Uutiset

Autot

Uusi Ford Edge Euroopassa ensiesittelyssä

Ford julkisti eurooppalaisille asiakkaille yhtiön teknisesti edistyksellisimmän maastoauton, uuden Ford Edge SUV (sport utility vehicle) -mallin.

Uudessa Ford Edgessä on kattava valikoima kameroiden ja sensorien avulla kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on suunniteltu tekemään matkoista mukavampia, vähentämään stressiä ja auttamaan kuljettajaa välttämään tai lieventämään törmäyksien vaikutuksia. Näihin teknologioihin kuuluu nyt ensimmäistä kertaa Euroopassa törmäyksen jälkeinen jarrutus (Post‑Collision Braking), törmäyksenväistöavustin (Evasive Steering Assist, mukautuva vakionopeudensäädin Stop-and-Go -toiminnolla ja kaistanpitoavustimella (Adaptive Cruise Control with Stop-and-Go and Lane Centring Assist).

Uusi Edge esittelee Euroopassa ensimmäistä kertaa myös uuden voimakkaan ja polttoainetehokkaan bi-turboahdetun 2.0-litraisen version Fordin EcoBlue-dieselmoottorista, yhdistettynä kahdeksanvaihteiseen automaattivaihteistoon.

Uuden Edgen urheilullisessa ST-Line -mallissa on edistyksellinen etu- ja takaosan muotoilu, leveä verkkokuvioinen etusäleikkö, värikoodattu kori, jossa voimakkaat helmat ja vakiovarusteena 20-tuumaiset alumiinivanteet.

“Autamme asiakkaitamme hallitsemaan vaihtuvia nopeuksia esimerkiksi ruuhkaliikenteessä käyttämällä edistyksellisillä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tuemme ajomukavuutta polttoainetta säästävällä uudella 2.0-litraisella EcoBlue-dieselmoottorilla sekä kahdeksansylinterisellä automaattivaihteistolla. Uusi Ford Edge on vakuuttavin maastoauto, jota tarjoamme eurooppalaisille asiakkaillemme”, sanoo Ford Euroopan markkinoinnin, myynnin ja palveluiden varapääjohtaja Roelant de Waard.

Älykäs SUV älykkäälle maailmalle

Uudessa Ford Edgessä lanseerataan kolme uutta kuljettajaa avustavaa järjestelmää Euroopassa:

  • Törmäyksen jälkeinen jarrutus (Post-Collision Braking) auttaa vähentämään mahdollisen törmäyksen vaikutusta laskemalla automaattisesti jarrupainetta, kun törmäystilanteessa. Ajoneuvon vauhdin hidastuminen voi vähentää matkustajien vammoja autoon kohdistuvaa vahinkoa.
  • Törmäyksenväistöavustin (Evasive Steering Assist) auttaa havaitsemaan tutkan ja kameran avulla edessä olevat hitaammin liikkuvat tai pysähtyneet ajoneuvot. Järjestelmä tehostaa ohjausta, jotta kuljettaja voi väistää ajoneuvoa kolarin uhatessa.
  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop-and-Go -toiminnolla ja kaistanpitoavustin (Adaptive Cruise Control with Stop-and-Go ja Lane Centring Assist) auttavat ajoneuvoa säilyttämään sopivan ajomatkan edellä oleviin autoihin ja auttavat autoa pysymään keskellä kaistaa pitkien ajomatkojen aikana.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät hyödyntävät kameroita sekä tutka- ja ultraääniantureita, jotka vähentävät kuljettajan stressiä. Näitä teknologioita ovat esimerkiksi mukautuvat etuajovalot (Adaptive Front Lighting System), kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), häikäisemättömät kaukovalot (Glare-Free Highbeam), älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Limiter), kaistavahti (Lane Keeping Alert), törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella (Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection) ja liikennemerkkitunnistin (Traffic Sign Recognition).

Risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert), Fordin mukautuva ohjausjärjestelmä (Ford Adaptive Steering), aktiivinen pysäköintiavustin rinnakkaispysäköintiavustimella (Active Park Assist with Perpendicular Parking), sivupysäköintiavustin (Side Parking Aid) ja pysäköinnistä poistumisen avustin (Park Out Assist) auttavat kuljettajaa pysäköimään ahtailla ja tiivisti rakennetuilla kaupunkialueilla.

Tehokas ja hienostunut suorituskyky

Uusi Edge käyttää Fordin viimeisimpiä voimansiirtotekniikoita tuottaakseen vaivatonta suorituskykyä optimoidun polttoainetehokkuuden ja hiilidioksidipäästöjen ohella.*

Fordin uudessa 2.0-litraisessa EcoBlue bi-turbo-dieselmoottorissa on pienemmällä moottorin kapasiteetilla suurempi moottorin teho ja vääntömomentti sekä paremmat ajo-ominaisuudet optimoidulla polttoainetehokkuudella ja alhaisilla hiilidioksidipäästöillä.

