Uutiset

Autot

Uusi Ford Transit Courier

Ford Transit Courier

Fordin kaksi vuotta sitten aloittama hyötyajoneuvomalliston uudistaminen on etenemässä vauhdikkaasti päätökseen. Tähän mennessä on lanseerattu uudet Transit-, Transit Custom- sekä Transit Connect -mallistot, joiden kautta Fordin hyötyajoneuvojen markkinaosuus on Euroopassa kasvanut jo yli kymmeneen prosenttiin. Tänä kesänä tarjontaa täydennetään erityisesti pienyrittäjille ja lähettiyrityksille suunnatulla Ford Transit Courier -mallistolla.

Ford Transit Courier tavaratila

Ford Transit Courier -mallistolle on kokoluokkansa puolesta selvä tilaus, sillä Fiesta Vanin ja Connectin väliin sijoittuvaan ryhmään ei ole Suomessa aikaisemmin juuri tarjontaa ollut. Kompaktin ajoneuvon yli kahden kuution tavaratila yhdistettynä 655 kilon kantavuuteen on varmasti järkiratkaisu tällaista kuljetuskapasiteettia kaipaaville. Kun Courierissa on Fordin tuttuun tyyliin myös tehokkuus, taloudellisuus, ajo-ominaisuudet sekä turvallisuus huipputasolla, on helppo uskoa, että Courier tulee löytämään asiakaskuntansa myös meidän markkinoiltamme.

Ford Transit Courierin kolmesta moottorivaihtoehdosta on helppo valita parhaiten omiin työtehtäviin sopiva voimanlähde. Suomen markkinoilla suosituin malli tulee varmasti olemaan nelisylinterinen 1,6 litran TDCi-malli, josta irtoaa 95 hevosvoimaa. Hieman pienempi 75 hevosvoiman 1,5 litran versio on hinnallisesti ainoastaan noin tuhat euroa edullisempi, joten 1,6-litraisen parempi suoritusteho ja hieman yllättäen pienempi kulutus sekä paremmat päästöarvot kääntävät vertailussa monen valinnan 1,6-litraisen kannalle. Yhdistetty kulutus on kummassakin mallissa alle neljän litran sataa kilometriä kohden ja päästöarvoissa ollaan sadan gramman tuntumassa. Vääntöä dieseleissä on 215 newtonmetriin saakka ja vaihteistona toimii kaikissa vaihtoehdoissa viisipykäläinen Durashift-manuaali, sillä automaattivaihtoehtoa ei ainakaan lähiaikoina ole luvassa.

Ford Transit Courier Eco Boost

Bensiinimoottorien ystäville on jälleen tarjolla Fordin tuttua herkkua, kun valittavissa on myös ärhäkkä kolmisylinterinen 1,0 litran EcoBoost-turbokone. Hevosia moottorissa on tasan sata, vääntöä 170 newtonmetriä ja kiihtyvyys 0–100 km on pakettiautolle mukavat 12,3 sekuntia. Bensiiniversion päästölukema on 119 g/km ja keskikulutus hieman yli viisi litraa.

Transit Courierissa on onnistuttu yhdistämään kompakti koko tavaratilan tilavuuteen ja mainioon kantavuuteen. Kokonaispituutta Courierissa on 416 senttiä ja 249 sentin akselivälillä ajoneuvon kääntöympyrä on renkaasta mitattuna hieman yli kymmenen metriä. Tavaratilan pituus on 162 senttiä ja valinnaisvarusteena saatavalla taitettavalla matkustajan istuimella maksimipituus kasvaa 259 senttiin. Tavaratilan maksimitilavuus väliseinän takana on 2,3 kuutiota ja suuri lastausleveys sekä matala kuormauskorkeus tekevät työskentelystä helppoa.

Myös turvallisuus on huomioitu kuormankäsittelyssä tarkoin, sillä tavaratilan saa varusteltua kirkkailla led-valoilla ja älykkäästi sijoitetut kuormankiinnityspisteet varmistavat lastin paikallaan pysymisen. Mukaan mahtuvat hyvin myös eurolavat ja 158 astetta aukeavat takaovet helpottavat kuormausta ahtaissa olosuhteissa. Potentiaalisen asiakassegmentin työtehtävät huomioiden tulee 655 kilon kantavuus riittämään useimpiin kuljetuksiin mainiosti.

Ford Transit Courier

Koeajoautoon ulkoisesti tutustuttaessa huomion keräävät reilun kokoinen etusäleikkö sekä korkealle sijoitetut etu- ja takavalot. Kylkilinjat korostavat Courierin dynaamisuutta ja muotoilun kautta auton voi helposti tunnistaa Transit-perheeseen kuuluvaksi uutuudeksi. Kaksipaikkaisessa ohjaamossa on huomioitu myös pienkuljetusten, kuten kuriiritöiden vaatimukset ja esimerkiksi mobiililaitteille ja asiakirjoille on tilaa niin keskikonsolissa, istuimen alla vetolaatikossa kuin katon rajassa tuulilasin yläpuolella. Kuljettajan istuin on miellyttävän jämerä ja monipuolisilla säädöillä myös isokokoisempi kuljettaja löytää oikeaoppisen ajoasennon.

Ford Transit Courier ohjaamo

Ohjaamo on nykyaikaisen miellyttävä ja Courierissa on monista pienistä pakettiautoista poiketen kunnolla jalkatilaa myös keskikonsolin vieressä. Hallintalaitteet ovat odotetun helppokäyttöisiä ja kompakti ohjauspyörä yhdistettynä selkeään mittaristoon ja keskiosan monitoiminäyttöön tekevät matkanteosta sujuvaa sekä turvallista. Huomionarvoista on etenkin jo vakiovarustukseen kuuluva Ford SYNC- yhteydenpitojärjestelmä ääniohjauksella ja hätäaputoiminnoilla. Samoin vakiona tulevaan ajovakaudenhallintajärjestelmään kuuluvat mäkilähtöavustin sekä luistonesto- ja kaatumisenestohallintajärjestelmät.

Koeajolenkeillä Courier-versiot yllättivät positiivisesti vaativankin koeajajan. Näkyvyys viistosta tuulilasista on mainio, ajotuntuma on napakka, jousitus toimiva ja ohjautuvuus miellyttää tarkkuudellaan. Kuormattunakin vääntöä ja kiihtyvyyttä riittää varsinkin isossa dieselversiossa mukavasti ja bensaversio suorastaan vaatii nopeita lähtöjä. Courier on omimmillaan Frankfurtin sykkivän keskustan nopeatempoisessa liikenteessä, mutta pikkupaku on edukseen myös moottoritiellä, jossa sisätilan hiljaisuus vakuuttaa rengasmelun loistaessa poissaolollaan.

Ford Transit Courier tarjoaa todella varteenotettavan vaihtoehdon pienemmän luokan kuljetustarpeisiin. Fordin luotettavuus yhdistettynä reilun kahden kuution kuljetustilavuuteen riittää varmasti täyttämään monen yrittäjän ja kuljettajan vaatimukset. Hinnoittelultaan Courier sopii monen kukkarolle ja esimerkiksi 1,6-litrainen 95 hevosvoiman Trend-varustelutason ajoneuvon kokonaishinta on noin 21 800 euroa.  Suomessa ei Courierin kokoluokassa ole juuri kilpailua, joten on mielenkiintoista nähdä, miten tämä mallisarja alkaa kiinnostaa suomalaisia autoilijoita. Varustelun ja ajettavuuden puolesta ei Courierin menestys tule ainakaan jäämään kiinni.

Lue seuraavaksi