käyttöön soveltuvasta työkoneesta keleille kuin keleille on nyt totta, ja vielä traktorin kilvissä.

Tässä hieman videokuvaa, miten off-road-alustainen Unimog kulkee maastossa.