Uusi Crafter täysin uudesta tehtaasta

Esa Suominen

Keski-Puolassa sijaitsevan Wrzesnian pikkukaupungin asukkaat voivat hyvällä syyllä todeta saaneensa Eurojackpotin, kun Volkswagen-konserni ilmoitti rakentavansa kaupunkiin uuden autotehtaan ennestään rakentamattomalle maaperälle. Uusi tuotantolaitos valmistui ennätysajassa, ja se vihittiin käyttöön lokakuun loppupuolella. Tehdas tulee valmistamaan pelkästään Volkswagen Crafter -mallia, joka sekin uudistui samassa yhteydessä. Yli kolme tuhatta suoranaista työpaikkaa synnyttävä laitos on todellinen piristysruiske koko seutukunnalle.

Volkswagen on avannut täysin uuden hyötyautotehtaan Keski-Puolan Wrzesniaan. Katettua tuotantotilaa on noin 27 hehtaaria.

Volkswagen Crafter on syntymästään, vuodesta 2005, alkaen ollut Mercedes-Benz Sprinterin kanssa yhteistyössä tuotettu malli. Nyt tämä kytkentä loppuu ja uusi alkusyksyllä esitelty VW Crafter on täysin oma mallinsa ilman yhtäläisyyksiä muiden valmistajien autoihin. Vuonna 2018 tullaan sama auto näkemään myös MAN TGE -merkkisenä, mikä on tulosta VW:n ja MAN:n kumppanuudesta. Uuden mallin valmistus tulee tapahtumaan pelkästään juuri avatussa uudessa tehtaassa.

Uuden tehtaan myötä myös VW Crafter uudistui. Auto on jo nyt nimetty vuoden 2017 kansainväliseksi pakettiautoksi.

Eurooppalaisten moottorilehtien toimittajien jo nyt vuoden 2017 kansainväliseksi pakettiautoksi valittu uusi VW Crafter on kaikilta osin uusi malli, eikä mistään automaailmassa tyypillisestä kasvojen kohotuksesta ole kysymys. Muotokieli noudattelee VW Transporterista tuttua linjaa. Auto on täysin uusi niin ulkoa kuin sisältä moottoria myöden. Valmistajan mukaan tarjolle tulee kuusikymmentäyhdeksän versiota. Ne muodostuvat runsaasta tarjonnasta erilaisia ominaisuuksia. Valittavana on kolme eripituista ja kolme erikorkuista koria. Suurimmillaan tavaratilaa on 18,4 kuutiota. Uuden korin ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0,33, joka on luokassaan erinomainen arvo. Moottori on myös kokonaan uusi, kahden litran EA 288Nutz 2.0 -diesel, joka täyttää EU 6 -kriteerit. Tarjolle tulee todellakin pelkästään kahden litran iskutilavuudella olevia malleja. Tehoversioita tulee neljä, 75 kW (102 hv), 90 kW (122 hv), 103 kW (140 hv) ja tuplaturbolla varustettu 130 kW (177 hv). Vaihteistoksi on saatavilla sekä manuaali että automaatti. Voimansiirroksi voi valita etu-, taka- tai nelivedon (4Motion). Kaikkia ominaisuuksia ei kuitenkaan saa valittua aivan kaikkien muiden kanssa, mutta luvatusta kuudestakymmenestäyhdeksästä eri versiosta löytyy varmasti sopiva malli jokaiselle. Lisäksi autoon saa pakattua runsaan kattauksen ajon ja turvallisuuden apujärjestelmiä sivutuulivakaimesta LED-ajovaloihin. Crafterissa on ensimmäisenä kokoluokassaan sähkötehosteinen ohjaus vakiona.
Uudesta VW Crafterista tarkemmin koeajon jälkeen myöhemmin lehdessämme. Uusia Craftereita saadaan Suomeen ensi vuoden alkupuolella.

