Uudistunut Isuzu D-Max – tyylikkäämpi ja varustellumpi

Isuzu D-Max muuttui vuosi sitten merkittävästi saaden muun muassa uuden moottorin. Tällä kertaa kestävän ja luotettavan avolavan parannuksissa on keskitytty kuljettajan ja matkustajien mukavuuteen sekä turvallisuuteen.

Isuzu on yli sata vuotta sitten perustettu autonvalmistaja, joka on erikoistunut hyötyajoneuvoihin. Maailman suurimpana raskaan kaluston dieselmoottorien valmistajana yhtiön tehtailta lähtee vuosittain asennettavaksi toista miljoonaa moottoria. Kaikki tämä rakentaa perustan Isuzu D-Maxin laadulle ja kestävyydelle.

Ensimmäisen pick-upinsa Isuzu esitteli 55 vuotta sitten vuonna 1963. Yli puolen vuosisadan ajan Isuzu on kehittänyt avolavapakettiautoaan aina vain paremmaksi ja eri työtehtäviin sopivaksi. Kuljettajat arvostavat entistä enemmän henkilöautomaista mukavuutta, mihin on kiinnitetty erityistä huomiota D-Maxin uudistuksessa.

Tyylikkyys ja tehokkuus vakiona 

Keväällä 2017 tuotiin markkinoille kauttaaltaan uudistunut Isuzu D-Max, jonka korin muutokset paransivat aerodynamiikkaa ja alensivat sen myötä kulutusta ja melutasoa. Samalla keulan rakennetta parannettiin ottamaan entistä enemmän huomioon kevyt liikenne. Vuosimallin 2018 myötä turvallisuutta on kehitetty entisestään, sillä ajonvakautukseen kuuluu nyt TSC (Trailer Sway Control) eli perävaunun vakautusjärjestelmä.

Isuzu on yksi maailman ensimmäisistä dieselmoottoreiden valmistajista, sillä se aloitti niiden tuotannon jo yli kahdeksankymmentä vuotta sitten. D-Maxin turbodiesel on kevyt ja suunniteltu tulevaisuutta varten. Näennäisen pienestä 1,9 litran iskutilavuudestaan huolimatta se on tehokas ja suurin vääntömomentti on mainio. Voimaa on 120 kW (164 hv) / 3600 k/min ja 360 Nm / 2000 - 2500 k/min.

Isuzulla ajamista ja sen käyttöä helpottaa, ettei moottori tarvitse mitään lisäaineita alittaakseen tiukat Euro 6 –päästönormit. Rajat alittuvat LNT-katalysaattorilla (NOx -loukku) ja partikkelisuodattimella. Uusi moottori on erittäin hiljainen ja värinätön. Melutasoa on alennettu entisestään D-Maxin vuosimallissa 2018 vaihtamalla ohjaustehostimen pumpun ratas hihnaan.

Isuzu D-Maxin käsivalintaisen vaihteiston välitykset on valittu korostamaan moottorin hyviä ominaisuuksia. Vaihteiston käyttö on erittäin helppoa, sillä kolmella alimmalla vaihteella on kolmoissynkronointi ja myös peruutusvaihde on synkronoitu. Kuusivaihteinen automaatti käyttää polttoaineen tarkkaan ja mukautuu kuljettajan ajotapaan.

Kaiken tämän ansiosta Isuzu D-Maxin suorituskyky parani uuden moottorin myötä, vaikka sen iskutilavuus on pienempi kuin ennen. Samalla kulutus ja hiilidioksidipäästöt alenivat merkittävästi.

Mukavuutta uusilla materiaaleilla

Isuzu D-Maxin ohjaamo oli jo ennestään moderni, mutta nyt se on uusien materiaalien ansiosta paljon hienostuneempi. Uudet pinnat näyttävät hienoilta ja ne ovat pehmeinä miellyttäviä koskettaa. Lisäksi korkealaatuiset ja kromiset pinnat nostavat Isuzun laatutasoa entisestään. Samalla autoon on tehty vähäiseltä tuntuvia, mutta järkeviä parannuksia, kuten USB-porttien virran nosto kaksinkertaiseksi.

Kuljettajan apuna on paljon varusteita, kuten taloudelliseen ajotapaan ohjaava vaihtamisvalo ja monipuolinen ajotietokone (ei LX). Kookkaan 7-tuumaisen kosketusnäytön (ei LX) avulla voi käyttää äänentoistoa ja puhelinta ja siihen tulee peruutuskameran kuva. Hankalissa paikoissa on iloa mäkilähtöavustimesta ja alamäkihidastin on oivallinen maastoajossa.

Hinnat ennallaan 

Isuzu D-Maxin vahvuuksiin kuuluu sen suuri kantavuus. Space Cabien kantavuus on 1 120 kiloa ja Double Cabien 1 085 kiloa. Perävaunupaino on D-Maxissa markkinoiden suurin 3 500 kiloa.

Kaikista D-Maxiin tehdyistä parannuksista huolimatta sen hinnat ovat ennallaan. Uudistuneen Isuzu D-Max Space Cabin hinnat alkavat LX-varusteisen 30 995 eurosta. Erittäin hyvin varusteltu LS maksaa käsivalintaisella vaihteistolla 35 395 euroa ja automaattivaihteiston kanssa 38 995 euroa.

Toisena ohjaamovaihtoehtona on pitkä neliovinen miehistöohjaamo, Double Cab, jonka hinnat lähtevät 36 395 eurosta. Double Cabin voi valita automaattivaihteisena LSX-huippuvarustein (mm. nahkaverhoilu), jolloin hinta on 44 995 euroa. Viidelle rekisteröidyt D-Max Double Cabit ovat 8 000 - 10 000 euroa kaksipaikkaisia kalliimpia.

Isuzu D-Maxin vahvuuksiin kuuluu lisäksi uusi takuu, joka on markkinoiden paras, viisi vuotta ilman kilometrirajoituksia.