Uutiset

Autot

Uudet polttoainemerkinnät käyttöön uusissa autoissa

EU:ssa on otettu käyttöön yhtenäiset liikennepolttoaineiden merkinnät. Polttoainemerkintöjä edellytetään tästä päivästä alkaen polttoaineen jakelupumpuissa sekä uusien käyttöönotettavien ajoneuvojen polttoainetankkien luukuissa. Merkinnät otetaan käyttöön kaikissa EU-maissa sekä Norjassa, Sveitsissä, Islannissa, Liechtensteinissa, Makedoniassa, Serbiassa ja Turkissa.

Uusissa autoissa merkinnät tulevat polttoaineen täyttöaukon luukkuun

Merkinnät löytyvät uusien ajoneuvojen polttoaineen täyttöaukon luukusta ja ajoneuvon käyttöohjekirjasta tai sähköisestä käsikirjasta. Merkintästandardi koskee kaikkia tieliikenteessä käytettäviä polttomoottori- ja hybridiautoja, jotka otetaan käyttöön 11.10.2018 jälkeen. Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen lisäksi merkinnät tulevat myös muun muassa mopoihin ja moottoripyöriin. Osa valmistajista on alkanut käyttää merkintöjä uusissa autoissaan jo aiemmin tänä vuonna.

Merkinnät tehdään autoihin jo tehtaalla. Ajoneuvojen valmistajat eivät suosittele merkintöjen lisäämistä jälkikäteen vanhempiin jo käytössä oleviin autoihin. Kuluttaja voi vanhemmissa autoissa aina varmistaa polttoaineen soveltuvuuden ohjekirjasta tai auton maahantuojalta.

Merkintöinä ympyrä, neliö ja vinoneliö

Bensiineille, dieselpolttoaineille ja kaasumaisille polttoaineille on kullekin oma tunnusmerkkinsä, jotka perustuvat Euroopan standardointikomitea (CEN) hyväksymään standardiin EN 16942. Merkintöihin voi tutustua tarkemmin Autoalan Tiedotuskeskuksen sivuilla. Merkinnät ovat mustavalkoisia.

Bensiinin merkki on ympyrä, jossa E tarkoittaa bensiiniin sekoitettuja biokomponentteja ja sen jälkeen esitetty luku suurinta sallittua osuutta etanoliksi laskettuna. E-tunnus on suomalaisille tuttu jo ennestään, sillä esimerkiksi E10- ja E5-polttoaineiden lyhenteitä on meillä käytetty jo vuosia.

Dieselpolttoaineiden merkki on neliö, jossa B tarkoittaa dieselpolttoaineeseen sekoitettua esterityyppistä biodieseliä ja sen jälkeen esitetty luku biodieselin suurinta sallittua osuutta. Esimerkiksi B7-dieselissä voi olla sekoitettuna enintään 7 prosenttia biodieseliä. Dieselin neliömerkissä merkintä XTL puolestaan tarkoittaa parafiinistä dieseliä, jota voidaan valmistaa myös uusiutuvista raaka-aineista.

Kaasumaisten polttoaineiden merkki on vinoneliö, jonka sisälle merkitään kaasun laatu. Maa- ja biokaasun merkinnät ovat samanlaiset, sillä kaasut eivät käytännössä eroa koostumukseltaan toistaan. Maa- ja biokaasu voi olla paineistettua (CNG) tai nesteytettyä (LNG).

Huoltoasemilla olevissa merkinnöissä on jatkossakin tilaa muille polttoaineen laatua kuvaaville tiedoille, muun muassa oktaaniluvulle ja polttoainestandardille sekä polttoaineen kaupalliselle nimelle.

Tavoitteena vähentää riskiä tankata väärää polttoainetta

Yhteisten merkintöjen tavoitteena on varmistaa, että kuluttaja osaisi kaikissa tilanteissa valita ajoneuvoonsa sopivan polttoaineen. Merkinnät ovat tarpeellisia varsinkin ajettaessa vuokra- tai laina-autolla tai ulkomailla, joissa kansalliset merkinnät vaihtelevat. Polttoainevalikoiman laajentuessa ja erilaisten sekoituspolttoaineiden yleistyessä yhtenäiset merkinnät ovat erityisen tarpeellisia. Ne helpottavat myös kahdella polttoaineella toimivien autojen polttoaineen valintaa. Käytännössä esimerkiksi kaikki Suomen markkinoilla olevat uudet kaasukäyttöiset henkilöautot ovat kaksikäyttöisiä.

Suomessa väärän polttoaineen tankkaaminen on verrattain harvinaista. Vääriä tankkauksia arvioidaan tehtävän joitakin tuhansia vuodessa. Suurin osa näistä on tilanteita, joissa dieselautoon on epähuomiossa tankattu bensiiniä. Dieselajoneuvoon on mahdollista vahingossa tankata bensiiniä, sillä polttoainesuutin on bensiinipumpussa dieseliä pienempi ja mahtuu hyvin dieselin tankin täyttöaukkoon. Väärän polttoaineen tankkaamisesta aiheutuu moottorivaurioita, joita ajoneuvon vakuutukset eivät pääsääntöisesti korvaa. Ennen tankkaamista onkin aina tärkeä varmistua polttoaineen soveltuvuudesta autoon.

Lue seuraavaksi