Tehdasjätti Puolaan
Volkswagen Crafterin syntymätodistuksessa on tähän asti lukenut Ludwigsfelde, mutta tästä lähtien se tulee olemaan Września. Se on pieni noin 30000 asukkaan kaupunki Keski-Puolassa Berliinin ja Varsovan puolessa välissä. Volkswagen päätti reilut pari vuotta sitten kokonaan uuden tehtaan perustamisesta, koska uusi Crafter vaati uudenlaiset tuotantomenetelmät ja tarvittiin isojen autojen tuotantoon sopivaa lisäkapasiteettia. Sijoituspaikka valikoitui pitkällisten tutkimusten päätteeksi.

Suuretkin kappaleet siirtyvät automaattisesti työpisteestä toiseen. Tässä kylkipaneeli odottaa pääsyä hitsausrobotille.

Uusi tehdas syntyi ennestään täysin rakentamattomalle tontille vain kivenheiton päähän vilkkaasti liikennöidystä moottoritiestä sekä rautatiestä. Logistisesti paikka on siis erinomainen. Aivan tuntemattomaan ei Volkswagen kuitenkaan lähtenyt. Yrityksen ensimmäinen Puolassa toimiva tuotantolaitos on valmistanut Caddyja ja Caddy Maxeja naapurikaupungissa Poznańissa jo kaksikymmentä vuotta, joten autonvalmistusosaamista alueelta löytyy. Uusi tehdas kuuluu VW Poznańin alaisuuteen, vaikka on kooltaan tätä huomattavasti suurempi. Suuri laitos todellakin on. Katettua tuotantotilaa on reilut 27 hehtaaria ja päälle vielä ulkoalueet varasto- ja lastaustiloineen. Tehdaskompleksin välittömään läheisyyteen rakennettiin parhaillaan vielä omaa junavaunujen lastausasemaa, joten jakelutiet ulkomaailmaan ovat erinomaiset. ”Uusi tehdas on tärkeä elementti VW:n hyötyautodivisioonalle”, painotti VW:n johtoryhmän jäsen Andreas Renschler avajaispuheessaan. 

Think Blue.Factory.
Volkswagen sanoo uuden tehtaan olevan Euroopan edistyksellisin autotehdas. Se rakennettiin ympäristöystävällisesti ja toimiessaankin se tulee olemaan sitä. Volkswagen on nimennyt tehtaan ympäristöohjelmansa mukaisesti Think Blue -tehtaaksi merkin teemaa noudattaen. Huomionarvoa lisää laitoksen juuri saama kestävän kehityksen palkinto, joka sille myönnettiin saksalaisen komitean toimesta. Kaikki rakenteet ja laitteet ovat uusia ja niissä on pyritty äärimmäiseen hyötysuhteeseen. Vähäinen kulutus ja hyvä lämmön talteenotto sekä kierrätys olivat johtoajatuksena, kun rakennuksia ja järjestelmiä kehitettiin. Myös tuotantoprosessit ovat nykyaikaiset ja energiankulutusta minimoivat ja niiden uskotaan olevan sitä pitkään jatkossakin. Volkswagenin mielestä tehdas on suunnannäyttäjä koko Euroopan autoteollisuudelle.

Tehtaassa on kuljetinrataa yli kaksitoista kilometriä. Hallit ovat loputtoman pitkiä ja kuljettimia on useissa kerroksissa. Pitkälle viedyn automaation ja robotisoinnin ohella on tuotantolinjoilla kuitenkin vielä runsaasti tarvetta ihmiskäden tekemälle työlle.

Hyötyautotehdas numeroina

Tuotteen suuri koko on aina haasteellinen seikka automatisoinnissa. Ajoneuvoaihio kulkee ympäri tehdasta pitkälti tällaisen roikkuvan kuljettimen varassa. Alustan varustelut pystytään näin helposti tekemään selkä suorana, kun runko kulkee ylhäällä.