EcoBlue-dieselmoottorissa esitellään ensimmäistä kertaa edistyksellinen bi-turboahtojärjestelmä. Uusi moottorikokoonpano edistyksellisellä polttoaineen ruiskutustekniikalla ja pienikitkaisella EcoBlue-arkkitehtuurilla auttavat täyttämään tiukentuneet Euro 6 -standardin päästömääräykset.

Uuden Edgen 238 hevosvoiman 2.0-litrainen EcoBlue bi-turbo -moottori yhdessä Ford Intelligent All Wheel Drive -nelivedon kanssa tuovat optimaalisen alhaisen vääntömomentin, melutason ja tärinän sekä tasaisen ja lineaarisen kiihtyvyyden mukavampaan ajokokemukseen.

Pieni, korkeapaineinen turbo ja suurempi matalapaineinen turbo tuovat alhaisilla kierrosluvuilla paremman reagointikyvyn ja tehostetun vääntövoiman. Korkeammilla moottorin nopeuksilla suurempi turbo toimii yksinään ja tuottaa huipputeholle tarvittavan lisäyksen.

Parannellusta turbo- ja pakokaasuputkistosta noin 30 prosenttia on nikkeliä, mikä antaa optimaalisen suojan bi-turbo-järjestelmän tuottamaa 860 celsiusasteen lämpötilaa vastaan. Mukana on veden jäähdytysominaisuus turbolaakereille ja matalapaineisille turbokoteloille.

Uudessa Ford Edgessä on vakiovarusteena Auto-Start-Stop -ominaisuus sekä Fordin 2.0-litrainen EcoBlue-moottori:

  • 190 hevosvoiman versio, jossa yhdistyvät kuusinopeuksinen manuaalinen vaihteisto ja Ford Intelligent All Wheel Drive -neliveto
  • 150 hevosvoiman versio, jossa yhdistyvät Fordin uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja etuveto. Saatavissa autoihin, joissa on oikeanpuoleinen ohjaus.

Fordin uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on suunniteltu polttoainetehokkaaksi. Se varmistaa hyvän suorituskyvyn sekä sujuvat ja nopeat vaihteidenvaihdot. Vaihteisto on viritetty vastaamaan eurooppalaisten kuljettajien odotuksiin ja sen ominaisuuksia ovat:

  • Mukautuva vaihteenvaihto (Adaptive Shift Scheduling), joka tarkkailee yksilöllistä ajotyyliä ja optimoi vaihteiden vaihdot sen mukaisesti. Järjestelmä tunnistaa ylä- ja alamäkien kaltevuudet sekä jyrkät kaarteet ja sopeuttaa vaihteiston niiden mukaisesti. Ajokokemus on tällöin vakaa, mukava ja tarkka.
  • Mukautuva vaihteenvaihdon laatukontrolli (Adaptive Shift Quality Control), joka tarkkailee ajoneuvon ja ympäristön tietoja sekä auttaa säätämään kytkinpaineita, jolloin vaihteidenvaihdot ovat aina sujuvia. Teknologia voi myös säätää vaihteiden vaihdon tasaisuutta sopimaan kuljettajan ajotyyliin.

Sporty Edge ST-Line

Ford ST Line -valikoima on suunniteltu asiakkaille, jotka haluavat autoltaan urheilullisuutta. Fordin ST-tyyliä inspiroi Ford Performance yhdessä suuritehoisten voimansiirtolaitteiden kanssa.

Uudessa Edge ST Line -valikoimassa on rohkea ja dynaaminen ulkoasu sekä sisätilat, joihin kuuluvat:

  • Auton korin värinen oven alaosa, lokasuojan ja korin sivulistat sekä etuosan ylempi etusäleikkö, jonka vaakasuorissa palkeissa ja reunustassa on yksilöllinen musta viimeistely
  • Vakiovarusteena 20-tuumaiset ja lisävarusteena 21-tuumaiset korkealuokkaiset maalatut alumiinivanteet
  • Kaksinkertaiset pakoputket, joissa on kromatut päät
  • Osittain nahkaverhoillut istuimet Miko®-Dinamica -kankaalla ja etuistuinten 10-suuntainen sähkösäätö
  • Reijitetty nahkaverhoiltu ohjauspyörä sekä manuaalivaihteisessa mallissa vaihdetangon nuppi punaisilla tikkauksilla
  • Alumiiniset urheilulliset polkimet, musta kattoverhoilu ja veluurista valmistetut matot

Urheilulliseksi viritetty jousitus ja Fordin mukautuva ohjaus (Ford Adaptive Steering) parantavat uuden Edge ST Line -mallin ajokokemusta. Mukautuva ohjaus optimoi ohjausvasteen ja tekee uudesta Edgestä helpomman ohjata muuttamalla ohjauksen välityssuhdetta jatkuvasti ajoneuvon nopeuden mukaan. Kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston vaihteet voi nopeasti vaihtaa myös ohjauspyörässä olevilla kytkimillä.

Yhteydessä olevat ja mukavat sisätilat

Uudessa Ford Edgen mediasäilytystilassa on langaton latausalusta, joka mahdollistaa langattoman latauksen yhteensopiville laitteille. Fordin SYNC 3 – tietoviihdejärjestelmä, joka on maksutta yhteensopiva Apple CarPlayn ja AndroidAuton™ kanssa – tuo kuljettajalle mahdollisuuden hallita siihen yhdistettyjä älypuhelimia, ääntä, navigointia ja auton sisälämpötilaa äänikomennoilla sekä 8-tuumaisella värikosketusnäytöllä.

Asiakkaat voivat päivittää äänikokemusta edelleen uudella ensiluokkaisella B&O PLAY-äänentoistojärjestelmällä, joka on viritetty erityisesti Edgeen sopivaksi. Järjestelmä käyttää 10-kanavaista Digital Signal Processing -vahvistinta hallitsemaan ja yhtenäistämään kutakin kaiutinta, mikä varmistaa tasaisen äänen koko matkustamoon. Surround-ääni tuo jopa entistä kirkkaamman äänentoiston.

Uudessa Edgessä on myös täysin muunneltava digitaalinen 3D-laite, jonka avulla kuljettaja voi personoida nopeusmittarin, kierroslukumittarin ja ajoneuvon infonäytöt omiin mieltymyksiin sopiviksi. Kuljettaja voi valita seitsemästä väristä ja luoda siten yksinkertaisen ja tyylikkään ulkomuodon. Lisäksi saatavilla on mukavuutta ja kätevyyttä lisääviä teknologioita, kuten täysimittainen panorama-lasikatto, etuistuinten lämmitys ja viilennys, takaistuinten lämmitys sekä lämmitetty ohjauspyörä.

Harmoniset ja laadukkaat materiaalit sekä särmikäs design tekevät uuden tilavan Edgen sisätiloista ylelliset. Uudelleenmuotoillussa keskikonsolissa on uusi pyörittämällä käytettävä vaihdekeppi, joka vapauttaa tilaa ja mahdollistaa helpomman pääsyn langattomaan latausalustaan. Tämä lisää ajoneuvon nykyaikaisuutta ja hienostuneisuutta.

Sähkötoiminen käsijarrunappi tavanomaisen käsijarrun paikalla auttaa maksimoimaan tilan keskikonsolissa, jossa on säädettävät mukinpidikkeet ja syvä säilytystila, johon mahtuvat niin kirjat, lelut kuin tablettitietokoneetkin. Kojelaudan alla on vielä suurempi hansikaslokero ja lisää säilytystilaa löytyy kojelaudan päältä.

Kattava valikoima

Täysin uusi Edge on saatavilla eurooppalaisille asiakkaille ylellisenä Vignale-mallina, tyylikkäänä Titanium-mallina ja runsaasti varusteltuna Trend-mallina urheilullisen ST Line -mallin lisäksi.

Kaikkien mallien ulkomuodon päivityksiä ovat yksilöllisesti viimeistelty, entistä laajempi etusäleikkö sekä urheilullinen ja moderni kojelauta. Vakiovarusteena olevia LED-etu- ja takavaloja voi täydentää LED-päiväajovaloilla. Uudelleenmuotoiltu konepelti antaa autolle leveämmän ja ryhdikkäämmän ilmeen. Suomeen tuleva mallisto vahvistuu myöhemmin tämän vuoden aikana.

Ennätysmyynti

Fordin SUV-ajoneuvojen myynti kasvoi 24 prosenttia vuonna 2017 ja EcoSportin, Kugan ja Edgen myynnit olivat vuoden aikana kaikkien aikojen korkeimmat. Lähes yksi viidestä uudesta Fordista myytiin Euroopassa. Euroopassa on myyty yli 26 000 uutta Edgeä lanseerausvuodesta 2016 lähtien. Vuonna 2017 myytiin 16 000 Edgeä.

Uusi Ford Edge SUV tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.

Voit katsoa videomateriaalia Ford Edgestä seuraavista linkeistä:

The new Ford Edge

New Ford Edge with Innovative Driver Assistance Technologies

Lue seuraavaksi