Perinteisesti Amerikassa kaikki on suurta, mutta isous alkaa vallata alaa Atlantin tälläkin puolella. Vaikkakaan Wrześnian uusi tehdas ei ole 27 hehtaarin tuotantotiloillaan Euroopan suurin, kuuluu se kymmenen suurimman joukkoon. Vertailun vuoksi todettakoon, että se on pinta-alaltaan yli tuplasti kotoisen Uudenkaupungin autotehtaamme kokoinen. Merkittävin asia tehtaan synnyssä on ehkä sen nopea rakentaminen. Ensimmäiset maarakennustyöt aloitettiin tontilla marraskuussa 2014 ja tehdas vihittiin käyttöön 23 kuukautta myöhemmin lokakuussa 2016. Investoinnin arvo on 800 miljoonaa euroa ja se on kautta aikain suurin ulkomaalaisten toteuttama hanke Puolassa. Nippelitietona kerrottakoon, että rakennusten perustuksiin iskettiin 4000 paalua ja alueelle laskettiin vesi- ja viemäriputkea 15 kilometriä. Betonia kului 50000 kuutiota ja rakenneterästä 30000 tonnia. Rakennusvaihe työllisti noin 3500 henkeä, joista valtaosa oli puolalaisia urakoitsijoita. Projektin johto hoidettiin noin satapäisen saksalaisinsinöörijoukon voimin.
Tehdas tulee valmistamaan pelkästään Craftereita ja niitä syntyy 100 000 vuodessa, kun tuotanto saadaan pyörimään kunnolla. Täysteho uskotaan saavutettavan vuonna 2018. Nyt laitos toimii vielä yhdessä vuorossa, mutta vuoden alussa siirrytään asteittain kahteen vuoroon. Täysteho edellyttää työskentelyä kolmessa vuorossa. Silloin tehdas työllistää noin 3000 henkeä ja tarjoaa lisäksi alihankintatyötä lähes viidellekymmenelle puolalaiselle alihankintayritykselle.
Tuotantolinja on pitkälle automatisoitu. Robotteja on korivalmistuksessa 437 ja kuljetinlinjastoa koko tehtaassa yhteensä reilut 12 kilometriä. Lisäksi on huomioitava valmistettavan tuotteen suuri koko. Korin pituus on noin seitsemän metriä ja korkeus parhaimmillaan melkein kolme metriä. Se aiheuttaisi monessa paikassa vaikeuksia, mutta tämä uusi tehdas rakennettiin juuri nämä mitat huomioon ottaen. Täysillä hyrrätessään tästä autohautomosta putkahtaa ulos 17 autoa tunnissa lähes vuoden jokaisena tuntina. Ja tosiaan jatkossa maailman kaikki Crafterit syntyvät tältä tuotantolinjalta.

Uuden tehtaan avajaiset olivat suuri tapahtuma niin tuhatpäiselle vierasjoukolle kuin tehtaan työntekijöille. Syvästi uskonnollisessa Puolassa suuret asiat aina siunataan käyttöön. Näin tapahtui myös VW Crafterin uuden Wrzesnian tehtaan kohdalla, kun kirkon edustaja lausui avajaissanat ja toivotti toiminnalle menestystä.

Volkswagen Suomessa
Kuluvan vuoden lokakuuhun mennessä Suomeen rekisteröitiin 9946 pakettiautoa, joista 21,5 prosenttia oli Volkswageneita. Uusi Crafter tuo varmasti tähän lukuun piristystä, uskotaan VV-Autolla. Uudelle mallille luvataan toimitusaikaa kolmesta kuuteen kuukauteen varustetasosta riippuen.

Uuden Crafterin sisätilat noudattelevat VW Transporter T6:n viitoittamaa linjaa. Tilaa on vain kaikin puolin enemmän, myös säilytystilaa.

 

Pakettiautoja ja muita ajoneuvoja jakelukäyttöön ja muuhunkin
ammattiautoiluun löytyy
täältä, klikkaa heti!